Jsme montovna?
V 90. letech, kdy krachovaly naše velké výrobní závody, jsem slýchával: „Zruší všechnu naši výrobu, abychom museli kupovat jejich zboží!“ Ptával jsem se jich: „Když u nás zruší veškerou výrobu, bude u nás nulová kupní síla. Myslíš, že to je v jejich zájmu?“
Naše závody krachovaly proto, že jejich výrobky neobstály na světových trzích. Námi vyráběné stroje byly technicky zaostalé, textil neobstál cenově v konkurenci s čínskými výrobky. Nákladní automobily vyráběly západní automobilky na běžících pásech. U nás nikoliv. Často jezdím do Tatry Kopřivnice. Pamětníci si vzpomenou na vozy Tatra 603 a později Tatra 700, které se dělaly v malém závodě v Příboře. Ráno skupinka dělníků začala montovat jeden vůz a v poledne ho měli hotový. Po obědě začali montovat druhý a dodělali ho druhý den. Takováto výroba nemohla obstát. V Kopřivnici se montovaly nákladní vozy. Montovalo se jich několik současně, ale nebyl to běžící pás. Za to, že se tam stále vyrábějí nákladní vozy, vděčíme jednak naší vládě, která tam stále objednává vozidla pro armádu (v množství, které je zlomkem někdejších objednávek) a hlavně iniciativě tatrováků, kteří dodávají podvozky k autojeřábům a jiným strojům podle přání zákazníka v malých sériích. Domluví se nosnost, počet náprav, kolik náprav bude řiditelných… Dělají tam asi 150 typů vozů se 2, 3 až 8 nápravami. Například u toho osminápravového vozu jsou zpravidla první tři a poslední dvě nápravy řiditelné, samozřejmě se každá natáčí o jiný úhel. Přikládám několik záběrů ze Dne Tatry.
Někdy v 90. letech jsem přišel do kovárny automobilky Škoda v Mladé Boleslavi. Píši technické články do časopisu Kovárenství a občas i do jiných. Někdy dělám rozhovory s vedoucími pracovníky. Chodím proto po našich fabrikách. Jeden kovář mi v té automobilce podal dvě ojnice: „Porovnejte je! Tuto jsme dělali my, tato je německá. My je přestáváme vyrábět.“ Ta naše ojnice byla hezčí, měla zabroušený otřep po ostřižení výronku, německá nikoliv. Pochopitelně jsem se o věc zajímal. Němci kovou ojnice na automatické lince se vřetenovým lisem s přímým pohonem, který umožňuje dávkovat energii úderu s přesností 1%. Každá vykovaná ojnice se zváží, pokud se hmotnost liší od předepsané více než o 7 g, vyhodí se. Používání ojnic o stejné váze bylo jedno z mnoha opatření, které Němci nechali provést, za účelem snížení hlučnosti motoru. Pamětníci, pokud mají jen mírnou sklerózu, si vzpomenou, jak bývaly kdysi naše škodovky hlučné. Taky si možná vzpomenou, že socialistické automobily po pěti letech měly na blatnících a na dolní části dveří zřetelné stopy koroze a po deseti letech byl v blatnících díry. Lepší povrchové úpravy byly dalším v řadě vylepšení, které německý vlastník automobilky Škoda u nás provedl. Díky nim jsou naše dnešní vozy na světových trzích úspěšné. Škarohlídům mluvícím o zrušení výroby u nás můžeme sdělit, že když kolem Ostravy opíšeme kružnici o průměru 350 km, pak obepne plochu, na které se dělá x milionů vozů (přesné číslo jsem zapomněl). Zahrne totiž Mladou Boleslav, PSA Kutná Hora, Volkswagen Bratislava, KIA Žilina, Hyundai Nošovice a několik automobilek v Polsku. Nikde na světě nelze podobnou kružnici nakreslit. Tvrzení, že zápaďák u nás zruší výrobu, je dnes neudržitelné.
