Jachtařské plány – světový rekord – ekonomická krize

Trochu jsem se odmlčel, ale chci to rozhodně napravit. Na podzim jsem vydal knížku Dnem i nocí Atlantikem a pak jsem odletěl na Havaj, kde jsem spřádal nové plány a věnoval se výhradně mé drahé přítelkyni a windsurfingu. Z připravované olympijské kampaně sešlo, protože jsme se s jediným možným adeptem nedomluvili, ale to je život a je potřeba jít dál.

Transatlantic World Record

Mým novým cílem jsou katamarány. Už vloni na podzim jsem testoval šestimetrový Predator a s novým projektem v tom hodlám pokračovat, ale na profesionální úrovni. Jako svého spolujezdce a parťáka jsem si vybral Milana Hájka, se kterým jsem absolvoval již řadu závodů, kvalifikace na Minitransat, závod na Figaru před loňským Transatem a podzimní úspěšný Rolex Middle Sea Race. Milan je velký a nezničitelný bojovník a to já přesně potřebuji. Máme totiž v plánu do dvou let pokořit světový rekord přes Atlantik na šestimetrovém katamaránu.

V roce 1986 ustanovili tento rekord francouzský jachtař Jacques Pradel společně s Tony Laurentem na 2700 Nm (5000 km) dlouhé trase mezi Dakarem a Pointe a Pitre na Karibském ostrově Guadeloupe. Jejich plavba na katamaránu HobieCat 18 trvala 18 dnů a 22 hodin. Byla to ale nelehká výzva. Posádka měla obrovské problémy a jeden člen posádky prodělal několik plastických operací kůže. Druhý, třetí a čtvrtý pokus o rekord selhal a tak byl překonán až o celých 13 let později. Výrazně se pak rekord podařilo vylepšit v roce 2004 Italům. Andrea Gancia and Matteo Miceli trať zvládli za 13 dnů, 13 hodin, 28 minut a 27 sekund. Současnými držiteli rekordu WSSRC (World Sailing Speed Record Council) Dakar – Guadeloupe je Francouzská posádka Pierre-Yves Moreau a Benoît Lequin, kteří na svém speciálu zvládli trať rekordu za 11 dnů, 11 hodin, 25 minut a 42 sekund.


Jako tréninkovou loď jsme si vybrali katamarán třídy F18, tedy 5,5 metru. Jeden z nejlepších katamaránů v nejrozšířenější dvoutrupé třídě na světě. F18 má jasná pravidla a nepatří k nejrychlejším katamaránů,m ale díky striktním regulím a cenové dostupnosti je rozhodně nejpopulárnější. V této třídě najdeme ty nejlepší jachtaře vícetrupých lodí světa. Kdo chce prorazit ve světě multihulů, ten musí ovládnout Formuli 18. Druhou týmovou lodí by měl být Predator. Patří do nově vznikající třídy speciálů, bez výraznějších omezení. Predator je produktem firmy CompoTech, se kterou spolupracuji několik let. Katamarán se neustále vyvíjí a měl by být zároveň základem pro vývoj lodě pro světový rekord. Na F20 - Predator chceme dosáhnout základních rychlostních rekordů. V současné době držím rekord - 19,6 uzlů, ale to musíme o řád překonat. Také chceme vyrazit do Chorvatska pokořit Modrou stuhu Československa z ostrova Žirje na Palagružu a zpět. K tomu chceme závodit na mezinárodních regatách a na základě získaných zkušeností pak zahájíme stavbu speciálu na vlastní transatlantický rekord.

V realizačním týmu by opět neměl chybět manažer Jan Langšádl, technik Vojta Komárek, slovinský meteorolog Jure Jerman, stravovací expert Petr Havlíček, lékař Jaroslav Větvička, fyzický trenér Jarda Bošek, grafik Tim Gvenetadze, fotograf Libor Sváček, kameraman Jaroslav Bouček, webmaster Míra Horák a řada dalších.

Vše je tedy naplánované a připravené k zahájení projektu, ale uvidíme, co ve skutečnosti bude. V den, kdy jsem podruhé za sebou slavnostně převzal ocenění za nejlepšího jachtaře roku, jsem měl mítink také se svým generálním partnerem. Ten se ale vzhledem k současné nestabilní ekonomické situaci rozhodl posečkat s podpisem sponzorské smlouvy. Je to naprosto jasné a plně to chápu, ale uvidíme, jak to nakonec dopadne s naší honbou za rekordem. Z nejlepšího jachtaře je rázem suchozemská krysa. Takhle to ale nemůžeme nechat. V každém případě balíme kufry, nakládáme Predatora a jedeme na trénink do Slovinska. Jachtařské přísloví říká, že jezdit se musí, i kdyby na chleba nebylo. Jen ta reklamní plocha zatím zbytečně zeje prázdnotou…

David Křížek - www.davidkrizek.cz

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: David Křížek | středa 4.3.2009 16:47 | karma článku: 14,88 | přečteno: 2049x
  • Další články autora

David Křížek

O odpuštění

20.11.2009 v 8:35 | Karma: 34,05

David Křížek

Extrém na Nechranicích

18.6.2009 v 8:12 | Karma: 15,44

David Křížek

Pyrrhovo vítězství

15.4.2009 v 8:08 | Karma: 12,63

David Křížek

Riskantní trénink

3.4.2009 v 20:52 | Karma: 11,96