Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

F1: Nová pravidla - FIA se zbláznila?

Nahrazení Maxe Mosleyho Jeanem Todtem bylo obecně považováno za všeobecně uspokojivý počin. Sám Todt je celkem oblíbená figurka a v roli šéfa FIA působí mnohem méně kontroverzně a zároveň mnohem nenápadněji, než kdy působil Mosley. O to větší překvapení působí některé prvky nových pravidel, které světová rada motorsportu představila pro příští sezonu F1. Jakoby si FIA vyžádala potřebnou pozornost právě neočekávanou neortodoxností.

Stručně představím jednotlivé body a neodpustím si vlastní kritický pohled na nekteré z novot.

Pneumatiky

Jako jediný dodavatel pneumatik pro příští sezonu byl vybrán výrobce Pirelli. Pirelli má za sebou v F1 slušnou historii, nicméně přiznejme si, že přechod na pneumatiky "nového" výrobce a rychlost týmu při přizpůsobení se jim může do jisté míry výrazně ovlivnit výkonostní rozložení sil. Jestli to bude dobře nebo špatně, to nevím, v každém případě po odchodu Bridgestonu musela tak jako tak přijít změna. Tajně jsem doufal, že by se mohl vrátit souboj více dodavatelů, ale důvody pro jediného jsou pochopitelné.

Licence pro zaměstance soutěžících

Po kauze záměrné nehody mladého Piqueta v týmu Renault před dvěma lety a následné nedomyšlené perzekuci Briatoreho a Symondse, přišla FIA s vysoce účelovým pravidlem a tedy vydáváním licencí pro zaměstance týmů. Pokud tomuto pravidlu rozumím správně a má nějakým způsobem fungovat, bude muset každý člen nebo kontraktor týmu F1 disponovat licencí (která jistě nebude zadarmo), která jej bude opravňovat působit jakkoli v sérii F1. A celá tato byrokratická taškařice jen a jen proto, aby v případě, že FIA pocítí potřebu, mohla příslušného jednotlivce z F1 vykázat. Považuji to za účelové, hloupé a naprosto zbytečné nařízení, které maximálně zvýší finanční a administrativní stránku sportu. Skoro jako kdyby si do světové rady zasedli na malý melouch eurokomisaři.

Safety Car

FIA ohledně safety caru deklarovala, že po zajetí safety caru do depa se nesmí předjíždět před první "safety čárou"a zarověň připadala dodatek, že pokud je safety car na trase v posledním kole, nebo během posledního kola vyjede, jezdci nesmí až do šachovnicové vlajky předjíždět. Nic se tedy nemění, pouze formule "pokud závod končí a safety car zajíždí do depa" ... byla nahrazena přesnějším spojením "V posledním kole" ... pro případ, že by zase nějaký vykuk neudržel nervy na uzdě a pak začal zpochybňovat již dostatečně jasnou definici.

Obecná bezpečnost

Pokud se některý vůz pohybuje po trati zbytečně pomalu, nevyzpytatelně, nebo se zdá být nebezpečnými ostatním jezdcům, bude to oznámeno komisařům. Toto vše kdykoli je vůz na trati, vjíždí do boxů, nebo projíždí boxovou uličkou.

Co se týče kvalifikace, aby se předešlo zbytečně pomalé a nebzpečné jízdě, jezdci se musí dodržovat maximální čas na kolo stanovený FIA.

Jak dalece je toto nařízení motivováno bezpečností nevím, ale v zásadě jeho aplikace ničemu nevadí.

Startovní rošt

Na příští rok se vrátíme v kvalifikaci na 107% času prvního a kvalifikaci se tak opět po pár letech vrátí pravý smysl jejího názvu. Předpokládám, že FIA podlehla lobby některých velkých týmů, kteří permanentně kritizují nováčky.

Jezdec nastavitelné šasi

V roce 2011 bude moci jezdec nastavovat šasi (bodywork). Toto bude ovšem omezeno tak, aby se nemohlo dít na startu závodu a v prvních kolech. Tato featura se bude moci použít výhradně k předjetí (tedy předpokládejme, že i k pokusu o předjetí) a pouze tehdy, pokud ztráta na vůz před vámi je do 1 vteřiny. Celý systém se pak vypne při použití brzdového pedálu.

