Jsi normální?

Z rohu třídy, patřící třeťákům, se najednou ozvala tříštivá rána. Učitelka pozvedla hlavu a vyděšenýma očima pátrala po jejím zdroji.

Pod lavicí vykoukla hlava, patřící Radimovi. „Paní učitelko, mně uklouzla noha a vrazil jsem do květináče“, snažil se vysvětlit pohromu v podobě změti střepů, hlíny a povalující se kytky na zemi.

Zase ty, .... proč pořád tak strašně zlobíš“, křičeli na Radima děti. Se sklopenýma očima a se slzy na krajíčku uklízel následky své srážky s ozdobou třídy. Děti okolo něj běhaly, občas do něj některé strčilo a neodpustilo si zlou narážku.

Začala hodina matematiky. Paní učitelka vysvětlovala novou látku a následnou samostatnou prací zjišťovala její pochopení.

Radim spočítal první příklad a pak ho od počtů vyrušil vrabčák, který se usadil za oknem třídy. Radim ho pozoroval a přemýšlel o tom, jak báječný život takový ptáček má. Absolutní svoboda, volnost pohybu, nemusí sedět ve třídě a místo toho si létá po okolí.

„Radime, kam se zase díváš? Pracuj!“ vyrušilo ho ze snění napomenutí učitelky.  Po spočítání dalších dvou příkladů se zadíval na obraz, visící vedle tabule. Byla na něm zvířátka v lese. Prohlížel si veverku, louskající na větvi oříšek a hluboké oči srnky stojící pod ní. „Paní učitelko, Radim zase nepracuje, má spočítané jen tři příklady“, vyhrkla Radimova sousedka. Minutu na to zazvonilo. Radim odevzdával svou práci jen ze čtvrtiny hotovou. Ještě, že to tentokrát nebylo na známky. Konečně se dočkal přestávky, to sezení bylo úmorné. Rozběhl se po chodbě směrem k záchodkům. Utíkal a už si v hlavě představoval, co bude dělat  po skončení školy. Půjde si s klukama zahrát fotbal na hřiště a večer si to rozdá se zombíky na playstationu.

 Z úvah ho vytrhnul náraz a nesnesitelná bolest hlavy. „Jaaauuuu, kam koukáš pitomečku“, ozvalo se pod jeho nohama. Nakoukl dolů a uviděl svou spolužačku, z jejíhož nosu prýštila krev.

Zase ten Radim, zlobila se paní učitelka. „Takhle to dál nepůjde, budu si muset pozvat tvé rodiče“.

Radim seděl jako přikovaný a nechápal, proč má právě on takovou smůlu. Vždyť se tolik snaží a ta smůla se mu doslova lepí na paty. Tak moc by chtěl být oblíbený. Namísto toho na něj všichni jen křičí. Ve škole paní učitelka a spolužáci, doma rodiče. Neustále poslouchá jak je strašný a měl by si vzít příklad ze svého staršího bratra. Modřiny od vařečky, se kterou mu táta pravidelně tancuje po zadku, už ani nepočítá. Vlastně nemá ani pořádného kamaráda. Cítil se tak strašně sám a celý život vnímal jako obrovskou nespravedlnost.

Přišel pátek třináctého.

Už to datum ho mělo varovat, že se opět stane něco nepříjemného.

Ve škole ten den rozebírali rčení „Co na srdci, to na jazyku.“

Paní učitelka vysvětlovala dětem, že nemohou říci vše, co jim přijde na jazyk a že musí vždy pečlivě volit slova, aby jimi druhému člověku neublížili. Nakonec si každý nakreslil na papír velké srdíčko a nastalo putování po třídě od lavice k lavici, kdy každé dítě mělo možnost správnou formou napsat svému spolužákovi do jeho srdíčka, co se mu na něm líbí, popřípadě nelíbí.

