Peru - Plavba lodí z Yurimaguas do Iquitos

Cesta lodí z Yurimaguas do Iquitos je vypočítaná na tři až čtyři dny. V hotelu nám poradili, abychom jeli do přístaviště a domluvili se na místě, kterým parníkem a kdy se můžeme vydat na cestu. V přístavu La Boca (čti [la’boka]) jsme uviděli několik parníků, na kterých byly cedulky s uvedením trasy „Iquitos“. Na doporučení našich známých jsme si zvolili třípalubní loď Eduardo IV. Promluvili jsme si s kapitánem a domluvili jsme se na ceně: 500 solů za kajuty a 30 solů za místo v houpací síti. Zakoupili jsme lístky do dvoulůžkových kabin a houpací sítě na horní otevřené palubě. Do ceny je zahrnuta naprosto přijatelná strava třikrát denně plus komfortní podmínky v kajutách – ventilátory, sprcha, toaleta.

Půl hodiny před vyplutím lodi uvedeným na cedulce jsme vpadli na naší „motocarro“ do přístavního mraveniště. Jakmile jsme vylezli z „motocarro“, ze všech stran se na nás nalepili indiáni nabízející nám svoje služby s přenesením věcí na loď. V nastalém zmatku přišel jeden z nás o peněženku, ale vcelku jsme se úspěšně prodrali nepředstavitelným chaosem přístaviště a dostali jsme se do našich kajut na horní palubě třípatrové lodi. V přístavišti pokračovalo mravenčí hemžení lidí sestupujících k parníku s těžkými balíky a 50kilovými pytli s rýží a kukuřicí. Zásobování Iquitos, největšího města v džungli, odříznutého od ostatních peruánských měst neproniknutelnými pralesy a řekami, se realizuje hlavně po řece z Yurimaguas. Když jsem o tom vyprávěl svému kamarádovi, zbavil hned moje povídání romantického nádechu slovy: „No a co? Vždyť v Rusku je dodnes obrovské množství měst zrovna tak odříznutých od silnic a železničních tratí...“ „Je to tak“, odvětil jsem, „Rusko má svoji každodenní exotiku, ale Amazonie má přece jen svoje půvaby“...

Doba našeho vyplutí se několikrát odkládá. Vyplutí o několik hodin později, než je uvedená doba, je zde vnímáno jako něco naprosto normálního. A co se týče doby připlutí do místa určení, tak ta se mění po celou dobu cesty a záleží na mnoha objektivních i subjektivních příčinách. Na cestě můžete strávit tři až čtyři dny, máte-li však štěstí, budou to pouhé dva dny. Z Yurimaguas do Iquitos začíná loď svoji pouť po řece Huallaga, která se stéká s řekou Maranón a pak se v Pucallpě vlévá do Ucayali (čti [ukaj’jali]). Na palubách pro cestující sedí a leží v houpacích sítích indiáni, cestující v početných rodinách (v každé rodině je v průměru pět až sedm dětí) s celým svým domácím inventářem, zvířaty a slepicemi. Je horko a vysoké vlhko – až do 90%. Večer přichází vytoužený chládek, vychutnáváme si lehký vánek a úchvatné scenérie na obou stranách řeky. V noci vplouváme do husté mlhy a pohyb vpřed v neproniknutelné tmě se zpomaluje až na rychlost pěší chůze. Nazítří brzy ráno se mlha postupně rozestupuje. Parník často zastavuje, aby vyložil a naložil lidi, potraviny, zboží. Během krátké zastávky na loď vbíhají roznašeči ovoce a zeleniny, kteří mají několik minut na to, aby prodali svoje zboží a vrátili se na břeh, než loď znovu vypluje.

Na naší cestě se objevuje člun, z něhož jsou k nám vysílány signály o pomoc. Plujeme za člunem a zakrátko připlouváme k parníku Eduardo VI, který plul v opačném směru než my a uvízl v mlhavé noci na mělčině. Podle jednání kapitána je vidět, že k takovým případům zde dochází často – navádí naši loď bokem těsně k zádi Eduarda VI a a vystrkuje ho z mělčiny. Celá operace trvá asi hodinu, kapitánovi přitom pomáhají lidé s bidly v člunu, kteří neustále měří hloubku řeky. Eduardo VI stál na mělčině v očekávání pomoci přibližně 24 hodin. Na rozdíl od našeho parníku, v jehož spodní části byly nakupeny stroje, motocarros a další technika, spodní paluba lodi Eduardo VI byla určena k přepravě hovězího dobytka, drobného dobytka a jiných dobytčat s příslušným mekotem, chrochtáním a bučením a především s jejich specifickým zápachem.