Neumím si představit co si ve FIA šlehli, ale muselo to být zatraceně silné. Netuším, jakým způsobem chce FIA zajistit, že se systém aktivuje výhradně v návaznosti na ztrátu do 1 vteřiny, jestli se systém zase deaktivuje, pokud se během manévru vzdálenost zvýší nad 1 vteřinu. Také mě velmi znepokojuje deklarovaná skutečnost, že se úroveň aerodynamiky opět zcela změní při počátku brzdění, a vůbec složitost definice a hůře představitelná aplikovatelnost ve mě budí dojem, že větší krávovinu jsem ještě neslyšel.

Aerodynamický vliv

Související nařízení s předchozím, definující, že kromě výše uvedého je jakýkoli systém, zařízení, nebo postup, který mění vlastnosti aerodynamické charakteristiky zcela zakázan.

Váha

Minimální váha vozu bude zvýšena na 640kg, což pomůže implementaci systému KERS.

Vypouštění paliva

Jeli požadován po jízdách vzorek paliva, vůz musí být vůz schopen nejprve se vrátit svým vlastním pohonem zpět do depa.

Zdroj: www.autosport.com

Autor: Richard Kába | čtvrtek 24.6.2010 8:09 | karma článku: 10,22 | přečteno: 1519x
  • Další články autora

Richard Kába

R.A.G. - Kachní kaldoun

Kaldoun je klasická mezinárodní polévka (nikoli jen česká) a v originální konfiguraci se předpokládá, že je to slepičí velouté, s kořenovou zeleninou, žemlovými knedlíčky a drůbky. Já mám mnohem raději jeho kachní verzi s domácími nudlemi. Silný kachní vývar, drůbky a velouté ochucené muškátovým oříškem je prostě tak nádherná chuť, že když ochutnáte, je to jako byste si nasadili kosmodisk*.

23.10.2011 v 13:01 | Karma: 20,74 | Přečteno: 11250x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Kába

R.A.G.Houby na víně s parmezánovými placičkami a pažitkovou omáčkou

Možná letos už poslední recept na houby. Počasí se má kazit, zatím ale rostou. Další příspěvěk národu houbařů, houby v úpravě bíleho vína a smetany, s placičkami z parmezánu a pažitkovou omáčkou. Možná trošku netradiční, ale rozhodně chutné.

6.10.2011 v 20:44 | Karma: 13,66 | Přečteno: 1353x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Kába

R.A.G. - Houby na balzamikovém octu se šalotkou a olivovým olejem

Když jsem letos navštívil Divinis, našel jsem v jídelním lístku předkrm s názvem houbový salát a moc mi to chutnalo. Nevím jak to tam "Šéf" vaří, ale na několik pokusů jsem se naučil vyrábět něco, co chutná velmi podobně. A protože jsme vášniví houbaři, každý neokoukaný recept je benefit. Tohle jídlo je tak jednoduché, že ho hravě zvládnete připravit ihned po návratu z lesa a jako lehká a chutná večere se bezvadně hodí.

4.10.2011 v 19:17 | Karma: 14,19 | Přečteno: 1249x | Diskuse| Poezie a próza

Richard Kába

Den mobility 2011

Přátelé, přináším upoutávku na zajímavou akci, kterou pořádá DFENS a která je svým způsobem odpovědí na Evropský den bez aut a různé jiné aktivistické akce nátlakových skupin typu hromadných cykloonanií. Na dni mobility by neměl chybět žádný správný Petrolhead a vůbec nikdo, kdo považuje individuální automobilovou dopravu za jeden z důležitých prostředků umožňující nám realizovat svůj svobodný život.

12.9.2011 v 9:04 | Karma: 10,75 | Přečteno: 1005x | Diskuse| Společnost

Richard Kába

F1: Kubicův stav by se měl začít rychle lepšit po poslední operaci

Robert Kubica má před sebou poslední operaci. Bude se konat koncem srpna a půjde při ní o finální operaci lokte. Poté Kubicu čeká rehabilitace a jeho stav by se měl začít rychle lepšit.

18.8.2011 v 12:59 | Karma: 5,93 | Přečteno: 1197x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps

3. května 2024  6:23

Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...

Soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, na které uhořelo 34 lidí

3. května 2024  6:14

Americký soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, při jejímž požáru zahynulo v roce 2019...

iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji

3. května 2024

Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....

Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě

3. května 2024  5:16

Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 149
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2570x
RIK je bývalý šéfredaktor několika internetových stránek zaměřených na motorsport a momentálně volný spolupracovník www.motorelax.cz. Kromě toho založil motokárový šampionát www.kartrace.cz, který nyní funguje jako občanské sdružení. V poslední době našel zálibu ve vaření. Takové jsou RIKovy koníčky, občanským povoláním je zapřažen v mezinárodní společnosti poskytující IT služby.