Když se Radim vrátil do lavice a podíval se na své srdíčko, sevřelo se mu srdce a měl co dělat, aby se nerozplakal. Žádné dítě mu nenapsalo nic pěkného. Z papíru na něj koukala slova „zlobíš, jsi zlý, neposloucháš, nedáváš pozor, nepracuješ…..!" Vždyť  nic z toho není pravda. Své spolužáky má moc rád a nikdy nechtěl nikomu z nich ublížit. Také ve škole se snaží, chce mamince udělat radost hezkými známkami.

Po návratu domů utíkal do svého pokoje a snažil se vyplakat ze sebe všechnu tu křivdu a bolest.

V tomto stavu ho po svém návratu z práce objevila maminka. Objala ho a zeptala se co se mu stalo. Radim jí vše vyprávěl. Jak jsou na něj všichni zlí, nikdo ho nemá rád, nikdo se s ním nepřátelí, všichni na něj křičí, jak se mu nedaří mít hezké známky i když se moc snaží. Sám sebe popisoval jako neschopného, hloupého a divného.

Mamince bylo moc smutno, když slyšela svého malého syna, jak se trápí a jak negativně sám sebe vnímá. Rozhodla se vyhledat odbornou pomoc psychologa.

Za měsíc nastal den návštěvy psychologické ordinace. Tento den měl pro Radima patřit k těm nejhezčím za poslední měsíce. Měl se dozvědět, že není ani trochu divný a za to, že se mu v některých věcech nedaří, nemůže. Po vyšetření byla matce sdělena diagnóza ADHD, tedy porucha pozornosti, v Radimově případě spojena s hyperaktivitou. Paní psycholožkou byly popsány důvody Radimova chování a jeho neúspěchů v sociálním prostředí a navrhnuty další postupy, které měly Radimovi pomoci.

ADHD –  dříve známá též jako hyperkinetická porucha nebo LMD (lehká mozková dysfunkce),  je anglickou zkratkou názvu attention deficit hyperaktivity disorder neboli poruchy s deficitem pozornosti a hyperaktivitou. Označuje onemocnění způsobující obtíže se soustředěním, nepřiměřeně zvýšenou aktivitou a impulzivitou dítěte.

V dnešní době je velké množství dětí s touto diagnózou. A netrpí tím pouze ony, ale rovněž jejich rodiče, kteří jsou často nespravedlivě viněni ze špatné výchovy.

Důvodů, proč počet dětí s touto poruchou narůstá může být více. Přes genetické, psychologické, neuroanatomické a neurofyziologické až po aditiva a barviva ve stravě.

Rodiče těchto dětí to určitě nemají jednoduché. Tak, jak jsou děti obecně pro své rodiče solí života, jsou tyto děti nejen solí, ale rovněž pepřem. Své rodině dokážou občas život silně okořenit.

 Stále jsou to však děti, lidské bytosti se srdcem a city, které bývají v jejich případě, bohužel velmi často, zraňovány přístupem okolí.

Je potřeba uvědomit si, že tyto děti za svou poruchu nemohou a chápat a respektovat její projevy, stejně jako dokážeme respektovat člověka bez končetiny, s poruchou zraku a jiným postižením, i tato porucha má svůj biologický základ a děti s tímto syndromem si zaslouží ohleduplné jednání a pochopení. Důležité je uvědomit si, jak těžký mají děti s ADHD život. Odmalička vyrůstají v neustálém okřikování, vyčítání, jsou terčem výsměchu a málokdy prožívají pocit úspěchu, což se značně podepisuje na jejich sebevědomí a může mít za následek vznik dalších přidružených poruch.

Stejně jako ve všem, i v tomto případě záleží, z jakého úhlu pohledu budeme na dítě s touto poruchou nahlížet. Pokud budeme chtít, uvidíme pouze negativa. Při pozivním náhledu však můžeme spatřit obrovskou kreativitu a originalitu, kterými tyto děti oplývají.

A často jsou velmi úspěšní v životě, jako např. V. van Gogh, T.A.Edison, W.A.Mozart, nebo třeba dyslektik, autista a hyperaktivní Albert Einstein.