Charakteristickým znakem amazonských řek je jejich hnědé zbarvení, podobné barvě nápoje z ayahuascy. Vysvětluje se to neustálou erozí jílovité půdy na březích. Nezřídka lze spatřit vodou podemleté stromy spadlé do řeky. Podél břehu řeky Maranón probíhá hranice přírodní rezervace Pacaya Samiria (čti [pa’kajja]), civilizací nejméně dotčeného koutu džungle v Peru. Aby se člověk do rezervace dostal, musí vystoupit v osadě Lagunas. Tam si může najmout průvodce po rezervaci. Rozhodujeme se, že vystoupíme z naší lodi v osadě Nauta, u níž se stékají řeky Maranón a Ucayali a kde začíná nejvodnatější řeka na světě, Amazonka. Od Nauty do Iquitos vede jediná asfaltová silnice v těchto končinách, dlouhá asi 100 km. Překonáváme tuto vzdálenost na „motocarro“ několikrát rychleji než na našem parníku. Dále po řece za Nautou, Maranónem a Ucayali už začíná samotná vodou oplývající Amazonka, jejíž vody protékají Iquitosem k brazilským břehům a dále k Atlantickému oceánu.

Iquitos.

V Peru stojí bezpochyby za to navštívit tři kraje – pobřeží Tichého oceánu, Andy a peruánskou Amazonii, jejímž všeobecně uznávanou metropolí je Iquitos. Do Iquitos se lze dostat pouze letecky nebo po řece. Z Limy létá do Iquitos několik leteckých společností, z nichž nejspolehlivější je letecká společnost LAN. Cena letenek se pohybuje od 100 do 200 dolarů v závislosti na sezóně a tarifních podmínkách. Iquitos, největší přístavní město na Amazonce na severovýchodě Peru, je správním střediskem regionu Loreto. Má na půl milionu obyvatel. Ve městě jsou podniky na zpracování ropy, dřevařské a textilní podniky. Iquitos lze označit i jinak: je to město ležící v srdci peruánské selvy – amazonské tropické džungle. Jak věřili conquistadoři (španělští dobyvatelé Nového světa v 16. století), byly v těchto místech ukryty zlaté poklady bájného Eldorada. Iquitos si ještě zachoval část nádherných staveb kaučukových magnátů z doby rozkvětu kaučukového průmyslu, kdy se odsud vyvážel kaučuk do jiných zemí. V současné době je jedním z hlavních zdrojů příjmů pro obyvatele Iquitos turistika.

Před cestou do Peru nám mí kolegové z kanceláře Asiana/letuska.cz zamluvili hotel Amazon Apart Hotel nedaleko centra a obvodu Belén. Čistý a dá se říci útulný hotel s velkými pokoji, klimatizací, pozorným personálem a dobrou restaurací byl skutečně optimálním řešením na několik dní a nocí strávených v Iquitos. Cena za velice slušný pokoj byla pouhých 69 dolarů. Centrem Iquitos stejně jako v Yurimaguas je náměsti Plaza de Armas (čti [’plasa]). Jako všechna centrální náměstí v peruánských městech i zde se jedná o parčík s pomníkem uprostřed a s různými institucemi kolem. Zde stojí i La Casa de Fierro – „Železný dům“, postavený v 1887 podle projektu francouzského konstruktéra a stavitele Eiffela. Přišli jsme se sem podívat právě na Želetný dům, avšak velký dojem na nás neudělal. Možná proto, že dům byl v zanedbaném stavu a jeho „železnou“ krásu vůbec nebylo vidět. Vedle Železného domu stojí Safari Hotel, podle měřítek Iquitos jeden z nejkomfortnějších, umístěný na malebném nábřeží Malecón Tarapacá (čti [male’kon tarapa’ka]). Odsud se otvírá nádherný výhled na Amazonku a místní přístav. Šikovný řidič motorové rikši se nabídl, že nás odveze do vesnice Belén, proslavené svým trhem, kde spolu s čerstvou zeleninou, ovocem a rybami z Amazonky se dají koupit živé želvy, zuby piraní, bylinné extrakty a lektvary pomáhající při léčení mnoha nemocí. V květnu, v období dešťů, je tato část města zaplavována vodou, a všechny domy této osady, obydlené několika tisíci indiánů, plují na vorech.

