„Zelený pokrok“ pokulhává
S dosažitelností těchto cílů byla konfrontována kupříkladu města, která se zavázala, že do roku 2030 dosáhnout tzv. „uhlíkové neutrality“ (zde). Nějak se to však celé zadrhlo, a tak metropole jako Paříž, Berlín, Kodaň začaly bez fanfár přiznávat, že stanovené cíle jsou příliš ambiciózní a není jednoduché je splnit. Tito „klimatičtí stachanovci“ se zkrátka střetli s realitou a bublina „uhlíkové neutrality“ splaskla. A nezabránily tomu ani penězovody natažené z Bruselu. Jak by to asi dopadlo, až by se podobné projekty rozjely v masovém meřítku a pochopitelně už bez podpory eurorotaček?
Další bubliny splaskávají v autoprůmyslu. V posledních týdnech „zavřely krám“ hned dva „zelené start-upy“, které plánovaly vyrábět vůz schopný dobíjet své baterie ze solárních panelů. Šlo o německý Sono Motors (zde) a nizozemský Lightyear (zde). Ten druhý se sice pokouší o restart, ale podle mne jde nejspíš o typický případ tzv. „upířího start-upu“. Co to je? Vedle celé řady úspěšných firem napříč odvětvími, které přišly se zajímavými projekty, existuje bohužel také nemálo takových, které jenom hledají nějakého „kaštana“ ochotného do nich cpát peníze. Což funguje do doby, než mu buď dojde trpělivost, nebo prachy. A tak si najdou „kaštana“ jiného a sají peníze z něj…
Velkým automobilkám se zase moc nechce do elektromobility. Některé, jako třeba Fiat, Peugeot, Opel a další (zde) zatím našlapují opatrně, jiné, jako třeba BMW (zde) nebo Toyota (zde), se s tím moc nemažou. A v ohrožení je i již Europarlamentem schválený plánovaný konec spalovacích motorů v roce 2035 (zde). Několik států v čele s Německem totiž pohrozilo, že to celé zablokují, pokud nebude možné lít do nich alespoň paliva syntetická. Což vypadá na první pohled jako dobrá zpráva a závan rozumu.
Jenomže ten druhý odhaluje, že tolik důvodů k radosti zase není. Ono se totiž na výrobu syntetických paliv spotřebuje poměrně dost elektrické energie, která se do nich navíc přenáší s nízkou efektivitou (zde). Tedy s výrazně menší, než když se tato energie použije na pohon vozidla přímo. Z čehož plyne, že pro dosažení „zelené mobility“ za pomoci tohoto druhu paliva by bylo nejspíš potřeba ještě více „obnovitelných“ zdrojů energie než v případě zavedení elektromobility. Přitom nejsou ani pro jedno ani pro druhé.
A své „zelené vize“ se nedaří naplňovat ani celým státům. Jako třeba Rakousku, které plánovalo, že do roku 2030 bude plně soběstačné ve výrobě elektrické energie výhradně z „obnovitelných“ zdrojů. Ovšem místo, aby se jejich podíl zvyšoval, tak roste nutnost „nezelenou“ energii dovážet (zde). Zanedlouho nebude odkud, protože se i z naší země, která až dosud Rakousko energiemi zásobovala, stane země importní (zde). Odkud ji ale budeme dovážet my?
Celý ten „zelený pokrok“ se prostě nějak zadrhává. On je zkrátka rozdíl vyhlašovat nedomyšlené „velkoústé“ plány, a pak je realizovat. Najednou se ukáže, že nejsou k dispozici potřebné technologie, zdroje, suroviny nebo něco úplně jiného. „Zelení“ propagandisté sice námitky podobného druhu odmítají s tím, že prý jde technický pokrok rychle dopředu a že se tedy všechno včas vyřeší. Což však až příliš připomíná otřepanou historku o padajícím chlápkovi z mrakodrapu, kterého slyší v každém patře říkat: „Zatím je to dobrý“.
On totiž sice pokrok doprovází lidstvo od okamžiku, kdy se náš prapraprapra…předek přestěhoval ze stromu do jeskyně, ale po celou dobu platilo, že se prosadily pouze ty novinky, které dokázaly lidi o své užitečnosti přesvědčit. A je úplně jedno, jestli šlo o kolo, knihtisk, parní stroj, žárovku nebo třeba spalovací motor.
Pokrok zkrátka nelze naplánovat. Ani ten „zelený“ ne. Někteří si však evidentně myslí opak. A tak plánují, do kdy a o kolik se v EU sníží emise CO2, kdy se přejde na elektromobilitu, v kterém roce se vypnou poslední stabilní zdroje elektrické energie a přejde se na ty „občasné“, a kdy tedy EU dosáhne „uhlíkové neutrality“. Tyto lidi přitom netrápí, že nejsou zvládnuté technologie, že je třeba „občasné“ zdroje zálohovat těmi na počasí nezávislými, že není k dispozici dostatečně robustní přenosová soustava, že bateriová úložiště jsou fikce, že potřebné suroviny ovládá Čína a tedy, že na ni bude EU ještě více závislá a že to bude celé stát balík peněz, který si člověk ani neumí představit. Prostě zapřahají vůz před koně a nepřipadá jim to divné.
Obávám se však, že se jim nerozsvítí ani po srážce s realitou, která je dle mého soudu neodvratná. Ony zkrátka pořád ještě platí fyzikální zákony a z nich mimo jiné plyne, že když nefouká a nesvítí, tak se energie sama od sebe nevyrobí a ta co se vyrobí, když fouká a svítí, a není zrovna potřeba, se zase secsakra špatně skladuje. Ale možná se pletu.
Třeba si Europarlament odhlasuje, že fyzikální zákony neplatí a problém bude vyřešen…
Kateřina Lhotská
Koho nelze porazit, toho je třeba odstranit
Snaha zabránit protivníkovi v kandidatuře vyfabulovaným obviněním a kriminalizací. Ne, to není ukázka politické boje v nějaké „banánové“ republice. To se odehrává v zemích, které samy sebe označují za „vyspělé“ demokracie.
Kateřina Lhotská
Když válčit, tak udržitelně
V dnešní době se již ozbrojené konflikty netýkají jen vojáků a civilistů z válčících zemí. Zvyšují totiž produkci emisí CO2 a prohlubují tak klimatickou krizi. Jejich dopady tak pociťuje každý člověk na naší planetě.
Kateřina Lhotská
Občané EU zezelenají
Máme za sebou tu část roku, kdy snílci všeho druhu buď usedají ke svým matematickým modelům nebo koukají do křišťálové koule, aby nám řekli, co nás v příštích 12 měsících vlastně čeká. Prvním se říká prognostici, druhým věštci.
Kateřina Lhotská
Zelený komunismus
Zelená transformace míří k zavedení „zeleného socialismu“. Likviduje volný trh, omezuje svobodné podnikání a přerozděluje obrovské peníze formou dotací. Takže to označení je výstižné. Někteří však volají po „zeleném komunismu“.
Kateřina Lhotská
Česko jako pidistát a jeho pidiměna
Pan ministr Martin Dvořák nedávno označil českou korunu za pidiměnu. Kdo neví, o koho jde, tak je to šéf Ministerstva pro evropské záležitosti. Což je vzhledem ke svému významu v podstatě takové pidiministerstvo.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
Chalupa, Dolní Sytová, Háje nad Jizerou
Háje nad Jizerou - Dolní Sytová, okres Semily
3 990 000 Kč
- Počet článků 280
- Celková karma 38,98
- Průměrná čtenost 4952x