 

 

Autor: Klára Manová | středa 18.5.2016 17:37 | karma článku: 21,80 | přečteno: 1089x

Další články autora

Klára Manová

Z vrcholu na dno…to je ostuda! … aneb výchova blbců v Čechách.

Pomalu se nám blíží konec školního roku a s ním rekapitulace nabytých znalostí za celých těch deset měsíců strávených za zdmi školy.

27.5.2018 v 21:56 | Karma: 20,40 | Přečteno: 1225x | Diskuse | Osobní

Klára Manová

Jak rovnost plodí nerovnost

Ze současných ideálů a směřování českého školství by člověk snadno nabyl dojmu, že nejlepší možnou cestou je rovnost pro všechny. Trochu mi to celé připomíná doby poměrně nedávné, jež má většina populace stále v živé paměti.

19.5.2018 v 20:06 | Karma: 46,67 | Přečteno: 6989x | Diskuse | Osobní

Klára Manová

Přestaňte už s těmi nesmysly, paní Valachová! aneb Valachová versus Klaus

V posledních dnech jsem zaznamenala několik článků, v nichž bývalá ministryně školství (právnička) Kateřina Valachová otevřeně kritizuje Václava Klause mladšího za předložení návrhu novely školského zákona.

4.2.2018 v 18:16 | Karma: 48,49 | Přečteno: 15241x | Diskuse | Osobní

Klára Manová

Bolí dělání dětí?

Stejně jako holčička ve známé lidové písni snila o své budoucnosti selky, tak jsme i my, jako malá děvčátka rády vyslovovaly tu magickou frázi „až budu velká“.

11.6.2017 v 13:03 | Karma: 31,31 | Přečteno: 2751x | Diskuse | Osobní

Klára Manová

Sebevědomí, je muškou jenom zlatou?

Když se narodíme a máme navíc to štěstí, že do šťastné rodiny, stojíme v centru pozornosti svých rodičů, kteří se snaží vytvořit nám ideální podmínky pro život.

6.6.2017 v 20:55 | Karma: 18,84 | Přečteno: 559x | Diskuse | Osobní

Nejčtenější

Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář

16. června 2025,  aktualizováno  11:52

Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...

Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou

16. června 2025  12:20

V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...

V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu

12. června 2025  10:55,  aktualizováno  16:42

Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...

Rudé prádlo a finta se třpytkami. Strip klub v Charkově nabízí show i útěchu

15. června 2025  20:19

Když si dvacetiletá Lisa na svou směnu ve striptýzovém klubu v ukrajinském Charkově obouvá boty na...

Sláva v Přešticích. Na svatbu komtesy z rodu Černínů přijel i belgický král

15. června 2025  14:24

Své ano si v Kostele Nanebevzetí Panny Marie v Přešticích řekli v sobotu v poledne osmadvacetiletá...

Co dělat, když začne válka. Příručku na podzim dostanou všechny domácnosti

20. června 2025  15:11,  aktualizováno  16:26

Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) v březnu oznámil, že resort společně s hasiči připravuje příručku...

Historické hlasování. Britští poslanci schválili legalizaci asistované sebevraždy

20. června 2025  16:07

Britští zákonodárci v pátek v historickém hlasování schválili návrh zákona, který umožní...

Novináři z ČT sepsali dopis Radě. Při volbě šéfa televize zazněly nepravdy, tvrdí

20. června 2025  13:36,  aktualizováno  16:04

Zaměstnanci Redakce zpravodajství a publicistiky České televize se v otevřeném dopise Radě ČT...

Kofola chce zachránit lázeňské prameny, zainvestuje do tradičních značek

19. června 2025  16:10,  aktualizováno  20.6 15:04

Česku hrozí, že přijde o tradiční léčivé vody jako Bílinská kyselka či Rudolfův pramen. Výrobce...

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2207x
Speciální pedagožka se zájmy v oblasti výchovy, vzdělávání, současných pedagogických problémů a mezilidských vztahů. S praxí ve speciální i běžné ZŠ. Tak trochu knihomolka,cestovatelka, sportovkyně, ale zejména pisatelka.

 

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.