Amazonie k sobě přitahuje turisty z celého světa, snažící se na vlastní oči uvidět téměř takový život, jaký se vede v pravé džungli. Každý den letadla chrlí ze svých útrob davy turistů, které se táhnou v řadách po nedaleko se rozléhající džungli. V Iquitos jsou turistům na každém rohu nabízeny výlety do džungle, ubytování v pralesních hotelech, kolem nichž jsou vybudovány turistické trasy k místům, kde lze zaručeně uvidět početné miniaturní opičky, krokodýly, kajmany, piraně a dokonce i anakondu. Může vám být navržena návštěva osady indiánů Yagua čti [’jagua]), kteří dosud loví pomocí foukaček s otrávenými šipkami, pozorování říčních delfínů a přenocování v džungli v sousedství s divokými zvířaty a ptáky. V závislosti na vaší peněžence můžete dostat dřevěnou chýši pokrytou palmovými listy, nebo poměrně komfortní prostorný bungalow.

20 km od Iquitos jsme navštívili národní rezervaci Allpahuayo Mishana (čti [alpa’uajjo mi’šana]). Zde jsme uviděli na vlastní všechny (nebo téměř všechny) druhy rostlinstva Amazonie a nesčíslné množství plazů. Ještě jedna přírodní rezervace, národní park Pacaya Samiria 100 km od města nahoru po řece Amazonce, to jsou 2 mil. hektarů panenské přírody, kterou obývají exotické druhy zvířat, jako je anakonda, kapustňák, drobné želvičky a říční růžoví delfíni. Nezapomenutelným dojmem na nás zapůsobila tak zvaná „Amazonská stezka Canopy“ (Amazon Canopy Walkway). „Stezka“, zbudovaná mezi stromy ve výšce 35 metrů a 800 metrů dlouhá, je považována za nejdelší na světě. Poskytuje jedinečnou a unikátní možnost, jak pozorovat život džungle shora. V Amazonii jsou i menší „chodníky“ tohoto druhu, jsou tu i hotely na stromech, mezi jejichž apartmá jsou vybudované vlastní „stezky“ či „chodníky“. Z Iquitos do hloubi džungle, do míst, kde žijí indiáni, vedou říční cesty. V amazonských pralesech žijí desítky indiánských kmenů, přičemž s některými z nich nebyl dosud navázán žádný kontakt. Civilizace v podobě milosrdných turistů a nemilosrdných průmyslníků stále více a více vstupuje na indiánskou půdu. Území džungle se neustále zmenšuje, jak ustupuje před průmyslovými rostlinami. Přes protesty původního obyvatelstva probíhá intenzivní kácení různých druhů stromů a keřů, které nezřídka mají vynikající léčivé vlastnosti. Při mýcení stromů a vypalování velikých ploch jako přípravách k nové výsadbě, např. palmy olejné, netrpí pouze flóra, nýbrž i fauna - zvířecí svět ustupuje stále dál a dál od lidských sídlišť... Pohoršení indiánů nad politikou vlády, podporující peruánské i zahraniční korporace, které mají zájem na průmyslovém využití džungle, často přerůstá v ozbrojené střety místního obyvatelstva a policie.

Z Iquitos lze po zdolání něco přes tisíc kilometrů po řece Napo a Amazonce doplout za 7 až 8 dní do Ekvádoru. Na hranice s Brazílií se lze dostat rychleji, za pouhé tři dny, a zaplatí-li si člověk místo v rychlostní piroze „gliseru“, zkrátí se čas na cestě několikrát. Ceny za místo v lodi záleží nejen na vzdálenosti, ale i na počtu cestujících a schopnostech člověka domluvit se s kapitánem. Díky tomu, že hloubka Amazonky dosahuje několika desítek metrů, nahoru do Iquitos mohou vyplavat i zámořské lodi. Všichni členové naší delegace měli veliké přání nasednout na takovou loď a proplout po velkolepé Amazonce Brazílií až do Atlantického oceánu. Pro nedostatek času jsme však byli nuceni nechat tuto nepochybně pohádkovou cestu na příště.

Autor: Alexej Litvin | středa 1.2.2012 16:15 | karma článku: 15,28 | přečteno: 1261x

Alexej Litvin

Protikorupční iniciativy jako PR a lobbing velkopodnikatelů

Zkorumpovaní politici a lidé z podsvětí či z podnikatelského polosvěta jsou vždy na jedné lodi. Spojuje je vůně moci, po které touží, podezřelé stranické půjčky, korupční obchody, vraždy, bankovní tunely...

