První dovolená s dítětem

Od doby, co se mi narodila dcera, jsem se těšila na společné výletování a dovolenou. Letos v červenci měla dcera Karolínka oslavit 1 rok a já ji chtěla vzít poprvé k moři.

Kupodivu nejhorší bylo přesvědčit manžela. Nahrálo mi do karet to, že byl u dcery diagnostikován atopický ekzém. A co je nejlepší na atopický ekzém? No moře samozřejmě! Tu stejnou diagnózu jsem měla i 14 dnů po porodu já, takže sem měla vyhráno. Zatímco já chtěla letět, manžel preferoval cestu autem.

Na svou štaci jsme si nakonec vybrali destinaci Chorvatsko/Istrie a to hlavně z důvodu dostupnosti. Zakoupili jsme si tedy od CK pobyt v mobilním domečku v kempu Lanterna u Poreče.

První problém nastal už při balení. Zatímco jako bezdětní moc přemýšlet nemusíte, s dětmi musíme vše naplánovat a nic nesmí chybět. Při balení sama sebe jsem vždy preferovala několik večerních outfitů, ve kterých se budu natřásat při večerních procházkách na pláži a v místních restauračních zařízeních a barech. Při balení na dovolenou s dítětem jsem tyto outfity balila spíš dceři, než sobě. Také jsem dovolenou vždy vnímala jako příležitost přečíst kupu knih, které jsem v daný rok dostala k narozeninám či k Vánocům. Letos jsem si sebou vzala pouze jeden časopis, který jsem si během dovolené stejně nestihla přečíst.

Dne 20.6. jsme se vydali na cestu. Cesta byla dlouhá ale kupodivu jsme ji všichni přežili ve zdraví. Věděla jsem, co od dovolené s dítětem očekávat, vzhledem k tomu, že už 11 měsíců trávím s dcerou   24 hodin denně, nepočítala jsem s tím, že by to mohlo být jiné. Přesto mě některé situace přišly úsměvné. Například líčení. Dřív bych na večerní procházku nevyšla nenalíčená, teď jsem se stihla nalíčit jednou před výletem, tím nalíčením myslím nanesení gelu na obočí a tvářenky, abych nevypadala na fotce jako chodící zombie. Kruhy pod očima byly mými doplňky. Skvěle se mi spalo a o to hůř vstávalo, daleko hůř jak doma.

Zatímco jako bezdětní si musíme natočit budíka, abyste stihli přijít na hotelovou snídani, s dětmi máte opačný problém. Vstáváte tak brzy, že hotelová snídaně ještě nezačala a než začne, máte takový hlad, že sníte všechny zásoby, co máte sebou. My sice v hotelu nebyli, ale v brzkých ranních hodinách se nedal koupit čerstvý chléb, protože obchod otevíral až v 7 hodin jaká nehoráznost. A dát si ranní kafe ? Zapomeňte, všechny bary otevírali nejdřív v 10 hodin!

Docela mě namíchlo, když nás sousedi zdravili v půl 11 slovy: "Dobré ráno", nevěděla jsem, jestli to myslí jako provokaci, anebo je v půl 11 opravdu ještě ráno. Už nevím. pro nás to byl čas, kdy jsme se těšili na poobědní siestu s naším dítětem.. protože vydržet od rána, bylo nemyslitelné..

Změna prostředí znamenala pro naše dítě i změnu režimu, v náš neprospěch samozřejmě. Dcera chodila spát o hodinu později než doma a vstávala někdy i o hodinu dřív, než normálně. Během naší dovolené se stal jeden zázrak, po více jak 5. ti měsících jsme se vyspali do 8 hodin! Nevím, jak se nám to podařilo. Dcera vytuhla v naší posteli a bylo to krásné, cítili jsme se jako znovuzrození. Nicméně spánek není vše, že ano. O tom bychom si mohli dlouze popovídat.

Mateřská dovolená není ani o spánku, ani o odpočinku. Toho se dočkáte pouze v případě, že Vám dítě někdo pohlídá. Bohužel takových dobrovolníků stále ubývá. Po narození dítěte se Vám velice vyselektuje seznam přátel. Nikdo Vás nikam nezve, nezeptá se, jak se máte, většinou se všichni ptají jen na dítě, Vaše osobnost upadá do pozadí. No tohle by bylo další téma a to sociální izolace na mateřské, tak se raději vrátím plynule k tématu První dovolené.

Každé ráno jsme započali velmi brzy, jak jsem již zmínila. Po té jsme se vydali na procházku a následně na pláž, kde jsme si dali svačinu. Dceři se na pláži moc líbilo, vydržela dlouho jen tak sedět a hrát si s kamínky. Což bylo přínosné. Horší bylo, že v moment, kdy konečně začalo být příjemně na koupání, jsme se vydávali zpět k domovu na oběd a poté i k poobědní siestě. Chybělo mi takové to válení na pláži s knihou v ruce, což s dítětem opravdu nejde. Časopis, který jsem si před dovolenou zakoupila, jsem si aspoň tajně propašovala na wc..

