Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O lidech a strojích: Jsou mezi námi ještě rozdíly?

Neosobní úsměv prodávajícího, často bez pohledu do očí, naučené prázdné věty a pozdravy. A hlavně - uráží vás zákazník? Prostě nereagujte, máte to v manuálu. Vítejte ve světě předepsaných frází a chování ve službách 21. století.

   Považuji za naprosto normální a žádoucí, že je třeba se k zákazníkovi chovat slušně a vždy udělat maximum pro to, aby mu bylo vyhověno. Je to přece on, kdo platí. Je to však opravdu takto strohé a jednoduché? Člověk, který nemá práci s lidmi rád a upřednostňuje práci se stroji nebo pár kolegy v kanceláři, se obvykle do služeb příliš nepohrne. Ti, kteří chtějí dělat prodavače/prodavačky, recepční, obsluhu v restauraci nebo chtějí komunikovat se zákazníky po telefonu, tu práci ve většině případů dělají proto, že je právě takový typ práce baví. Líbí se jim potkávat nové tváře, každý den je jiný, každý den mohou někomu udělat radost svojí ochotou a dobře odvedenou prací. Je v takových případech nutné, aby bylo těmto zaměstnancům nařizováno slovo od slova, jak se mají se zákazníkem bavit?

Hezký den, další!

   Určitě jste si toho všimli. Takoví lidé mohou někdy působit až jako roboti, v kontaktu se zákazníkem naprosto chybí emoce. Úsměvy jsou strojené, řeč naučená, pokud mi popřejí hezký den, tak ne proto, že by chtěli, ale že to mají nařízeno ze vstupního školení, na kterém spolu s tištěným manuálem těchto frází nafasovali jmenovku a uniformu. Být familiární není příliš žádoucí, nemůžete se zdržovat, třeba máte dokonce nařízen časový limit, do kterého se s obsluhou zákazníka musíte vejít. Jediným úkolem je prodat produkt nebo službu a utržit tak peníze pro svého zaměstnavatele.

   Vzpomněla jsem si na „Bylo nás pět“, kdy Petr Bajza za trest za svoji neplechu obsluhoval v koloniálu a se zákazníky se loučil „Přijďte zas!“, což v jeho podání bylo asi trochu přehnané, ale přece milé. Ano, obchody tu byly vždy proto, aby prodávající vydělal, ale zákazník pro něj byl jako dobrý známý, snažil se ho potěšit a nabídnout to nejlepší, aby se vrátil i příště. Dnes na to není čas, doba je jiná, vše probíhá masově a anonymně. Potěší vás, když se na vás usmívá někdo jen proto, že mu to někdo poručil? Ten falešný úsměv jde docela dobře poznat a v takovou chvíli se jako zákazník cítím docela trapně, protože moc dobře vím, že toho člověka za pultem absolutně nezajímám, i když se mě snaží přesvědčit o opaku.

   Jsem přesně ten člověk, který práci ve službách vyhledává, mám lidi ráda, je mi příjemné, když někomu mohu vyjít vstříc a udělat mu radost. Ráda se usmívám a přeji někomu hezký den, bylo by přece skvělé, aby měli všichni hezký den! A doufám, že mi to ti lidé také věří. Kromě výměny peněz za zboží nebo služby by zde měly v rámci možností probíhat i nějaké pozitivní emoce, pak tam ten člověk ani nemusí být, stačí si nahrát požadované věty do reproduktoru a nahradit pokladní třeba automatem, což už se vlastně dnes děje v podobě samoobslužných pokladen. Velmi mi dneska v takových situacích chybí ta hřejivá lidskost z obou stran.

Jak to, že to nejde? Budu si stěžovat

   Co když ale zákazník hezký den nemá a přišel si na vás vylít svoji zlost? Na lístku není jeho oblíbený nápoj? Vysvětlujete mu, že poškozené zboží nemůže vrátit do obchodu? Nebo že není volný pokoj s vířivkou, protože si na něj neudělal rezervaci a vy nevěděli, že zákazník zrovna dnes přijede? Je mu jedno, že VY za to nemůžete. Vy jste prostě v tu chvíli jen nárazník a musíte to snést. Setkala jsem se i s tím, že zákazník si svou prosazoval také pomocí urážek a nadávek. Můžete zavolat nadřízeného, ale často se s tím bohužel musíte nějak vypořádat sami. A jak? To je také v manuálu nebo vám to na začátku řekli. Řešením bývá to, že se máte omluvit nebo vůbec nereagovat. Kde končí nařízené fráze a chování a začíná obyčejná lidská důstojnost? Měl by mít zaměstnanec právo se takovému zákazníkovi bránit, nebo si to má raději nechat líbit, aby pak nemusel na kobereček?

Má být i v tomto případě zákazník náš pán? A mohu si i já dnes připadat jako PANÍ prodavačka?

Autor: Leona Orságová | sobota 4.2.2017 21:58 | karma článku: 21,64 | přečteno: 755x
  • Další články autora

Leona Orságová

Jak to tehdy mohli dopustit? Dnes už to vím. A je mi smutno.

Možná přijde den, kdy se nebudu muset v MHD, na ulici a dalších veřejných místech už poněkolikáté zahanbeně omlouvat lidem z Ukrajiny, protože si na nich potřeboval vylít zlost nějaký náhodný domorodý frustrát. Ale dnes to nebude.

9.4.2024 v 9:00 | Karma: 20,99 | Přečteno: 608x | Společnost

Leona Orságová

Prosby, sliby, výhrůžky a nátlak – proč už nefunguje vůbec nic?

Situaci, ve které se aktuálně nacházíme, už nejde nijak utéct. Denně se na nás valí zprávy o počtech nakažených, o nových mutacích, kolik lidí zemřelo a kolik zdravotníků padá na hubu. Už téměř dva roky.

16.12.2021 v 13:07 | Karma: 47,41 | Přečteno: 17004x | Společnost

Leona Orságová

Odmítnutí sexu je právo, které zaniká s uzavřením manželství. Opravdu?

Zpráva o tom, že muž z Jindřichohradecka znásilnil svou ženu poté, co spolu byli ve vaně, znovu rozvířila ty nejzatuchlejší vody internetových diskuzí – co z nich lze vyvodit?

27.8.2020 v 14:39 | Karma: 45,98 | Přečteno: 20960x | Společnost

Leona Orságová

Ženy a naši kulturu s tradicemi nedáme! Co na tom, že si vlastně nevážíme ani jednoho

Největší vlna migrační krize je sice prozatím za námi, i tak ale oheň v očích samozvaných ochránců tradiční kultury a naší vlasti nepohasl. Bohužel je vlastenectví dnes jen jakousi smutnou náhražkou původního významu. Proč?

22.2.2019 v 11:30 | Karma: 28,67 | Přečteno: 1537x | Společnost

Leona Orságová

Vánoce – svátky, které nás drží v šachu

Není to vlastně nic nového, o čem by se každý rok někde nediskutovalo – že Vánoce už nejsou tím, co bývaly a advent není čas rozjímaní, ale závodů v obchoďácích. V čem je to ale ještě horší?

20.12.2018 v 9:00 | Karma: 19,08 | Přečteno: 594x | Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 20,99
  • Průměrná čtenost 9466x
Prostě Leontýna. Žena, studentka, co se zajímá o současné otázky společnosti, ale i o mnohem běžnější, každodenní život nás všech a sem tam o tom napíše pár řádků.

Seznam rubrik