Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak rovnost plodí nerovnost

Ze současných ideálů a směřování českého školství by člověk snadno nabyl dojmu, že nejlepší možnou cestou je rovnost pro všechny. Trochu mi to celé připomíná doby poměrně nedávné, jež má většina populace stále v živé paměti. 

Jistě, rovnost je v některých ohledech přímo nutností, např. před zákonem, jsou však oblasti, kde být si roven nemusí být zrovna výhrou.

Nevím jak vás, ale mě doba, ve které se daným standardům vymykalo jen malé procento lidí, nijak zvlášť nenadchla. Přijít na návštěvu ke kamarádům znamenalo pohybovat se v prostředí tak podobnému tomu, ve kterém jsme žili, že si člověk připadal téměř jako doma. Stejný nábytek, hračky, obsah ledničky, oblečení….. Pro nekonformního člověka doslova noční můra.

Lidé rychle zapomínají a některé ideje natolik zakotvily v hlavách lidí, že na nás neustále vystrkují své růžky. Právě jako ta slavná rovnost, která se nám momentálně zakořenila v českých školách. Pro mnohé strašák, pro jiné jediná spravedlivá cesta.

Děti s mentálním postižením na běžné základní škole, na tom dnes není nic výjimečného a zanedlouho to již bude běžná praxe. Praktického školství ubývá a umístit dítě do jiné školy, než je ta klasická základní, není mnohdy možné.

Sluníčkáři jistě jásají štěstím, že je svět okolo nich konečně spravedlivý, nediskriminující. Kolik z nich se však zamyslelo, nebo nedej bože dokonce v praxi přesvědčilo, nakolik je vzdělávání těchto dětí v základních školách vůči nim skutečně spravedlivé?

Praktické školy získaly nálepku nežádoucí. Jakoby to bylo cosi dehonestujícího, vzdělávat se v takovém typu škol. Nahlédneme-li však do minulosti, zjistíme, že tyto děti byly vzdělávány velmi propracovaným systémem, vytvořeným na míru jejich potřebám. Speciální pedagogové, kteří zde učili, byli skutečnými odborníky a věděli, jak děti naučit to nejdůležitější. Z těchto škol vycházely spokojené sebevědomé děti, které neměly problém pokračovat ve studiu na učňovských oborech, a bez problému se začlenily do společnosti.

Dnes mnoho dětí se stejným handicapem sedí v přeplněných třídách po boku s asistentem, jehož znalosti speciální pedagogiky jsou v porovnání se znalostmi speciálních pedagogů minimální.

Ve škole prožívají neúspěch, jsou terčem posměchu a narážek spolužáků. Vyučovanou látku nechápou a nezvládají držet tempo se zbytkem třídy. Celý pocit vyčlenění podporuje přítomnost asistenta. Rovné možnosti dítě sice má, jak se v nich však cítí? A s jakými znalostmi z takového prostředí vychází?

Všichni známe přísloví, vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá. Přísloví velmi moudré, které nevzniklo jen tak samo o sobě. Je v něm ukryta letitá pravda. Každý člověk se cítí nejlépe ve společnosti podobně laděných lidí a takové vždy vyhledával. 

V době, kdy jsem sama učila v praktické škole, jsem si mnohokrát ověřila platnost tohoto přísloví. Děti zde měly stejné potřeby, podobné smýšlení a projevy a držely při sobě tak, jak jsem to na běžné základní škole mezi zdravými dětmi nikdy neviděla. Byly zde šťastné a na dobu strávenou na běžné základní škole, kterou většina z nich v začátcích své školní docházky zažila, vzpomínaly jako na nejhorší období svého života. Běžná základní škola pro ně byla chaotická, plná zmatku, nepřátelská. Po nástupu do praktické školy všechny pocítily obrovskou úlevu. Látce, která se zde vyučovala, jasně rozuměly, v učebnicích a pracovních sešitech se bez problému orientovaly, pedagog na ně měl dostatek času díky menšímu množství dětí ve třídě a cítily, že je zde učitel pro ně, nikoliv proti nim, tak, jak tomu bylo na běžné základní škole.

