Oprava D1 - nezbytnost nebo zbytečný luxus?
Myslím si (jak už jsem se vyjádřil ve svých dřívějších článcích), že problém netkví ve špatném plánování investic a oprav na ředitelství silnic a dálnic, nýbrž v neexistující jednotné dopravní strategii České republiky, neefektivní kontrole některých staveb (což způsobuje jejich prodražování) a také na politické neochotě přiznat, že peníze vybrané z provozu dopravních prostředků (DPH a spotřební daň z PHM) neumíme přesměrovat do dopravy a výstavby dálnic, která měla být už dávno realizována ze soukromých zdrojů s výkonovým výběrem mýta (dle vzoru Itálie či Francie).
Je pěkné vyhlásit, že se v roce 2012 začne modernizovat dálnice D1, horší už je, že se do této chvíle přesně neví, jestli bude možné použít peníze z Bruselu (zřejmě ne) a kde vezme MD zdroje na spolufinancování či plné financování z národních zdrojů. Veřejným tajemstvím zůstává, že se díky této modernizaci (jejíž nutnost v některých úsecích nezpochybňuji), zastaví či nedokončí další důležité stavby, především R 35, D8 a také obchvaty některých měst.
Podle mého názoru na kompletní rekonstrukci D1 nemá ministerstvo dopravy peníze a pokud bude realizována, mělo by jít o soukromou investici umořovanou z výnosů mýta, ať už se finanční systém a záruky nastaví jakkoliv. Při transparentní veřejné soutěži jsem přesvědčen o tom, že by byl zájem velký. Liniová stavba, po které jezdí zásadní část individuální automobilové dopravy a tranzitní mezinárodní doprava je ve své podstatě souvislým proudem zajímavých zákazníků.
Dálnice jako takové jsou dle zkušeností spolehlivou a návratnou investicí a jako takové by neměly zatěžovat a zdržovat ostatní potřebnou výstavbu.
Svoje přesvědčení opírám o aktuální boj našeho okresního města, které usiluje o obchvat. Při návštěvách ŘSD zřetelně cítím, jak je náš problém pro ně zanedbatelný vzhledem k tomu, že nejsou vyřešení zásadnější stavby typu R43, R35 nebo obchvaty na silnici I/55.
I když jsou intenzity na silnici I/23 proti jiným silnicím menší, při pohledu na mapu je jasné, že jde o důležité propojení ve směru východ – západ a hodnota tranzitu je přímo úměrná aktuálnímu stavu silnice do které se přes 30 let téměř neinvestovalo. Na průtahu našeho města dosahují intenzity téměř 20 tis. vozidel/24 hodin a hluboké a úzké údolí řeky Jihlavy, ve kterém je centrum města Třebíče položeno nedokáže více automobilové dopravy pojmout.
Tím, že se nyní bude z veřejných zdrojů (na poskytnutí peněz EU nevěřím, neboť EK má již k záměrům silniční výstavby ČR určitou nedůvěru (oprava I/52, D8, most přes Labe v Kolíně apod.) ) platit potřebná rekonstrukce D1, odloží se tím některé potřebné investice na silniční síti I. třídy na dlouhé roky do šuplíku.
Pokud nedokážeme najít a zavést funkční model dostavby, rekonstrukcí a provozování dálniční sítě ze soukromých zdrojů, budou se neustále opakovat emotivní avšak oprávněné požadavky měst a obcí jako jsou Havlíčkův Brod, Třebíč, Znojmo, Praha (!), Lipůvka, Chrudim apod. bez toho, že by jejich snaha měla nějaký reálný dopad.
Je pěkné, že se budu moci svézt po fajnové D1, avšak bez návazných kvalitních příčných vazeb bude výsledek polovičatý.
Aleš Kratina
Nepůjdeme jak ovce na porážku
Mediální masáž je poslední dobou téměř dokonalá. Svět je černobílý a ohrožuje nás "kde co". Především islám, uprchlíci, ISIS... Myslím, že pravda je daleko prostší - existuje dobro a zlo a to zlo je potřeba identifikovat a ničit.
Aleš Kratina
Příčiny a následky - Studénka
Po návratu z dovolené, bez připojení k internetu, jsem zjistil, že ve Studénce došlo opět k fatální nehodě na železnici. Viník je sice jasný, příčin tragické události je ale samozřejmě daleko více.
Aleš Kratina
Ano, selhal systém
Útok v Uherském Brodě je strašným vyústěním. Pravděpodobně jde o dlouhodobou frustraci člověka, který asi nebyl psychicky úplně v pořádku. Je ale za selháním systému skutečně systém samotný?
Aleš Kratina
Ukrajinské slzy
Válka na Ukrajině nám zevšedněla. Od monstrózní olympiády v Soči se zkrátka cosi zvrtlo a šance na blízký mír se limitně blíží nule.
Aleš Kratina
Může se francouzský scénář opakovat v Česku?
Pokud se jakýkoliv terorista rozhodne útočit v obydlených oblastech, má bohužel vždycky obrovský náskok před policií, který se zkracuje velmi pomalu.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v horské mlze, Raísí je v ohrožení života
Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...
Slováci prověřují verzi, zda za atentátem na Fica nebylo víc lidí
Aktualizujeme Slovenské bezpečnostní složky pracují při vyšetřování středečního atentátu na premiéra Roberta Fica...
Českem se prohánějí lokální bouřky a padají kroupy. Přívalové srážky nehrozí
Přímý přenos Na většině území Česka se dnes odpoledne objevily bouřky s kroupami a silnými dešti, pravděpodobně...
Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty
Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...
Referent – stavař Odboru správy majetku a investic ÚMČ
Městská část Praha-Libuš
Praha
- Počet článků 108
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1702x