- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Právo dopadá nekompromisně především na malé ryby, ba přímo rybí potěr. Novým zlatým dolem se stalo vymáhání malých pohledávek v řádu tisícovky. Po nabalení různých nesmyslných sankčních úroků, pokut a odměn advokátů se z nich stávají rázem částky desetitisícové, které při milionovém výskytu generují kolosální příjem. A tak „orlové práva“ skupují od pojišťoven, energetik či telekomů masově malé pohledávky, na kterých vydělávají stamiliony. Mnohdy se jedná i o pohledávky promlčené, ale to nevadí. Pokud oběť včas promlčení nenamítne, zaplatí vše včetně úroků či palmáre. O takovém byznysu by se panu Ducháčkovi ani nesnilo.
Řeknete, že tedy nemá nikdo nic dlužit, a nic mu nehrozit nebude. Jenže situace není tak jednoduchá. Mnohý monopolista má ve vyúčtování pěkný chaos a faktury občas nedoručuje, doručuje na špatné adresy či někomu jinému. Při milionech zákazníků a nákladové optimalizaci se opět zavádějí povýšené manýry, kdy malý zákazníček je prostě nulou. Z praxe jsou známy případy nedoručených faktur, kde najednou jinak pravidelně platícímu zákazníkovi v první upomínce ihned vyhrožovali exekucí, a obráceně, jeden operátor si z účtu zákazníka strhával dokonce vyúčtování někoho jiného. Pokud nechytnete upomínku, může se vám lehce stát, že se stanete obětí exekutora nebo chytrého advokáta, ani nevíte, jak. K tomu přispívá také doručovací zákon, kdy vám nakonec úřední korespondence ani nemusí být doručena, a po dvou týdnech (co si užíváte u moře či v nemocnici) se má automaticky za to, že jste výzvu obdrželi. To ani nemluvme o chybách pošty, která sem tam dokáže zašantročit i doporučený dopis.
Pomiňme chronické neplatiče, ale soudy o zapomenutou a mnohdy i promlčenou tisícovku, které končí nakonec platbou dvaceti tisíc, určitě příkladem fungování právního státu nejsou. Aktivní obrana spotřebitelů by zkrátka měla přinutit monopolní firmy, aby s řadovým zákazníkem jednaly jako s partnerem. Informační systémy jistě dokáží odlišit náhodně nezaplacenou fakturu jinak pravidelně platícího zákazníka od chronického neplatiče, kterého je třeba zažalovat. Zatím je jednodušší se se všemi nemazlit a poslat na ně rovnou vymahače, kšeft je kšeft a peníze od agentur tak sladké. Zasáhnout by měla také legislativa a například žalování promlčených pohledávek přímo zakázat, u malých pohledávek přiměřeně snížit odměny právníků atd. Cestu právu je samozřejmě třeba zjednávat, ale právo samo o sobě by se předmětem byznysu stávat nemělo.
Možná je porovnání zatčených korupčníků s oškubaným zapomětlivým majitelem mobilního telefonu míchání jablek s hruškami. Ale cílem tohoto zamyšlení je poukázat na to, že právo by mělo platit pro všechny. Pro ty korupčníky zatím platí tak nějak trochu a polapit se podařilo pouze ty hodně neopatrné. Naproti tomu u řadového občana stačí někdy pouze maličkost, a okamžitě se na něj přiřítí celá lavina právní mašinérie. Do nového roku bychom si měli tedy přát, aby právo fungovalo pro všechny stejně. A pokud to snad v návalu práce nebude stíhat, postarejme se, aby si došláplo především na ty velké ryby.
Další články autora |
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...