Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Instagram hračka za miliardu? Nikoliv, strategická zbraň Facebooku!

Přestože mnozí tuhle mobilní aplikaci nejen nevyžívají, ale dokonce tvrdí, že žádný smysl nemá, tak se velmi hodně mýlí. Facebook, se totiž rozhodl, že instagram nejen není hračka, ale je to dokonce něco, co má hodnotu 1 miliardy dolarů. Mimochodem tahle akvizice překvapila i mnohé analytiky, protože Facebook zatím kupoval v menších částkách, transkace v hodnotě kolem 100 milionů dolarů

instagram.com

A opravdu, slyšíte dobře, Instagram má podle Facebooku hodnotu jedné miliardy dolarů. Mnozí v tuto chvíli asi kroutí hlavou a říkají si, na co proboha Facebook investuje takové peníze. Navíc do aplikace, která funguje jen na mobilních zařízeních na bázi Apple iOS tedy iPhone a iPad a od předminulého týdne také pro Google Android.
Jenže, to vysvětlení proč Zuckerberg ještě nota bene měsíc před IPO investoval do téhle věci, je poměrně jednoduché. Pokud se totiž podíváme, na to, co ohrožuje Facebook, tak jsou to konkurenční sociální sítě, které odvádí část uživatelů. A tou největší hrozbou pro Facebook není ani tak Google plus, i když ten samozřejmě na dlouhé trati bude mít náskok díky integraci s vyhledávání a službamí Google, ale je to Pintrest! Že jste o téhle službě nikdy neslyšeli? No to je možné, protože je opravdu poměrně nová, ale i když to vypadá, jako celkem nezajímavá hračka. Minulý týden tato služba předběhla se 104 miliony uživatelů v USA všechny konkurenční starší služby. Ať je to Linkedin, ale i Google plus. Pinterest je na třetím místě hned za Twitterem a Facebok je první. Přesto však, problém Pinterestu, který představuje pro Facebook je zásadní.
Něco na tom Pinterest je...
Ono totiž se u Pinterestu ukázalo několik faktů, které jsou pro Facebook poměrně značnou hrozbou, která by mohla ohrozit jeho dominanci, například pokud by jej koupil Twitter, nebo Google. Co totiž má Pinterest a co nemá Facebook je vizuální networking - nevím, jak to říct lépe. Ale zkusme to tedy trochu zjednodušit. Pokud se podíváme na Twitter, je de facto zpravodajství od různých lidí, které obsahuje omezení na 140 znaků u zprávy. Facebook naopak je o sdílení nejen textového, ale i vizuálního obsahu, obrázky a videa, která mimochodem jsou jedním z hlavních důvodů, proč na facebooku lidé tráví tolik času.
Ted si představte situaci, že tento typ obsahu bude někde dostupný mnohem jednodušeji a obrovská část uživatelů to začne používat paralelně s Facebookem. Jenže, to ještě není to nejhorší! Facebook, jak známo se připravuje na IPO, a to dokonce největší IPO v novodobé historii. Valuation je na 100 miliardách dolarů. A jak asi všichni víte, valuation je mimo jiné, odhad budoucího potenciálu firmy. Což tedy znamená v tomto případě monetizaci uživatelské báze Facëbooku. Co když, tahle monetizace je ohrožena přesně tím, proč samotný Facebook zabil své konkurenty jako My Space, předběhl Google...apod.
