Slzy naštěstí nezamrzají
Nová loi pro závod Transat ag2r 2008 - ATLANTIK FT - 70Phil Sharp
Jsem potěšen tím, kolik lidí si přečetlo mé zážitky z kvalifikačních závodů a vlastní regaty Transat 6,50, které jsem se vloni zúčastnil. Na další vyprávění si budete muset počkat až na vydání knížky „Dnem i nocí Atlantikem,“ kterou se chystám vydat snad před začátkem léta, aby bylo u vody co číst. Po svém úspěchu v extrémním oceánském závodě jsem si naplno užíval vřelá setkání a besedy, oslavy i ankety. Jsem normálně ješitný chlap a tak mě moc potěšilo 25. místo v hodnocení sportovních novinářů v anketě Sportovec roku. Není to zas takový zázrak, ale představa, že se přede mě dostali jen tři fotbalisté, ta mi vzhledem k propagaci tohoto sportu u nás velice hřála u srdce. Pak přišlo ocenění křišťálovým glóbem za „Plavbu roku,“ ale je ze mě i „Námořní jachtař roku“ a ve finále i „Jachtař roku.“ Je to v historii poprvé, kdy nekraluje někdo z olympijských tříd. V Plzni jsem pak přerušil kralování střelců a vyhrál i „Sportovce města Plzně.“ Prostě paráda a samá chvála. Člověku by se z toho až zamotala hlava a upadl by do idylické euforie, kdyby ale nenadešel čas na další trénink.
Můj partner ATLANTIK FT se mnou prodloužil smlouvu a já se rozhodl zamířit dál mezi absolutní světovou elitu. Jako jeden z kroků jsem si vybral závod profesionálních dvojic Transat ag2r. Ten se startuje už 20. dubna z francouzského Concarneu a cíl je na druhém břehu Atlantiku na karibském ostrově St. Barthélemy. Jede se tentokrát na deseti metrových závodních lodích s vodním balastem a veškerou elektronikou. Tak bude možná komunikace i s pevninou a o to více se bude pracovat na meteorologickém vývoji a následné strategii. Jako svého spolujezdce jsem si vybral britského závodníka a vítěze závodu Route du Rhum, Phil Sharpa. Znám jej ze závodů z Bretaně a vím, že je to velký bojovník.
První trénink nás zavedl v polovině února do Normandie, kde jsme převzali naší novou loď Figaro Beneteau s číslem 70. Po spuštění na vodu jsme provedli pár úprav a hned další den jsme vypluli na 250 námořních mil dlouhou plavbu z Dielete kolem Bretaně až do Lorientu. Tam jsme namířili zejména kvůli plánovanému tréninku s profesionálním coachem. Po vyplutí jsme se probíjeli v silném protivětru proti proudu. Ten v této oblasti místy dosahuje rychlosti až deset uzlů. Což je přibližně pět metrů za sekundu. To už je pěkně divoká řeka. Nás naštěstí potkal protiproud jen do čtyř uzlů, ale i tak rychlost lodi nebyla nijak závratná. Později se proud otočil a my vyrazili kupředu. O to horší byly vlny, které neustále zalévaly palubu lodě. Vítr postupně zesiloval, až na třicet uzlů a nám začali postupně omrzat končetiny. Tak to šlo celý den až do setmění, kdy se ještě více ochladilo.
Bylo mi strašně. Od dojezdu do Brazílie jsem nebyl na moři a teď tohle. Začala se mi motat hlava a dostavila se nevolnost. Dlouho jsem bojoval s tím, zda tomu mám nechat volný průběh, ale nakonec jsem si říkal, že to by člověka ještě více dehydrovalo a v těchto podmínkách by to mohlo být nebezpečné. Proto jsem se rozhodl bojovat a nic nepustit. Byla to ale hrůza. Takovou zimu jsem snad ještě nezažil. V lodi byla velká vlhkost, že i když tam nefoukalo, tak zima byla snad ještě horší. Do toho přicházela únava a pocit nevyspání. Chtělo se mi brečet, ale nešlo to. Napadlo mě, co by se v tak hrozné zimě stalo se slzami v očích, ale naštěstí jsou slané a snad nezamrzají. Říkal jsem si: „Copak takhle se chová jachtař roku? Musíš být větší tvrďák!“ Ale vlastní přesvědčování moc nepomáhalo. Vzpomněl jsem si na tu dřinu v posilovně, ale teď bych dal všechno za to, abych mohl být ve vyhřáté místnosti a trpět jen pod váhou činek. Příď prorážela ostré vlny a ty pak silný vítr chrlil až k nám na záď. Phil po celý den působil velmi statečně a ukázalo se, že je to vážně tvrďák. Žije totiž na ostrově Jersey v kanále La Manche a zde jsou podmínky občas velmi drsné. Ostatně teď jsme se o tom přesvědčili, když jsme kolem Jersey proplouvali. Protivítr nás provázel celou dobu, až ke kanálu Du Four. Tam jsme se stočili více k jihu, ale k naší nelibosti se stočil i vítr a tak jsme se probíjeli dál. Zde je jeden z nejznámějších bretaňských majáků. Ten byl doslova jak z plakátu, když se o něj tříštily obrovské oceánské vlny. Po šílené noci tu byl krásný slunečný den, ale na teplotě to nijak výrazně nepřidalo. Po průjezdu kanálem plným útesů a v silném proudu jsme se dostali, až k výběžku s majákem Raz du Sein. Další obávané místo. Zde se rychle zatáhlo, na ledovou vodu padla hustá mlha. K obrovské zimě a protivětru se přidala totální vlhkost. Snažil jsem si přidat další vrstvu oblečení, ale nemělo to smysl. Všechno bylo mokré a spacák se dal ždímat. Nová loď je závodní stroj, ale nepatří k nejsušším místům na světě. I Phil přiznal, že už mu umrzají ruce, a že necítí dva prsty u nohou. Každé dvě hodiny dělal čaj a opatrně si zahříval omrzlé končetiny. Báli jsme se, co přinese další noc. Naštěstí se ale rozjasnilo a na obloze se objevily hvězdy a měsíc krátce po úplňku. Zima byla, ale už ne tak lezavá. Nad ránem jsme křižovali u souostroví Glenans a pak dál k Il de Groix. Tam znenadání vítr polevil a slábl, až úplně ustal.
Phil nelenil a šel nastartovat motor. Je to paráda, když člověk přejde na pořádnou loď a má i takovéto vymoženosti. Upluli jsme ale jen pouhých pár set metrů a na propeler se namotalo nějaké rybářské lano. Motor přestal jít a loď se zastavila. Přístav byl na dohled, ale přitom tak daleko. Proud nás začal postupně unášet zpět. Co teď? Kdyby měl člověk pořádný neopren a teplou sprchu na dosah, tak se pod loď možná potopí, ale takhle to nepřipadalo v úvahu. Stáli jsme tedy asi dvě hodiny na místě a pak to Phil nervově nevydržel a se slovy: „Další noc už tu nebudu,“ se svlékl a pomalu se s nožem v zubech zanořil pod loď. Po dvou pokusech se mu ale nepodařilo lano odřezat a třesoucí se se dral na palubu. Vypadal strašně, ale měl můj hluboký obdiv. Šel jsem mu udělat čaj, který si přikládal na necitlivé prsty u nohou a stále se strašně klepal zimou. Za další hodinu se zvedl zadní vítr a my konečně vytáhli 85m2 spinakr a na plné plachty zamířili do přístavu v Lorientu. Zajeli jsme k molu na plachty a přistáli mezi super závodními speciály z celého světa. Je to vážně centrum závodního námořního jachtingu.
Od toho dne tady pilně trénujeme a coach na nás křičí z motorového člunu. Poměřujeme rychlost se soupeři a trénujeme všechny manévry a výměny plachet za plné jízdy a navigaci, a taky vylepšujeme loď. Příští týden se dáme do testování plachet a půjdeme dál krok za krokem. V dubnu vyplujeme do Biskajského zálivu, který v tomto období nezná slitování. Po obeplutí Cap Finnistere zamíříme k Madeiře a dál až do Karibiku. Čekají nás minimálně tři týdny tvrdé plavby proti těm nejlepším jachtařům světa. Nebude to lehké, ale jedno je jisté. To už bude trochu tepleji a v dubnu už slzy definitivně nezamrzají.
David Křížek
David Křížek
O odpuštění