Škarohlídové přišli s mantrou: „Jsme montovna.“ Fakt je však ten, že nikdo nikomu nebrání vymyslet špičkový výrobek a přijít s ním na trh. Naopak, pokud je jeho firma jen trochu důvěryhodná, může v rámci různých programů zažádat o podporu, která mu významně finančně pomůže s vývojem nového výrobku. Problém je v tom, že konstrukční týmy, které u nás byly, byly po roce 48 v rámci boje proti kapitalizmu převedeny na byrokratické řízení komunistickým aparátem, což podvázalo jejich tvůrčí činnost. A vůbec na Východě nemohly vzniknout nadnárodní společnosti, které dnes ovládají hlavní odvětví. Komunizmus padl nikoliv proto, že zde působili chartisté, ale proto, že komunisté brzdili rozvoj výrobních sil. Kupodivu si to uvědomili čínští soudruzi a přestali brzdit rozvoj výrobních sil. Díky tomu je Čína v mnoha směrech velmocí č. 1. Pozvolna u nás vznikají menší či větší tvůrčí týmy. Například v Ostravě jsem na výstavě zachytil tato díla v oblasti elektromobilů.
Jsou tam možná kuriózní vozidla. Naše vláda má Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM) dotovaný částkou 11 miliard korun, kterou chce do budoucna ještě navýšit, další podporu poskytuje Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo pro místní rozvoj. Tak proč bychom nevyvíjeli elektromobily?
Jsme světovou velmocí v oblasti vývoje počítačových her. K tomu totiž stačí chytrá hlava a výkonný počítač. Většinou jsou však u nás tvůrčí týmy, které jsou součástí větších mezinárodních tvůrčích týmů. Kapitalisté se totiž pídí po lidech schopných tvůrčího myšlení a přímo je lákají do svých týmů, na rozdíl od komunistů, které nezajímali tvůrčí schopnosti ale kádrový profil.
V příloze MF Dnes dne 29. 5. 2019 jsem četl, že automobilka Škoda chce v nejbližších 4 letech vložit do elektrifikace a digitalizace 4 miliardy Eur a do konce roku 2022 představit více než 30 nových modelů, z nichž nejméně deset bude zcela nebo částečně elektrifikovaných. Tento vývoj nových modelů dělají naši lidé. Tedy jaká montovna?
Ti, co takto naříkají, bych připodobnil k běžci Pražského maratonu, který se zastaví u výkladní skříně knihkupectví a prohlíží si Marxův Kapitál. Po chvilce se vzpamatuje, pokračuje v běhu a nadává, že na něho ostatní nechtějí počkat.
Ladislav Jílek
Vzpomínka detektivní
V roce 1978 jsem byl zařazen do nově vytvářené skupiny, která měla na starosti výrobu náročných komponent pro jaderné elektrárny. Brzy naše skupinka dosáhla počtu čtyř pracovníků.
Ladislav Jílek
Velký omyl
Zase máme výročí svržení komunistického režimu a opět slyšíme a čteme rozdílné hodnocení, od nadšených oslavných článků a projevů přes méně nadšené a rozpačité až po ty odmítavé.
Ladislav Jílek
Před 60 lety zemřel papež Jan XXIII.
Bližší údaje o Janu XXIII., občanským jménem Angelo Roncalli, lze nalézt snadno. Já vzpomenu jenom jedinou jeho důležitou vlastnost: smysl pro humor.
Ladislav Jílek
Otevřený konec
Včera jsem ukončil zveřejňování povídky na pokračování. Některým lidem se nelíbil otevřený konec. Na svoji obranu bych chtěl uvést, že příběhy, v nichž je něco nedořčeno, se vyskytují, kam lidská paměť sahá.
Ladislav Jílek
Lukáš, Jitka a Irena - 16/16 Boj o Irenu
Druhý den poté, co jsem Irenu odvezl do léčebny, jsem začal jednat. Ohlásil jsem se v našem podniku u generálního ředitele Tomáše Kolaříka, který začínal v konstrukci a byl taky mým zástupcem. Přijal mne hned další den.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
Klempíř - Pokrývač do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 422
- Celková karma 18,05
- Průměrná čtenost 520x