17.4.2012 v 8:00 | Karma: 14,25 | Přečteno: 1464x | Diskuse| Společnost

Alexej Litvin

Karel Kryl: „Můžu něco říct?"

„Můžu něco říct? Možná výzvu, apel na to, co zůstalo zdravého v lidském mozku." „Hodně by nám pomohlo více netolerance vůči zločinu a tzv. novým morálním hodnotám, prodávání se pod cenou, všeobecné politické i lidské prostituce, korupci.“ Na otázku „Co se vám nejvíc hnusí?“ Karel Kryl odpověděl: „Arogance vládců. Dneska se nikdo nemůže vymlouvat na to, že si páni zase udělali. Ti páni se stali z těch, které jsme zvolili. To my jsme dopustili, aby se z nich páni stali. Dokud si lidi nezačnete, nebo nezačneme, tyhle lidi, kteří jsou nahoře, které jsme si tam dosadili, zvát k odpovědnosti, tak se nezmění nic. Oni nejsou páni, oni jsou sluhové, jeden za druhým. Počínaje Václavem Havlem a konče posledním poradcem.“

12.4.2012 v 19:05 | Karma: 32,91 | Přečteno: 2872x | Diskuse| Společnost

Bratři Mašínové versus lid

Internátní střední škola krále Jiřího v Poděbradech existovala v letech 1946 – 1953. Právě tady studovali Miloš Forman, Václav Havel a bratři Mašínové – Ctirad a Josef. „Šlo o opravdu unikátní školu. Stát na ni dal velké peníze, protože to byla škola pro válečné sirotky. Díky tomu, že dostala velké peníze, mohl ředitel najmout ty nejlepší profesory. Brzy bylo zřejmé, že tu vzniká nejlepší škola v republice a nová komunistická i stará kapitalistická elita se ruku v ruce snažily protlačit mezi sirotky i své ratolesti.“ (Zdroj: Miloš Forman a Jan Novák, Co já vím?, Atlantis,1994, s. 37.).

13.3.2012 v 17:25 | Karma: 36,59 | Přečteno: 5289x | Diskuse| Společnost

Radim Jančura – Janus dvou tváří

Jedna tvář Radima Jančury patří úspěšnému podnikateli a bojovníkovi proti nepravostem, jak se on sám prezentuje, jeho druhá podoba je tvář arogantního megalomana, kterému žádný podraz není cizí.

2.2.2012 v 23:40 | Karma: 22,26 | Přečteno: 3742x | Diskuse| Společnost

„Zlatý amazonský prstenec“ - Lima

V Iquitos a jeho okolí jsme strávili pouhé tři dny, i když k tomu, abychom poznali všechno to, co tato metropole Amazonie nabízí, by nám pravděpodobně nestačily ani tři týdny. Na zpáteční cestě domů do Evropy jsme zůstali dva dny v Limě, kde náš „Zlatý amazonský prstenec“ začínal a končil. Po spartánském životě v amazonské džungli jsme si dovolili luxus ubytování v komfortním hotelu Mariott, situovaném v jednom z překrásných koutků Limy v obvodu Miraflores, s nádherným výhledem na Tichý oceán z výšky 25. patra. Pro milovníky nakupování se tu naskýtá dobrá možnost ulehčit peněžence v obchodním centru Larcomar, stojícího u paty hotelu Mariott. Dali jsme se jinou cestou: na blízkém stanovišti výletních autobusů jsme si vybrali trasu po architektonických památkách Limy a za několik hodin jsme měli možnost prohlédnout si nejvýznamnější pamětihodnosti tohoto města.

2.2.2012 v 10:50 | Karma: 13,21 | Přečteno: 898x | Diskuse| Cestování

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás

2. května 2024  20:41

„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:19

Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

2. května 2024  18:22,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...

Trump se vidí jako disident, soud je pro něj marketingová sklizeň, tvrdí expert

2. května 2024

Premium Pokud dojde na televizní debatu Donalda Trumpa a Joea Bidena, jako jednoznačný vítěz z ní vzejde...

Narodil jsem se v Rusku ale žiji v Praze přes třicet let. Moje manželka, partnerka a kamarádka je Šárka Litvínová. Oba jsme vystudovali orientalistiku v Moskevské univerzitě. Máme spolu tři děti. V r.1993 jsme založili cestovní agenturu Asiana, která je známá jako provozovatel prvního portálu v ČR pro internetový (on-line) prodej letenek www.letuska.cz.