Instagram hračka za miliardu? Nikoliv, strategická zbraň Facebooku!

Přestože mnozí tuhle mobilní aplikaci nejen nevyžívají, ale dokonce tvrdí, že žádný smysl nemá, tak se velmi hodně mýlí. Facebook, se totiž rozhodl, že instagram nejen není hračka, ale je to dokonce něco, co má hodnotu 1 miliardy dolarů. Mimochodem tahle akvizice překvapila i mnohé analytiky, protože Facebook zatím kupoval v menších částkách, transkace v hodnotě kolem 100 milionů dolarů

instagram.com

A opravdu, slyšíte dobře, Instagram má podle Facebooku hodnotu jedné miliardy dolarů. Mnozí v tuto chvíli asi kroutí hlavou a říkají si, na co proboha Facebook investuje takové peníze. Navíc do aplikace, která funguje jen na mobilních zařízeních na bázi Apple iOS tedy iPhone a iPad a od předminulého týdne také pro Google Android.
Jenže, to vysvětlení proč Zuckerberg ještě nota bene měsíc před IPO investoval do téhle věci, je poměrně jednoduché. Pokud se totiž podíváme, na to, co ohrožuje Facebook, tak jsou to konkurenční sociální sítě, které odvádí část uživatelů. A tou největší hrozbou pro Facebook není ani tak Google plus, i když ten samozřejmě na dlouhé trati bude mít náskok díky integraci s vyhledávání a službamí Google, ale je to Pintrest! Že jste o téhle službě nikdy neslyšeli? No to je možné, protože je opravdu poměrně nová, ale i když to vypadá, jako celkem nezajímavá hračka. Minulý týden tato služba předběhla se 104 miliony uživatelů v USA všechny konkurenční starší služby. Ať je to Linkedin, ale i Google plus. Pinterest je na třetím místě hned za Twitterem a Facebok je první. Přesto však, problém Pinterestu, který představuje pro Facebook je zásadní.
Něco na tom Pinterest je...
Ono totiž se u Pinterestu ukázalo několik faktů, které jsou pro Facebook poměrně značnou hrozbou, která by mohla ohrozit jeho dominanci, například pokud by jej koupil Twitter, nebo Google. Co totiž má Pinterest a co nemá Facebook je vizuální networking - nevím, jak to říct lépe. Ale zkusme to tedy trochu zjednodušit. Pokud se podíváme na Twitter, je de facto zpravodajství od různých lidí, které obsahuje omezení na 140 znaků u zprávy. Facebook naopak je o sdílení nejen textového, ale i vizuálního obsahu, obrázky a videa, která mimochodem jsou jedním z hlavních důvodů, proč na facebooku lidé tráví tolik času.
Ted si představte situaci, že tento typ obsahu bude někde dostupný mnohem jednodušeji a obrovská část uživatelů to začne používat paralelně s Facebookem. Jenže, to ještě není to nejhorší! Facebook, jak známo se připravuje na IPO, a to dokonce největší IPO v novodobé historii. Valuation je na 100 miliardách dolarů. A jak asi všichni víte, valuation je mimo jiné, odhad budoucího potenciálu firmy. Což tedy znamená v tomto případě monetizaci uživatelské báze Facëbooku. Co když, tahle monetizace je ohrožena přesně tím, proč samotný Facebook zabil své konkurenty jako My Space, předběhl Google...apod.
Co když, vzniká něco, co by Facebooku ohrozilo potenciál. A tou největší hrozbou je právě Pinterest. Služba je totiž založena na jedné zcela jednoduché věci. Dělejte si tam, co chcete. Vlastně to je něco jako Twitter jen s tím rozdílem, že twitter budou primárně používat lidí, kteří umí psát - a to psát ve 140 znacích (což věřte, není zas tak jednoduché), Pinterest nevyžaduje vůbec žádné znalosti. A přesto, i kdybyste byli němí se můžete velice rychle stát hvězdou. Jelikož Pinterest, vycházející ze slovní hříčky PIN (připíchnout) a INTEREST (zájem), umožnuje přesně to, co má v názvu. Nástěnku, kam si každý může připíchnout cokoliv.
A kde jsou ty peníze...
Pokud je Facebook, ale i Twitter postaven kolem lidí, Pinterest je, stejně jako Instagram, postaven kolem OBSAHU. Tím pádem postihne tu část lidí, která služby jako Facebook, Twitter apod. z důvodu toho, že nejsou anonymní nevyužívá. Jelikož neví, co tam PSÄT a nemá k tomu DŮVOD. Kdežto Pinterest nechce vůbec nic. Je to nástěnka, kam si každý anonymně může vložit cokoliv a tím pádem to sdílí s ostatními. Je to de facto, což je i jeden z důvodů, proč je Pinterest oblíben mezi ženami, které tvoří největší počet uživatelek, obdobou zájmových časopisů. Jenže ZADARMO!
Ano, je zadarmo, narozdíl od těch drahých na křídovém papíře vydávaných barevných časopisů. Jejichž obsah navíc a důvod proč jsou tak tlusté je, že je tvoří 50% reklam a mnohdy absolutně stupidních článků, sloužících jen jako výplň pro prezentaci poslední módy, aut, eklekroniky...apod. Co když tedy někdo nechá lidi si takový časopis vytvořit sami, nechat ho zadarma distribuovat každému a ještě ty čtenáře, kteří mohou být zároveň přispivateli propojí?