Co když, vzniká něco, co by Facebooku ohrozilo potenciál. A tou největší hrozbou je právě Pinterest. Služba je totiž založena na jedné zcela jednoduché věci. Dělejte si tam, co chcete. Vlastně to je něco jako Twitter jen s tím rozdílem, že twitter budou primárně používat lidí, kteří umí psát - a to psát ve 140 znacích (což věřte, není zas tak jednoduché), Pinterest nevyžaduje vůbec žádné znalosti. A přesto, i kdybyste byli němí se můžete velice rychle stát hvězdou. Jelikož Pinterest, vycházející ze slovní hříčky PIN (připíchnout) a INTEREST (zájem), umožnuje přesně to, co má v názvu. Nástěnku, kam si každý může připíchnout cokoliv.
A kde jsou ty peníze...
Pokud je Facebook, ale i Twitter postaven kolem lidí, Pinterest je, stejně jako Instagram, postaven kolem OBSAHU. Tím pádem postihne tu část lidí, která služby jako Facebook, Twitter apod. z důvodu toho, že nejsou anonymní nevyužívá. Jelikož neví, co tam PSÄT a nemá k tomu DŮVOD. Kdežto Pinterest nechce vůbec nic. Je to nástěnka, kam si každý anonymně může vložit cokoliv a tím pádem to sdílí s ostatními. Je to de facto, což je i jeden z důvodů, proč je Pinterest oblíben mezi ženami, které tvoří největší počet uživatelek, obdobou zájmových časopisů. Jenže ZADARMO!
Ano, je zadarmo, narozdíl od těch drahých na křídovém papíře vydávaných barevných časopisů. Jejichž obsah navíc a důvod proč jsou tak tlusté je, že je tvoří 50% reklam a mnohdy absolutně stupidních článků, sloužících jen jako výplň pro prezentaci poslední módy, aut, eklekroniky...apod. Co když tedy někdo nechá lidi si takový časopis vytvořit sami, nechat ho zadarma distribuovat každému a ještě ty čtenáře, kteří mohou být zároveň přispivateli propojí?
Výsledek? Ten je jednoduchý, a pro Facebook zásadní. Pinterest má největší počet uživatelů, kteří nejen ve virtuálním světě se jim líbí daný produkt, ale...také jsou si jej ochotni KOUPIT. Podle průzkům totiž Pinterest stimulující, narozdíl od přemíry textových informací na Facebooku a Twitteru, vizuální stránku. Tedy chová se podobně jako jakési virtuální obchodní centrum, kde se můžete donekonečna procházet mezi lákavými výlohami a přidávat si další a další věci, které...další psychlogický trik (pamatujete na to, jak se říká, že muži jsou lovci a ženy sběračky?)...můžete si ZADARMO a OKAMŽITĚ vzít. A co víc! nejen vzít, ale tím, jak je vezmete, je okamžitě sdílíte se všemi, kdo mají stejný stejný zájem!
To samozřejmě má velký efekt na nákupní chování a tím pádem atraktivitu pro firmy Pinterestu. Zkuste si představit jednoduchý příklad. Žena A nalezne boty, které se ji libí, vyfotí je z iphone. A obrázek připojí na svůj Pinterest, který sledují další ženy. Ty si obrázek přeberou na svůj Pinterest a tak to jde dál a dál. Vlastně se jen reflikuje off-line chování, ovšem v masovém měřítku. Tedy místo toho, aby žena A řekla o tom, že v obchodu X mají boty Y, svým kamarádkám B, C, D, které to pak řeknou E, F...atd. Dojde k tomu, že to řekne všem ženám, které mají stejný zájem - chtějí si koupit podobné boty. (Jsou potenciálními zákazníky s identifikováným zájmem a lokalitou, díky propojení na sociální sítě pro firmy prodávající tento, či podobný produkt)
A jak to souvísí s tím Instragramem...
Pokud se tedy vrátíme k tomu slavnému Instagramu za jednu miliardu dolarů. Ten umožní Facebooku moc hezký trik. A to ten, že jedním z důvodů, proč má Pinterest takový úspěch je, že ty fotky vypadají dobře. A to je velmi často dáno tím, že někdo tam sdílí věci upravené v Instagramu. Jenže, to by samo o sobě nemělo takový smysl, pokud by každý obsah, který je přefiltrován přes Instagram nebyl zároveň uložen v datábazi Instagramu.
