F1: Nová pravidla - FIA se zbláznila?

Nahrazení Maxe Mosleyho Jeanem Todtem bylo obecně považováno za všeobecně uspokojivý počin. Sám Todt je celkem oblíbená figurka a v roli šéfa FIA působí mnohem méně kontroverzně a zároveň mnohem nenápadněji, než kdy působil Mosley. O to větší překvapení působí některé prvky nových pravidel, které světová rada motorsportu představila pro příští sezonu F1. Jakoby si FIA vyžádala potřebnou pozornost právě neočekávanou neortodoxností.

Stručně představím jednotlivé body a neodpustím si vlastní kritický pohled na nekteré z novot.

Pneumatiky

Jako jediný dodavatel pneumatik pro příští sezonu byl vybrán výrobce Pirelli. Pirelli má za sebou v F1 slušnou historii, nicméně přiznejme si, že přechod na pneumatiky "nového" výrobce a rychlost týmu při přizpůsobení se jim může do jisté míry výrazně ovlivnit výkonostní rozložení sil. Jestli to bude dobře nebo špatně, to nevím, v každém případě po odchodu Bridgestonu musela tak jako tak přijít změna. Tajně jsem doufal, že by se mohl vrátit souboj více dodavatelů, ale důvody pro jediného jsou pochopitelné.

Licence pro zaměstance soutěžících

Po kauze záměrné nehody mladého Piqueta v týmu Renault před dvěma lety a následné nedomyšlené perzekuci Briatoreho a Symondse, přišla FIA s vysoce účelovým pravidlem a tedy vydáváním licencí pro zaměstance týmů. Pokud tomuto pravidlu rozumím správně a má nějakým způsobem fungovat, bude muset každý člen nebo kontraktor týmu F1 disponovat licencí (která jistě nebude zadarmo), která jej bude opravňovat působit jakkoli v sérii F1. A celá tato byrokratická taškařice jen a jen proto, aby v případě, že FIA pocítí potřebu, mohla příslušného jednotlivce z F1 vykázat. Považuji to za účelové, hloupé a naprosto zbytečné nařízení, které maximálně zvýší finanční a administrativní stránku sportu. Skoro jako kdyby si do světové rady zasedli na malý melouch eurokomisaři.

Safety Car

FIA ohledně safety caru deklarovala, že po zajetí safety caru do depa se nesmí předjíždět před první "safety čárou"a zarověň připadala dodatek, že pokud je safety car na trase v posledním kole, nebo během posledního kola vyjede, jezdci nesmí až do šachovnicové vlajky předjíždět. Nic se tedy nemění, pouze formule "pokud závod končí a safety car zajíždí do depa" ... byla nahrazena přesnějším spojením "V posledním kole" ... pro případ, že by zase nějaký vykuk neudržel nervy na uzdě a pak začal zpochybňovat již dostatečně jasnou definici.

Obecná bezpečnost

Pokud se některý vůz pohybuje po trati zbytečně pomalu, nevyzpytatelně, nebo se zdá být nebezpečnými ostatním jezdcům, bude to oznámeno komisařům. Toto vše kdykoli je vůz na trati, vjíždí do boxů, nebo projíždí boxovou uličkou.

Co se týče kvalifikace, aby se předešlo zbytečně pomalé a nebzpečné jízdě, jezdci se musí dodržovat maximální čas na kolo stanovený FIA.

Jak dalece je toto nařízení motivováno bezpečností nevím, ale v zásadě jeho aplikace ničemu nevadí.

Startovní rošt

Na příští rok se vrátíme v kvalifikaci na 107% času prvního a kvalifikaci se tak opět po pár letech vrátí pravý smysl jejího názvu. Předpokládám, že FIA podlehla lobby některých velkých týmů, kteří permanentně kritizují nováčky.

Jezdec nastavitelné šasi

V roce 2011 bude moci jezdec nastavovat šasi (bodywork). Toto bude ovšem omezeno tak, aby se nemohlo dít na startu závodu a v prvních kolech. Tato featura se bude moci použít výhradně k předjetí (tedy předpokládejme, že i k pokusu o předjetí) a pouze tehdy, pokud ztráta na vůz před vámi je do 1 vteřiny. Celý systém se pak vypne při použití brzdového pedálu.

Neumím si představit co si ve FIA šlehli, ale muselo to být zatraceně silné. Netuším, jakým způsobem chce FIA zajistit, že se systém aktivuje výhradně v návaznosti na ztrátu do 1 vteřiny, jestli se systém zase deaktivuje, pokud se během manévru vzdálenost zvýší nad 1 vteřinu. Také mě velmi znepokojuje deklarovaná skutečnost, že se úroveň aerodynamiky opět zcela změní při počátku brzdění, a vůbec složitost definice a hůře představitelná aplikovatelnost ve mě budí dojem, že větší krávovinu jsem ještě neslyšel.

Aerodynamický vliv

Související nařízení s předchozím, definující, že kromě výše uvedého je jakýkoli systém, zařízení, nebo postup, který mění vlastnosti aerodynamické charakteristiky zcela zakázan.

Váha

Minimální váha vozu bude zvýšena na 640kg, což pomůže implementaci systému KERS.

Vypouštění paliva

Jeli požadován po jízdách vzorek paliva, vůz musí být vůz schopen nejprve se vrátit svým vlastním pohonem zpět do depa.

Zdroj: www.autosport.com

Autor: Richard Kába | čtvrtek 24.6.2010 8:09 | karma článku: 10,22 | přečteno: 1519x
  • Další články autora

Richard Kába

R.A.G. - Guacamole

13.5.2013 v 13:40 | Karma: 11,13

Richard Kába

R.A.G. - Salát Niçoise

12.5.2013 v 14:01 | Karma: 12,53