Radim Jančura – Janus dvou tváří

Jedna tvář Radima Jančury patří úspěšnému podnikateli a bojovníkovi proti nepravostem, jak se on sám prezentuje, jeho druhá podoba je tvář arogantního megalomana, kterému žádný podraz není cizí.

Žlutý klaun

Podanou ruku RJ jsem stisknul jedinkrát – a pevně veřím, že se to nebude opakovat - bylo to opravdu krajně nepříjemné. Na jakési akci, kterou tehdy organizovala jedna letecká společnost a pozvala svoje partnery, aby ocenila spolupráci za předchozí  rok, jsem dorazil, když již všichni seděli u stolů. Se všemi jsem se pozdravil a dosedl na svoje místo. Ve stejnou chvíli se ke mně přes stůl a bez okolků natáhla čísi ruka. Stisknul jsem ji automaticky a hned jsem toho litoval. Byla to ruka měkká, povadlá  jako bývá u lidí, kteří se nikdy nedotkli manuální práce, byla kluzká a propocená jako u lidí nervózních, zbabělých nebo s upatlaným svědomím. Po takovém stisku se chce běžet k umyvadlu a smýt ho. Byla to ruka RJ. Připomnělo mi to stisk ruky jednoho "podnikatele", který mě a moji manželku na začátku 90.let podvedl. Vzpomněl jsem si na tyto dva stisky rukou, když jsem se dozvěděl, že autobusy RJ jezdí na náhradní díly ukradené z našich garáží.

Můj mateřský jazyk ruština je velmi bohatý a výstižný. Vypomohu si ale dnešním příspěvkem na portálu "K-report", jehož autora neznám, ale klidně bych pod ním  mohl připojit i svůj podpis. „Nesnáším křivý sráče, kteří jak otevřou hubu, tak naprosto nestydatě lžou, urážejí a pomlouvají konkurenci, přesně tak, jak to dělá Jančura, a využívají toho, že protistrana prostě na tohle nemá žaludek a tudíž ani dostatečně hrubou záplatu… Nenávidím zmrdy, kteří se snaží dosáhnout pří svém podnikání profitu tak, že likvidují konkurenci a ještě se tváří, že přišli spasit svět a navěsí si na náspy billboardy, že podnikají bez korupce. To, jak tenhle ksindl podniká, je u mne minimálně na úrovni té korupce, já umím oddělit službu pro zákazníka a morálku a charakter. S tím prvním u něj problém nemám, s tím druhým naprosto fatální… Nemám mindrák z " úspěšného" Jančury, pracuju v prostředí tvrdého privátního byznysu a nemám problém s tvrdým konkurenčním bojem. Ale hraju fér a u svých obchodních partnerů to oceňuju a nenávidím, když někdo používá podpásovky. A Jančura si na podpásovkách, lžích a podrazech postavil svůj byznys a místo korupce si bere za rukojmí cestující a veřejné mínění.“

http://www.k-report.net/discus/messages/28/222971.html?1322397357

Není pochyb, že RJ zaujal rychlostí, s jakou se vypracoval na přední pozice v daném odvětví podnikání. Během patnácti let založil několik firem, stal se Podnikatelem roku. Klíčovou úlohu v jeho podnikání hrají investice do reklamy a marketingu. Osobně nevěřím fámám o tom, že Jančura pere špinavé albánské peníze, že ho podporují politici ODS, nevěřím ani jiným nepodloženým povídačkám. Domnívám se, že financování všech propojených firem RJ je postaveno na principu pyramidy (jindy se užívá výraz letadlo). Tento princip spočívá ve stálém přísunu kapitálu, potřebného na financování současných a budoucích projektů, s vidinou budoucího zisku a podporou současného růstu. K tomu, aby přibývali klienti a nové investice na straně jedné a zároveň se přesvědčovali finanční instituce i soukromí investoři o perspektivách těchto investic, je nutné mít zpracovanou marketingovou strategii a agresivní reklamu. Nekonečné PR články a rozhovory, hlasitá a populistické prohlášení (Ad captandum vulgus – Aby na to chytil lid), chytlavé prezentace (stewardky v plážových oblečcích) to vše každý den přes média masíruje lidem mozky.

Provokativní prohlášení o korupci a neschopnosti těch, kteří se mu nepodřídili jako např. úředníci ÚOHS, se pro Jančuru staly nástrojem, neboť Calumniare audacter, semper aliquid haeret – Pomlouvat se musí drze, něco z toho se vždy ujme. Tak např. v rozhovoru pro časopis Maxim prostořeký RJ hovoří o svých konkurentech z Českých drah: „...Ještě si udělali průser s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Tedy pokud se ti obrovský parchanti na tom úřadě, který by se měl jmenovat spíš proti hospodářské soutěži, začnou rozhejbávat. Mám na mysli hlavně jeho předsedu Petra Rafaje, což je bývalý sociální demokrat. Pokud mám s někým dlouhodobý problém, je to právě pár zkorumpovaných politiků sociální demokracie, jako je Rafaj nebo Michal Hašek. Problém nejsou úředníci toho úřadu, to jsou připosránci...“

http://www.metro.cz/domov/5477-jancura-ochranci-souteze-jsou-obrovsky-parchanti

Odkud ale přeci jen teče nevysychající proud financí do podniků RJ? Na otázku novinářky: „Tvrdíte, že letenky prodáváte téměř bez zisku... Z čeho tedy zaplatíte vlaky?“ – Jančura odpovídá: „Samozřejmě, že ne na celou částku dvou miliard, ale deset procent z ní musím mít. Ostatní se financuje z úvěrů bank.“