Na předchozích dovolených jsem se vždy po návratu z pláže vydala do sprchy k zušlechtění těla i duše. Důkladná sprcha, vyfoukání vlasů a nalíčení patřilo k mým rituálům bez kterých bych nevyšla ani do hotelové restaurace. Letos jsem po návratu z pláže byla ráda, že stihnu nakrmit dítě a sprcha mnohdy vůbec nepřišla na řadu. Za to procházka byla celkem pravidelná. Příchod z pláže vypadal následovně, nakrmit dítě, obléct dítě do pěkného outfitu, sepnout vlasy, sundat plavky, vzít si něco na sebe, cokoliv, co bylo po ruce a vyrazit. Pak už bylo totiž moc pozdě a dcera musela jít spát nebo večeřet. Věřím, že jednou se tohle období změní a člověk zase na sebe bude mít trošku víc času a to i na dovolené. Např. až děti trošku povyrostou a budou chtít mít sami čas pro sebe.

Nevím, jak to máte vy, ale u nás vždy trávení večerů probíhalo následovně. Večerní procházka zakončená v nějakém místním baru či restauraci a poté přesun do hotelové restaurace ke konzumaci nápojů v ceně all-inclusive. Většinou až do konce programu.. Letos jsme na dovolené chodili spát ve 21:30. Sousedi se dvěma dětmi ještě hráli společenské hry na terase. Provokatéři, taky do 10 ti hodin ráno o nich nebylo vidu ani slechu.

Závěr

První dovolenou s dítětem prostě musíte prožít a zažít. Je to další oblast života, která se Vám po narození potomka změní. A určitě změní k lepšímu. Mám tu vlastnost, že mě někdy životní momenty nutí srovnávat, jak to bylo předtím, než potom. Ke srovnání jsem se dostala i na dovolené. A došla jsem k několika závěrům. Na dovolené s dětmi si neodpočnete, neopálíte, neopijete, nesplníte manželské povinnosti, nepřečtete ani jednu knihu. Navzdory tomu všemu bude první dovolená s dítětem to, na co budete vzpomínat celý svůj život. Dovolených jste zažili a zažijete ještě spoustu ale na první se prostě nezapomíná. A mohu s klidným svědomím říct, že jsme si dovolenou zkrátka užili.

Autor: Lenka Káčerová | sobota 31.10.2015 20:43 | karma článku: 5,59 | přečteno: 230x

Návrat do práce

Návrat do práce po rodičovské dovolené je něco, z čeho máte na jednu stranu strach a na druhou stranu se těšíte...

17.1.2019 v 7:45 | Karma: 14,65 | Přečteno: 409x | Společnost

Když mateřskááá končííí

Ano, je to tady. Čeká mne poslední půl rok na rodičovské dovolené. Dovolené, která mi změnila a obrátila život naruby. Je třeba položit si otázku: "Co dál?" ...

1.2.2018 v 22:05 | Karma: 19,14 | Přečteno: 658x | Osobní

Lenka Káčerová

Tříleté dítě do školky patří

V současné době je velice moderní nedávat dítě do školky, pokud je žena na rodičovské dovolené s mladším sourozencem. Musím říct, že s tímto trendem nesouhlasím a rozhodla jsem se jít trochu proti němu.

8.9.2017 v 21:46 | Karma: 24,26 | Přečteno: 988x | Ostatní

Mateřské zamyšlení

Největším zlem, které jsem objevila na rodičovské dovolené, jsou facebookové mateřské skupiny, kde neustále probíhá srovnání, které dítě je lepší, a které je horší v určitých schopnostech a dovednostech.

14.8.2016 v 21:02 | Karma: 20,63 | Přečteno: 620x | Osobní

Laktační šílenství

Co znamená pojem laktační šílenství? Dnešní přehnaný boom v podpoře kojení. Tlak je tak obrovský, spousta protichůdných informací. Neustále slyšíte jen kojte, kojte,pokud nekojíte, jste "špatná! matka.

18.4.2016 v 21:34 | Karma: 24,17 | Přečteno: 814x | Osobní

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili

3. května 2024  11:15

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...

Učil na škole scientologů. Manipulují dětmi a vydělají miliony, líčí pedagog

Premium Jsou mezi námi a i přes snahu se skrývat tahají za nitky v různých sektorech. Řeč je o...

Část vykolejené soupravy u Klínce vyprostili. Dva vagony zůstávají kus od tratě

3. května 2024  11:11

Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci na pátek vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku...

Kopání do mrtvol, říká o rozsudku bývalý příslušník StB. Padly podmínky

3. května 2024  11:09

Dvě dvouleté a jednu tříletou podmínku uložil ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 1 trojici bývalých...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Jmenuji se Lenka, žiju v Brně a jsem maminka na rodičovské dovolené a ráda bych se s Vámi podělila o své zážitky, které mi mateřství přineslo.