Očima Češky v Anglii VI - Řidičky

Akce pro seniory pořádané v klubu při místní farnosti mají velikou tradici. Sjíždějí se na ně zájemci nad 80 let ze širokého okolí. A to tak, že povětšinou vlastními auty. Zatímco muže někdo přiváží, tak většina žen příjíždí sama.

Všimla jsem si toho, když jsem jednou, po skončení akce, pozorovala účastníky, jak se vybelhali ven. Tedy alespoň většina se belhala. Hole, ohnutá záda, brýle, problémy s chůzí a pravděpodobně i se sluchem. Namířili si to k autům, nasoukali se do nich a odjeli. Opravdu je jim více než 80 let a některým možná i 90. Začalo mě to zajímat. Copak v Anglii nemají lékařské prohlídky?

Mají, také si jedna dáma stěžovala, že jí doktor řízení auta nepotvrdil, protože se jí zhoršil zrak a to tak, že na 5 metrů nerozeznala muže od ženy. Tak už prý musí skoro dva roky chodit pěšky, nebo se nechat vozit. Je jí 86 let.

Betty, stoletá dáma, řekla, že ona přestala řídit, když jí bylo 93. Prý dostala ten hloupý nápad, jet do supermarketu v pátek odpoledne. To byl údajně takový nervák, když jela dvakrát kolem kruhového objezdu, že musí sebekriticky uznat, že je čas přestat. Položila na stůl klíčky a papíry a řekla rodině: “končím s řízením, auto prodejte, tohle byla moje poslední jízda.”

Elizabeth vyjádřila radost z toho, že je jí teprve 83, tak to prý se ještě nemusí obávat., Luis řekla, že to by byl její konec, kdyby nemohla jezdit, protože nemůže chodit. Na její věk jsem se netroufla zeptat.

A když už jsem to téma načala, tak se všichni rozpovídali o tom, jak dlouho kdo z jejich známých jezdil a ještě jezdí. Nejvíce hovořili o jisté Lynn, která stále řídí, je jí asi 90, je hluchá a sotva ten volant udrží. Ostatně, volant je možná to jediné co udrží. Nasmáli se, když popisovali, jak parkuje a shodli se, že v tom případě je lepší vyklidit parkoviště, protože pobývat tam je nebezpečné.

Ano, ženy tu jezdí hodně a do vysokého věku. Alespoň tady, v naší vesnici. Šla jsem onehdá po hlavní třídě a počítala, řidičky a řidiče. Vyšlo to asi tak, že v každém šestém autě byl muž. Tedy v poměru 5:1 byly ženy v naprosté převaze. Je pravda, že jsem nepočítala nákladní auta, ale i tak by ženy byly ve většině.

Jezdí stále. Máme kamarádku Pam, která mě vozí na letiště. Jezdí spolehlivě, vždyť jí je také teprve 76 let. Jednou jsem jí pozvala do místní kavárny na kávu. Přemýšlela, kde tam zaparkuje. Upozornila jsem jí, že to má od domu tak 100 metrů. “Máš pravdu, to bych mohla dojít”, odvětila Pam. Když dorazila do kavárny, řekla, že prakuje za rohem, že si auto musela vzít, protože potom musí “nutně” někam zajet.

Když jsem se minulý měsíc vrátila z dovolené, mělo letadlo zpoždění. Po půlnoci fungují všechny spoje v omezeném režimu. Dostala jsem se tedy do Croydonu a rozhodla jsem se, že dál pojedu taxikem. Došla jsem k taxiku a zarazila jsem se. Taxikářkou byla žena, sice dobře vypadající, ale asi tak ve věku Pam, určitě nejméne sedmdesátiletá. Croydon je obýván z velké části lidmi z Nigérie, Ghany, Ugandy, Afghanistánu, Albánie a podobných krajin. Opravdu nezvyklé, aby o půlnoci na štaflu byla dáma cca sedmdesátiletá. No, konečně proč ne. Hranice odchodu do důchodu se posouvají,....... Dovezla mě dobře, sice mám drobnou výhradu, ale není moc významná. Vždy, když si vezmu taxi a jedu s řidičem mužem, jen řeknu kam chci zavézt a oni mě tam zavezou. Této dámě jsem dala stejnou informaci a ona se mě již kilometr před cílem ptala, zda už chci vystoupit. Přitom autobusová zastávka požadovaného názvu je jenom jedna.

Mít auto je zde téměř nutností a ne-li nutností, tak je to velmi výhodné. Na vsi je všude daleko a autem je to pohodlnější. Auta tu nejsou moc drahá, každopádně levnější než u nás. Také se tak rychle neničí, protože se tu silnice solí minimálně. Vystačí se s jednou sadou pneumatik, jen obdoba technické kontroly je tu každoročně. Nezanedbatelným faktorem jsou ceny ve veřejných dopravních prostředcích, které jsou několikanásobně větší než u nás.  Autem vyjde cetování levněji. Tak proč ne.

Anglické řidičky jsou velmi dobré, jezdí klidně, spolehlivě,.... pak také stále a všude. Začínají v sedmnácti letech a kdy končí to je individuální.

Také jezdím a budu li jako ony, mám ještě spoustu kilometrů a o něco méně mil před sebou.

Přejí nám, všem řidičkám, ještě mnoho bezpečných jízd.

PS. A řidičům také

Autor: Marketa Kadhi | neděle 6.8.2017 17:15 | karma článku: 25,67 | přečteno: 1187x
  • Další články autora

Marketa Kadhi

Švýcarský Velký bratr

6.4.2019 v 17:21 | Karma: 25,33

Marketa Kadhi

Setkání se starostou

23.1.2019 v 13:06 | Karma: 19,60