Znovu tu máme listopad a s ním vzpomínku na události v roce 1989. Jsem teď na dva týdny na jachtařských závodech u moře a tak na mě oslavy 20. výročí až tak nedolehnou. I tak si ale dostatečně uvědomuji, co nám porevoluční doba přinesla. Nebýt tehdejších změn, tak bych dnes asi nejezdil na jachtách po mořích a oceánech a nenavštěvoval nové úžasné kraje.
David Křížek
Největší závod katamaránů na světě

Každým rokem se začátkem června vydávají ti nejlepší jachtaři dvoutrupých katamaránů na největší světový závod tohoto druhu na ostrov Texel v Holandsku. Stovky lodí zde bojují nejprve v okruhovém závodě o nizozemský mistrovský titul a na závěr týdne je odstartován světoznámý nejprestižnější závod Round Texel.
David Křížek
Extrém na Nechranicích

Nejen na mořích a oceánech může jachtař zažít ten pravý extrém. Od února se s kolegou Milanem Hájkem připravujeme na katamaránu Predator a po tréninku a závodech ve Slovinsku, Chorvatsku a Itálii jsme se přesunuli na naše milované Nechranice.
David Křížek
Pyrrhovo vítězství

V době, kdy se Itálie halila do smutku vzhledem k tragickým událostem v Aquile, nás čekal první mezinárodní závod katamaránů necelých 300 km od místa tragédie. Zjišťovali jsme, zda do místa vůbec vyrazit, ale pořadatelé nás ujišťovali, že se rozhodně nic ve vypsání závodu nemění.
David Křížek
Riskantní trénink

Koncem března jsme se s mým spolujezdcem Milanem Hájkem znovu vypravili na soustředění do Slovinska. Panovaly zde naprosto ideální jachtařské podmínky a tak jsme si divokou jízdu na katamaránu hodně užívali.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec
Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Papeže Františka vyprovodily desítky lídrů. Spočinul v bazilice mimo Vatikán
Sledujeme online Papež František byl pohřben v bazilice Panny Marie Sněžné v Římě, oznámil v sobotu odpoledne...
Prahou jde pochod odpůrců potratů, jejich oponenti svolali demonstraci
Na Hradčanském náměstí v Praze začal happening Pochodu pro život, akce má podle pořádající...
Silný výbuch otřásl íránským přístavním městem, jsou 4 mrtví a stovky zraněných
Íránským přístavním městem Bandar-Abbás v sobotu otřásl mohutný výbuch, který podle íránské státní...
Kurská oblast osvobozena, hlásí Kreml. Kyjev to popřel
Ruská armáda vytlačila z Kurské oblasti všechny zbývající ukrajinské vojáky, kteří část tohoto...

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...