A to ještě není všechno! Další trik Instagramu spočívá v propojení na další sociální sítě, pomocí jednorázové autentikace, kdy pokud někdo upraví fotku v instagramu a zpublikuje tam, může si vybrat ji poslat také na Twitter, ale samozřejmě i na Facebook. To by samo o sobě nebyl žádný zázrak protokoly, oAuth a RESTful, jsou obecné standardy umožnující publikaci na další sociální sítě. Trik však je v tom, že jste museli pro tuto autentikaci předat Instagramu, stejně jako to děláte u FourSquare, svoje uživatelské jméno do Facebooku.
Takže Facebook má tím pádem promapován, již předem obrovský kus databáze Instagramu na profily ve své databázi. A tím Facebook přebírá veškerý obsah uživatelů Instagramu a ten obsah se stává obsahem Faceboku. TO ve finále umožní Facebooku, udělat to, co má Pinterest. Vytvořit dimenzi Facebooku, která bude pracovat s uživatelským profilem tak, že Facebook nebude - jako dosud, vědět jen, jakou značku bot má uživateka ráda - jelikož LIKE stránku jejich výrobce, nebo prodejce, ale rovněž i to, jaké KONKRÉTNÍ boty se jí líbí. A tedy jaké KONKRÉTNĚ chce - či si uvažuje koupit.
A to ještě stále není všechno...
Možná jste slyšeli o fenoménu BIG DATA. To je takový koncept, který umožnuje mnohonásobně rychlejší zpracování objemů obrovských dat z mnoha zdrojů. Výsledkem čehož je, že například žadatel o půjčku nebude ověřován z 10 zdrojů, ale třeba 500 a to rychleji. Nadpříklad systém Wonga.com zabývající se mikropůjčkami, je schopen vyhodnotit rizikovost klienta a nastavit úrokou sazbou mnohonásobně rychleji, než bankovní systémy a navíc s mnohem nižším rizikem nesplacení půjčky, která je kryta, předem vyhodnocenou vyšší úrokovou sazbu i výškou půjčky.
A jak tohle souvisí s Instagramem a Facebookem? Zcela jednoduše, pokud totiž Facebook začne mít nejen data o uživatelích, jako jaké mají přátelé, kde bydlí, co dělají, co se jím líbí, ale .... také BIG DATA ve formě co KONKRÉTNĚ se jim líbí / nelíbí. Zvyšuje se to, co Facebook ví o uživateli. Tím pádem roste cena uživatele. Pokud je dnes průměr cena uživatele Facebooku 100 USD, s těmi to daty, cena poroste. A tedy, čím víc toho Facebook bude vědět, tím víc dat má k dispozici pro komerční účely a tím roste komerční použitelnost Facebooku. Neboli, místo stávajícího - drahé firmy přijďte k nám a my (facebook) vás propojíme na lidi co tvrdí, že vaši značku mají rádi - se mění na následující. Přijďte k nám a my (facebook) vám nejen řekneme, kdo vás má rád, ale co konkrétne chce, kde bydlí, kam chodí nakupovat, jaký mobilní telefon..apod.
Mnoho marketérů již chápe o čem mluvím. Facebook vlastně vytváří behaviorální modely, které jsou nejen segmentovatelné, ale především na ně lze cílit. A to nikoliv jako v televizi na anonymní masu, kde zplatím GRP za zásah, ale jedná se cílení naprosto konkrétní (jmené lidi), o nichž víme kde bydlí, kamm chodí nakupovat, co chtějí produkt a řekli, že tuto kategorii kupují a jejích chování toto podporuje.
Má Instagram hodnotu 1 miliardy dolarů? To si pište!

