Kdo lže v souboji Regio Jetu a Českých drah?
1. Asi "nejlepší" a nejočekávanější je argument o tom, že společnost Regio Jet (dále "RJ") pouze vyzobává hrozinky a na České dráhy (dále "ČD") zůstává pouze neslaný/nemastný korpus. Ano, trať z Prahy na Kolín, Pardubice a Olomouc patří v ČR k nejvytíženějším a tudíž nejlukrativnějším, ale ČD již delší dobu nikdo nenutí provozovat lokální - nevytížené - tratě ve své režii. Na dopravu mají smlouvu s krajskými úřady, které jim ztrátu dorovnávají pomocí dotací na zajištění dopravní obslužnosti. Není žadným tajemstvím, že i další soukromí dopravci (včetně RJ) mají o tyto dotované spoje zájem. Zatím však bez úspěchu.
2. Informace ČD o tom, že jejich akční obchodní nabídky nesouvisí s nástupem RJ snad ani nemohou myslet vážně. Proč tedy tyto akční slevy, nápoje zdarma a stevardky nezaváděly daleko dříve? V době, kdy cestující nebyl váženým klientem, ale pouhým substrátem, který se přepravuje z místa A na místo B.
3. U RJ trhání papírového jízdního řádu, grafikonu či ceníku na tiskové konferenci sice vypadá akčně a přelomově, ale je to trochu zavádějící činnost. Je jasné, že několik stovek spojů denně dopravce ČD si vyžaduje určitou organizaci a dostatek prostoru pro informace.
4. Pan Jančura v rozhovorech sice říká, že ho zisk nezajímá, že mu jde pouze o tržní podíl, z mého pohledu to však moc rozumné není. V jedné firmě, která prosazovala podobnou strategii jsem měl možnost pracovat a nyní to s ní vypadá všelijak. Ono se dá takto uvažovat v realitě rostoucího podílu na trhu, avšak stačí 1-2 krizové roky a firma se může utavit v nedostatku cash-flow a nervozitě věřitelů či investorů. Proto mám o budoucnost RJ mírné obavy.
5. V diskusích jsem také často četl argument o tom, že ČD se musí starat o mnoho tratí, budov a zabezpečovacích zařízení. Autoři těchto příspěvků zřejmě nikdy neslyšeli nic o tzv. "živé dopravní cestě" a oddělení státní organizace SŽDC od dominantního dopravce.
6. Bulvární články o tom, jak RJ podvedl své zákazníky, když na svých www stránkách zobrazuje moderní zaoblené vlaky a pak cestující posadí do staré hranaté soupravy jsou také vedle, jak ta jedle. Myslím, že fotografie soupravy na www stránkách RJ je záležitost image, cestujícího bude vždycky zajímat především cena, co za ni ve vlaku dostane a rozumná cestovní doba. A hlavně zobrazované vlaky jsou zřejmě tzv. "Desira" určená pro regionální dopravu.
7. Nevím, jestli je pravda to, že ČD nechtějí pouštět vlaky RJ do svých myček (jediná "nezávislá" myčka SŽDC je až v Brně), ale pokud je to pravda, tak nechápu, proč se sami připravují o přiměřený zisk z této služby.
8. Samostatnou kapitolou je možnost používání režijních jízdenek ČD, které ve vlacích RJ není možné. Možná bude pes zakopaný tady :) Já osobně jsem nikdy režijku neviděl a ani nevím jak funguje. Zřejmě jde o utajovanou skutečnost, kterou kontroluje NBÚ.
To, co se zmiňuje z mého pohledu pravdivě, je to, že na železnici přišla skutečná revoluce. Jestli to pohne s tím, že i 20 let po revoluci jezdím ze svého města zastaralými rychlíkovými vozy bez základních služeb, jako je občerstvení, elektrická zásuvka pro notebook a popř. wi-fi, tak jsem všemi deseti pro.
Na začátku tohoto týdne jsem jel 1. třídou rychlíkovými spoji ČD z Třebíče do Olomouce a zpět na zpáteční slevu za 582, - Kč. Nevím, ale už mi to přijde jako poměrně solidní částka proti dobám, kdy jsem jezdil do Brna a zpět za 20,- Kč. Jedinou přidanou hodnotou 1. třídy bylo více místa pro nohy. Doba, kdy vlak plnil roli sociální služby pro přepravu většiny obyvatel je dávno pryč, služby u ČD podle mého názoru zaostávají za hodnotou jízdného a je to ta hlavní věc, která by se měla změnit.
Změnám i konkurenci fandím, jsem však pro fér komunikaci, zatím jsme spíš svědky zákopové války.
Aleš Kratina
Nepůjdeme jak ovce na porážku
Mediální masáž je poslední dobou téměř dokonalá. Svět je černobílý a ohrožuje nás "kde co". Především islám, uprchlíci, ISIS... Myslím, že pravda je daleko prostší - existuje dobro a zlo a to zlo je potřeba identifikovat a ničit.
Aleš Kratina
Příčiny a následky - Studénka
Po návratu z dovolené, bez připojení k internetu, jsem zjistil, že ve Studénce došlo opět k fatální nehodě na železnici. Viník je sice jasný, příčin tragické události je ale samozřejmě daleko více.
Aleš Kratina
Ano, selhal systém
Útok v Uherském Brodě je strašným vyústěním. Pravděpodobně jde o dlouhodobou frustraci člověka, který asi nebyl psychicky úplně v pořádku. Je ale za selháním systému skutečně systém samotný?
Aleš Kratina
Ukrajinské slzy
Válka na Ukrajině nám zevšedněla. Od monstrózní olympiády v Soči se zkrátka cosi zvrtlo a šance na blízký mír se limitně blíží nule.
Aleš Kratina
Může se francouzský scénář opakovat v Česku?
Pokud se jakýkoliv terorista rozhodne útočit v obydlených oblastech, má bohužel vždycky obrovský náskok před policií, který se zkracuje velmi pomalu.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Slováci prověřují verzi, zda za atentátem na Fica nebylo víc lidí
Aktualizujeme Slovenské bezpečnostní složky pracují při vyšetřování středečního atentátu na premiéra Roberta Fica...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v horské mlze, Raísí je v ohrožení života
Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...
Českem se prohánějí lokální bouřky a padají kroupy. Přívalové srážky nehrozí
Přímý přenos Na většině území Česka se dnes odpoledne objevily bouřky s kroupami a silnými dešti, pravděpodobně...
Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty
Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...
Prodej pozemku
Chyňava, okres Beroun
2 950 000 Kč
- Počet článků 108
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1702x