My, všichni, bychom v situaci, v níž by se rozhodovalo, v jakém vzdělávacím proudu se vzdělávat, určitě volili skupinu lidí, kteří by na tom byli podobně jako my sami. Jazykový začátečník by se jistě nepřihlásil do kurzu pro pokročilé, ve kterém by nerozuměl jedinému slovu a těžko by tak docílil jazykových znalostí. Člověk, podávající slabší výkony v matematice by určitě nešel studovat na matfyz. Ten, pro koho je malířský štětec španělskou vesnicí by jako svou studijní dráhu nezvolil uměleckou školu a stejně tak by tomu mělo být v oblasti základního vzdělávání.

Ona ta rovnost, je v rámci vzdělávacího procesu totiž nejen kontraproduktivní, ale paradoxně vytváří nerovnost, která je přímo v rozporu s individuálními potřebami jedince.

To bohužel není jen můj názor, ale fakt.

Autor: Klára Manová | sobota 19.5.2018 20:06 | karma článku: 46,67 | přečteno: 6988x
  • Další články autora

Klára Manová

Z vrcholu na dno…to je ostuda! … aneb výchova blbců v Čechách.

Pomalu se nám blíží konec školního roku a s ním rekapitulace nabytých znalostí za celých těch deset měsíců strávených za zdmi školy.

27.5.2018 v 21:56 | Karma: 20,40 | Přečteno: 1223x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Přestaňte už s těmi nesmysly, paní Valachová! aneb Valachová versus Klaus

V posledních dnech jsem zaznamenala několik článků, v nichž bývalá ministryně školství (právnička) Kateřina Valachová otevřeně kritizuje Václava Klause mladšího za předložení návrhu novely školského zákona.

4.2.2018 v 18:16 | Karma: 48,49 | Přečteno: 15241x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Bolí dělání dětí?

Stejně jako holčička ve známé lidové písni snila o své budoucnosti selky, tak jsme i my, jako malá děvčátka rády vyslovovaly tu magickou frázi „až budu velká“.

11.6.2017 v 13:03 | Karma: 31,31 | Přečteno: 2741x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Sebevědomí, je muškou jenom zlatou?

Když se narodíme a máme navíc to štěstí, že do šťastné rodiny, stojíme v centru pozornosti svých rodičů, kteří se snaží vytvořit nám ideální podmínky pro život.

6.6.2017 v 20:55 | Karma: 18,84 | Přečteno: 559x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Zbláznil se? Ne, už tomu rozumím.

Cesta za životními hodnotami, poznáním svých limitů a vyčištěním přetížené hlavy může být různá. Někdo tuto potřebu ani nepocítí, pro jiného člověka se stane téměř nutností.

23.4.2017 v 20:17 | Karma: 15,23 | Přečteno: 1090x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Nehoda kamionu na osm hodin zastavila provoz na D35 u Olomouce

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  11:42

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Na Česko udeří od jihovýchodu bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště

18. května 2024  11:19,  aktualizováno  11:40

Přímý přenos Silné bouřky dnes zasáhnou Moravu a jihovýchod Čech, v neděli pak celé Česko, uvedli meteorologové....

Slovenský soud rozhodne o vazbě pro atentátníka. Vláda zasedne ve středu

18. května 2024  11:09

Soud na Slovensku rozhodne o návrhu na vazební stíhání muže obviněného ze středečního atentátu na...

Charkovská oblast evakuovala deset tisíc lidí. Situace je kritická, míní expert

18. května 2024  11:04

Sledujeme online Ukrajina od zahájení ruského pozemního útoku v Charkovské oblasti v minulém týdnu evakuovala už...

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2374x
Speciální pedagožka se zájmy v oblasti výchovy, vzdělávání, současných pedagogických problémů a mezilidských vztahů. S praxí ve speciální i běžné ZŠ. Tak trochu knihomolka,cestovatelka, sportovkyně, ale zejména pisatelka.

 

Seznam rubrik