Přesně tak se staví pyramidové projekty – leasingy a úvěry, úvěry a leasingy. Ale zadluženost firem nutí finanční instituce a soukromé investory ke stále větší opatrnosti. RJ proto musí svoje megalomanské plány korigovat – doplatil na to projekt hotelového řetězce v České republice, který měl ukázat, jak se dá za pár korun bydlet a užívat si služby nejvyšší kvality, také projekt luxusního hotelového komplexu na Zanzibaru vzal za své, ze supermoderních vlaků, kterými byli Češi krmeni několik let zbyly repasované vlaky s nejlepšími lety za sebou. Nedostatek financí...

Přelévání finančních toků mezi firmami RJ (Student Agency, Orbix, RegioJet, DPL real а Brána, o.p.s.) a v rámci největší jeho firmy SA umí dělat zázraky. Okamžitý cash flow z předprodeje autobusových jízdenek se dá použít na úhradu nevyhnutelných výdajů. Díky agresivní reklamě si RJ ukrojil kus tržního podílu z prodeje letenek. Ale je stále těžší pokračovat v růstu a dosahovat na bonusové provize leteckých společností. Po ruce je ale spekulace - segmenty a rezervace se dají skoupit u těch agentur, které je jinak nevyužijí. Výsledek se dostaví...

Ale každá hra, i ta bez pravidel, jednou končí... Do osudu lze nahlédnout a budoucnost lze předpovídat zrovna tak, jako se předpovídá počasí.

Aequat omnis cinis – Popel všechny srovná.

Jedním z prvních, kdo se zřítil z nebes elitního podnikání byl Ivan Breznen, ředitel a majitel cestovní kanceláře Travela, v polovině 90. let jedné z největších cestovek u nás. Podle obžaloby prodával v první polovině roku 1997 lidem stovky zájezdů, ačkoli věděl, že finanční situace firmy je tak špatná, že se zájezdy buď neuskuteční vůbec, anebo ne v podobě, kterou si klienti zaplatili. Tisíce lidí na zájezd už nikdy neodjely. Způsobená škoda byla téměř 50 milionů korun. Tehdy to bylo dost.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/soud-zrusil-rozsudek-nad-manazery-zkrachovale-cestovky-travela-pxw-/ekonomika.aspx?c=A110114_102953_ekonomika_jvo

Dalšími veleúspěšnými podnikateli, kteří zmizeli v propadlišti času byli Lubomír Soudek a Václav Fischer.

Lubomír Soudek - generální ředitel Škody Plzeň (1992 -1999). V ty zlaté časy budování kapitalizmu v ČR čeští politici a média přidávali k jeho jménu přídomky "kapitán českého průmyslu“, "manažer a exportér roku ". Pod vedením Soudka Škoda koupila automobilky Tatra a LIAZ, začala stavět závod na výrobu nápojových plechovek. V listopadu 1997 Miloš Zeman  prohlásil: "Považuji pana Soudka za podnikatele spíše baťovského typu." Tři roky poté Miloš Zeman mluvil o Lubomíru Soudkovi jako o neúspěšném podnikateli a tuneláři. Podnikání Lubomíra Soudka, to je jedna dlouhá řada bankrotů. Kromě Škody (ztráta 13 miliard korun) skončily v konkurzu i další jeho společnosti: NERO, s.r.o., NERo, s.r.o, Abram, s..r.o a Skywalker, s.r.o.

Václav Fischer – „ikona cestovního ruchu 90. let“. Jeho záměrem bylo zlikvidovat – často i dumpingovými nabídkami – konkurenci, vymést trh od stovek drobných rodinných cestovek a pak z kvazi-monopolní pozice těžit. Tento záměr se mu nepovedl. Hospodářské noviny naznačovali něco o sklonu VF ke lhaní a podvádění a ilustrují to historkou, kdy Václav Fischer nabízel jedné bankovní instituci motor k Boeingu jako zástavu za úvěr; problém byl, že již jej měl zastavený jinde. Když jej na to banka zdvořile upozornila, nebo si to zjistili, šel s tímtéž návrhem k třetí bance...

 Megalomanství, ješitnost a samolibost…

Nic není napořád...

http://www.bloc.cz/bloccz/art_232/druhy-krach-vaclava-fischera.aspx

http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Fischer

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/exkluzivne-na-ct24/61474-vaclav-fischer-ikona-cestovniho-ruchu-90-let/

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1106/postup-tunelovani-v-90-letech

 

Autor: Alexej Litvin | čtvrtek 2.2.2012 23:40 | karma článku: 22,26 | přečteno: 3742x