Je libo 1138 litrů benzínu?

Poslední roky jsou těžké a mnoha lidem se snižuje jejich životní úroveň. Tak to je, nelze to popřít. Je to znervózňující a výsledkem je, že i někteří nesporně gramotní lidé začínají trochu podléhat představě, že dříve bylo lépe.

Samozřejmě záleží na tom, co myslíme tím „dříve“ a čím poměřujeme to „lépe“.

Nedávno mi jedna sociální síť nabídla post, kde na pozadí české vlajky autor tvrdil, že v osmdesátých letech minulého století si mohl každý natankovat plnou nádrž benzínu a nezruinovalo ho to, zatímco teď aby si na to vzal půjčku. I když odmyslím jisté zmatení pojmu „plná nádrž“ (což může být leccos v rozmezí dejme tomu 40 až 100 litrů), je to úplný nesmysl.

Což není zase tak těžké dokázat, protože internet je kromě jiného obrovská knihovna a dá se na něm najít skutečně mnohé. Umožňuje i snadnou cestu zpět časem po stopách ceny benzínu a průměrných mezd.

Začněme v roce 2019.

V polovině toho roku stál litr benzínu natural 33,50 koruny. V tom stejném roce byla průměrná mzda 34 125 korun. To jsou důležitá čísla, která je třeba si zapamatovat.

A teď máme současnost. Průměrná cena litru benzínu je aktuálně 37,50 koruny, takže je asi o čtyři koruny dražší.

Aktuální průměrnou mzdu v tuto chvíli neznáme, ale v loňském třetím čtvrtletí byla 42 658 korun. Teď to bude trochu více, to ale nechme být. Počty jsou to jednoduché: V polovině roku 2019 si mohl občan za svoji průměrnou mzdu koupit 1019 litrů benzínu. Nyní si může koupit 1138 litrů benzínu.

Samozřejmě srovnání přes jednu položku není úplně férové. Kdybychom vzali celý spotřební koš, tak po pandemii a energetické krizi životní úroveň jistě poněkud poklesla. Ale o to zde nejde, řeč je přece o tom, kdy si běžný občan musel a kdy nemusel brát kvůli plné nádrži svého auta úvěr.

Pojďme trochu do historie. Po nejtěžším transformačním období začátku devadesátých let byla průměrná mzda v roce 1993 necelých 6 000 korun a litr tehdejšího benzínu Speciál stál 18,90 koruny. Za průměrnou mzdu se tedy dalo koupit necelých 318 litrů. Tehdy dokonce krátce platilo, že za komunistů bylo lépe. Pro důkaz si vezmeme rok 1989: cena benzínu úředně 8 korun, průměrná mzda 3200 korun, takže 400 litrů benzínu na průměrnou mzdu. Dlouho to ale nevydrželo, v dalším roce už bylo "vyrovnáno" a od té doby stále platí, že přepočet průměrné mzdy na benzín je lepší než v roce 1989.

Výsledek je totiž jasný: Za průměrnou mzdu roku 2023 si občan může koupit více než dvaapůlkrát více benzínu, než kolik si mohl koupit za průměrnou mzdu v roce 1989. A dokonce i po „energetické krizi“ stále platí, že benzín je ve vztahu k průměrné mzdě levnější než před ní.

Jistě je pravda, že průměr je ošidná hodnota. Ale ošidná byla v roce 1989, stejně jako v letech 1993, 2019 nebo letos. Vždycky platilo, že většina na průměr nedosáhla a lepší je medián. Ale na ten průměr jsme všichni tak nějak zvyklí, takže u něj zůstaňme. Navíc u mediánu by ty vzájemné poměry byly vlastně v podstatě stejné.

Nejsou to tedy žádné těžké počty.

Jakkoliv vskutku není život snadný, tržní společnost vytváří na lidi tlak, který mnohdy není příjemný, stresu je více než dost, nedávno proběhlé zdražování bylo mimořádné, tak benzínový index mluví naprosto jednoznačně. Lze si stěžovat na všechno možné, leckdy třeba i oprávněně, ale zrovna na tohle opravdu ne.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Eva Kislingerová | pátek 16.2.2024 12:07 | karma článku: 35,96 | přečteno: 4333x