Výsledek? Ten je jednoduchý, a pro Facebook zásadní. Pinterest má největší počet uživatelů, kteří nejen ve virtuálním světě se jim líbí daný produkt, ale...také jsou si jej ochotni KOUPIT. Podle průzkům totiž Pinterest stimulující, narozdíl od přemíry textových informací na Facebooku a Twitteru, vizuální stránku. Tedy chová se podobně jako jakési virtuální obchodní centrum, kde se můžete donekonečna procházet mezi lákavými výlohami a přidávat si další a další věci, které...další psychlogický trik (pamatujete na to, jak se říká, že muži jsou lovci a ženy sběračky?)...můžete si ZADARMO a OKAMŽITĚ vzít. A co víc! nejen vzít, ale tím, jak je vezmete, je okamžitě sdílíte se všemi, kdo mají stejný stejný zájem!
To samozřejmě má velký efekt na nákupní chování a tím pádem atraktivitu pro firmy Pinterestu. Zkuste si představit jednoduchý příklad. Žena A nalezne boty, které se ji libí, vyfotí je z iphone. A obrázek připojí na svůj Pinterest, který sledují další ženy. Ty si obrázek přeberou na svůj Pinterest a tak to jde dál a dál. Vlastně se jen reflikuje off-line chování, ovšem v masovém měřítku. Tedy místo toho, aby žena A řekla o tom, že v obchodu X mají boty Y, svým kamarádkám B, C, D, které to pak řeknou E, F...atd. Dojde k tomu, že to řekne všem ženám, které mají stejný zájem - chtějí si koupit podobné boty. (Jsou potenciálními zákazníky s identifikováným zájmem a lokalitou, díky propojení na sociální sítě pro firmy prodávající tento, či podobný produkt)
A jak to souvísí s tím Instragramem...
Pokud se tedy vrátíme k tomu slavnému Instagramu za jednu miliardu dolarů. Ten umožní Facebooku moc hezký trik. A to ten, že jedním z důvodů, proč má Pinterest takový úspěch je, že ty fotky vypadají dobře. A to je velmi často dáno tím, že někdo tam sdílí věci upravené v Instagramu. Jenže, to by samo o sobě nemělo takový smysl, pokud by každý obsah, který je přefiltrován přes Instagram nebyl zároveň uložen v datábazi Instagramu.
A to ještě není všechno! Další trik Instagramu spočívá v propojení na další sociální sítě, pomocí jednorázové autentikace, kdy pokud někdo upraví fotku v instagramu a zpublikuje tam, může si vybrat ji poslat také na Twitter, ale samozřejmě i na Facebook. To by samo o sobě nebyl žádný zázrak protokoly, oAuth a RESTful, jsou obecné standardy umožnující publikaci na další sociální sítě. Trik však je v tom, že jste museli pro tuto autentikaci předat Instagramu, stejně jako to děláte u FourSquare, svoje uživatelské jméno do Facebooku.
Takže Facebook má tím pádem promapován, již předem obrovský kus databáze Instagramu na profily ve své databázi. A tím Facebook přebírá veškerý obsah uživatelů Instagramu a ten obsah se stává obsahem Faceboku. TO ve finále umožní Facebooku, udělat to, co má Pinterest. Vytvořit dimenzi Facebooku, která bude pracovat s uživatelským profilem tak, že Facebook nebude - jako dosud, vědět jen, jakou značku bot má uživateka ráda - jelikož LIKE stránku jejich výrobce, nebo prodejce, ale rovněž i to, jaké KONKRÉTNÍ boty se jí líbí. A tedy jaké KONKRÉTNĚ chce - či si uvažuje koupit.
A to ještě stále není všechno...
Možná jste slyšeli o fenoménu BIG DATA. To je takový koncept, který umožnuje mnohonásobně rychlejší zpracování objemů obrovských dat z mnoha zdrojů. Výsledkem čehož je, že například žadatel o půjčku nebude ověřován z 10 zdrojů, ale třeba 500 a to rychleji. Nadpříklad systém Wonga.com zabývající se mikropůjčkami, je schopen vyhodnotit rizikovost klienta a nastavit úrokou sazbou mnohonásobně rychleji, než bankovní systémy a navíc s mnohem nižším rizikem nesplacení půjčky, která je kryta, předem vyhodnocenou vyšší úrokovou sazbu i výškou půjčky.
A jak tohle souvisí s Instagramem a Facebookem? Zcela jednoduše, pokud totiž Facebook začne mít nejen data o uživatelích, jako jaké mají přátelé, kde bydlí, co dělají, co se jím líbí, ale .... také BIG DATA ve formě co KONKRÉTNĚ se jim líbí / nelíbí. Zvyšuje se to, co Facebook ví o uživateli. Tím pádem roste cena uživatele. Pokud je dnes průměr cena uživatele Facebooku 100 USD, s těmi to daty, cena poroste. A tedy, čím víc toho Facebook bude vědět, tím víc dat má k dispozici pro komerční účely a tím roste komerční použitelnost Facebooku. Neboli, místo stávajícího - drahé firmy přijďte k nám a my (facebook) vás propojíme na lidi co tvrdí, že vaši značku mají rádi - se mění na následující. Přijďte k nám a my (facebook) vám nejen řekneme, kdo vás má rád, ale co konkrétne chce, kde bydlí, kam chodí nakupovat, jaký mobilní telefon..apod.
Mnoho marketérů již chápe o čem mluvím. Facebook vlastně vytváří behaviorální modely, které jsou nejen segmentovatelné, ale především na ně lze cílit. A to nikoliv jako v televizi na anonymní masu, kde zplatím GRP za zásah, ale jedná se cílení naprosto konkrétní (jmené lidi), o nichž víme kde bydlí, kamm chodí nakupovat, co chtějí produkt a řekli, že tuto kategorii kupují a jejích chování toto podporuje.
Má Instagram hodnotu 1 miliardy dolarů? To si pište!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Krám | úterý 10.4.2012 10:00 | karma článku: 14,78 | přečteno: 1522x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11