Autor: Jiří Krám | úterý 10.4.2012 10:00 | karma článku: 14,78 | přečteno: 1522x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

Tak tohle moudro, jsem si přečetl nedávno na jednom znaku. A ten ve mě, stejně jako ten, kde bylo napsáno, Na množství nehleďte, nebo ten s nápisem We fight to rebuild, anebo ten s nápisem, Non multi sed multa, vyvolal pocit hrdosti. Takový zvláštní hrdosti, kterou ve vás vyvolá ten pocit kontinuity. Šel jsem okolo toho památníku dole za Embankment a dotkl se rukou těch jmen...

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16 | Přečteno: 1209x | Společnost

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

Tak se tomuto jevu říká v angličtině. Ani vlastně nevím proč, protože tomu vystoupení předchází jakési zvláštní období neklidu. U mě probíhalo několik měsíců, kdy jsem si čím dál víc uvědomoval, že i když se mám vlastně skvěle, něco mi chybí.

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20 | Přečteno: 1021x | Společnost

Jiří Krám

Proč nejlepší české mozky roznáší pivo?

Už se mi to stalo zase. Sedím někde v restauraci a najednou zaslechnu takovou tu měkou angličtinu, bez přízvuku, který je tady typický. Zkontroluji pohledem, zda by to mohla být Češka. Vypadá na to, oproti zmalované tlusté Angličance, která typickým ječákem zas něco "vysvětluje" svému druhovi, který vypadá jako klasická troska z Trainspotingu v teplávkovce, kterých jsou plné ulice, tahle slečna tak nějak po česku hezká.

7.5.2013 v 11:52 | Karma: 29,56 | Přečteno: 2934x | Společnost

Jiří Krám

O čase minulém, přítomném a budoucím

Občas stávají takové divné náhody. Třeba tuhle, probíral jsem se svou "minulostí", tak jak ji v sobě obsahují naše novodobé sběrny digitálních dat. Dnes už pavažujeme za naprosto běžné posílat si přes internet gigabyty dat do virtuálních schránek typu Dropbox, Google Drive, nebo Microsoft Sky Drive. Považujeme za normální nemazat emaily a nechávat všechno, co nám přijde v Gmail schránce.

23.4.2013 v 10:00 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2807x | Společnost

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

BBC mě naučila dívat se na svět jinak. Nejsem zrovna žádný umělec, ale BBC umí ty věci podat tak zajímavě, že u toho to skoro řvu radostí, jak mě to inspiruje. Minulý rok jsem podlehl několika lákavým ukázkám z pořadu - A History of Art in Three Colours. Viděl jsem všechny tři díly GOLD, BLUE, WHITE. A musím říct, že ta zkušenost byla life changing. Proč? Protože se od té doby dívám na svět úplně jinýma očima. A příroda jako by mi přesně tyhle tři barvy stavěla do cesty. Pamatuju si, že GOLD je, jak Egypťané věřili slzy slunečního boha. Modrá je všude okolo nás, ale vždy tak nějak "out of reach". Bílá pak není tak čístá, jak si ji představujeme.

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11 | Přečteno: 362x | Kultura
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

Policie prověřovala nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu. Zajistila 300 milionů

5. června 2024,  aktualizováno  8.6 21:12

Premium Česká policie v tichosti prověřovala třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie

6. června 2024  14:28,  aktualizováno  16:45

Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...

Zelenskému se hroutí mírový summit. Spojenectví s USA dostává trhliny

3. června 2024  17:52,  aktualizováno  20:53

Nedorazí ani Číňané, ani Saúdové. Z očekávaného mírového summitu ve Švýcarsku se omluvilo několik...

Ženu v Zelenči srazilo na poli auto a zemřela. Obviněnému hrozí 20 let vězení

8. června 2024  23:52,  aktualizováno  9.6 14:27

V sobotu odpoledne byla na poli u obce Zeleneč u Prahy nalezena mrtvá žena. V pozdních večerních...

Podle médií vyhrálo eurovolby na Slovensku hnutí PS, těsně před Ficovým Směrem

9. června 2024  10:07,  aktualizováno  14:10

Sledujeme online Sobotní volby do Evropského parlamentu (EP) na Slovensku podle neoficiálních údajů vyhrálo se...

Jsem v pořádku, ale v šoku, vzkázala dánská premiérka dva dny po napadení

9. června 2024  13:51

Dánská premiérka Mette Frederiksenová je dva dny po fyzickém napadení zarmoucená a v šoku, ale v...

Vláda na Česko muniční iniciativou namalovala terč, kritizoval Zaorálek

9. června 2024  13:10

Letošní eurovolby byly vyhrocené, shodli se předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová, poslanec...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1676x
Bylo nebylo. Nebo vlastně bylo. Jednou jsem začal psát. Pak jsem se do toho zažral, ale pak mě to přestalo bavit. Publikoval jsem všechno možný. Teď vlastně je úplně jedno, co sem napíšu. Jelikož ten, kdo mě zná, ten už ví, že ode mě jdou čekat různý věci. Ale stejně si to píšu hlavně asi tak nějak sám pro sebe. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy