- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
mešita v Penzbergu, Německo
I kdybych připustil námitku, podle níž slovo „západ“ symbolizuje západní styl života s jeho prioritami a hodnotami nikoliv zeměpisný údaj, pak tu zřejmě podle logiky věci nejde o islám jako náboženství, ale o styl života v muslimských zemích, tedy na východě. Teď už by to eventuelně mohlo snad i „sedět“, jen je tu trochu zádrhel: Co „západní-domorodí“ muslimové jsoucí na západě doma (ve společnosti se západním stylem života… mezi ně patřím mimo jiné i já)? Podle zmíněného spojení je celé mé okolí se mnou, muslimem, ve střetu, protože muslim rovná se islám, nebo ne? Rovněž další zádrhel nastane, uvědomíme-li si, že v muslimských zemích žije nezanedbatelný počet nemuslimů, ti v dané „rovnici“ taky nějak „haprují“.
Když byl Prorok po 13 letech hlásání islámu v Mekce donucen okolnostmi k emigraci do Jathribu - Medíny, stala se mimo jiné i jedna zajímavá věc. Lidé v Mecce nosili jen dlouhé košile, zatímco v Medíně si lidé oblékali kalhoty, Prorok tehdy začal používat kalhoty. V islámu jako takovém totiž nejde o to, jestli jsem „košiláč“ nebo „kalhoťák“, ani jestli jsem Arab nebo Čech. Islámu o to nejde, jde o to některým lidem, některým lidem ať už z „muslimské“ či „západní“ strany.
Podle některých lidí představuje islám něco cizího, nepatřícího do Evropy, neslučitelného se západním světem. Křesťanství, židovství stejně jako islám nepochází z Evropy, což první dva nijak zvlášť neodradilo. Jeden můj známý kdysi v tomto ohledu řekl zajímavou myšlenku: „Jak se asi tvářili staří Slované-pohané na první křesťany a postupnou „křesťanizaci“ Evropy? S jakou je přijímali? Jaké bylo jejich počáteční soužití?“ Možná mezi jejich argumenty bylo i cosi o cizorodosti té „novoty“…
A co na závěr? Před nedávnem jsme s mojí kamarádkou vedli debatu, řekla mi, že člověka jiná osoba irituje v drtivé většině ze dvou důvodů. V prvním případě získala nebo vlastní něco, po čem on sám touží nebo by toho chtěl dosáhnout. Či v druhém případě u oné osoby člověk spatřuje nějakou svou (převážně negativní) vlastnost, kterou sám skrývá nebo se o její zamaskování pokouší, a dotyčná osoba mu nastavuje pomyslné zrcadlo. Tak pokud Vás islám irituje, pak co je tím skutečným důvodem? Ptejte se sami sebe proč…
Další články autora |