Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)

Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.

Letos v srpnu tomu bylo 20 let co se voda z povodní vlila do stanic metra. Ať už ze stanic v Karlíně, z Nádraží Holešovice, nebo odjinud, to je dnes jedno. Po opadnutí vody se začala voda z metra čerpat. Na denních štábech se zjišťovalo kolik vody se kde vyčerpalo a o kolik klesla voda ve stanicích. Čerpalo se nepřetržitě, byly osazeny diesel centrály, kromě množství hasičů z Čech, přijeli hasiči z Berlína, Norimberku, z Dánska. Ti přivezli čerpadla na čerpání opravdu z velkých hloubek. Museli jsme je rozmístit tak, aby mohli čerpat přímo do Vltavy, nebo jejích přítoků. Voda ovšem neklesala ve stanicích. Počítalo se s tím, že ochranný systém metra a jeho zavřená "protiatomová vrata" a množství ucpaných průchodek kolem nich vodu nepustí. Jenže průchodky nevydržely a muselo se uznat , že prostor metra je jednolité jezero. Změřili jsme hladiny vody ve stanicích Karlovo náměstí a Vysočanská a byla z hlediska nadmořské výšky stejné a bylo jasno. Mezitím DP Praha organizoval MHD dostupnými prostředky, včetně nezatopených stanic metra.
Byla to hektická doba s nesmírným nasazením a očekáváním co bude dole po odčerpání vody. Lidé byli pod obrovským tlakem. Když přijeli hasiči z Dánska a my je neměli okamžitě kam umístit, hovořil se mnou generál z Hasičského záchraného sboru hodně nahlas, že až bude po všem, že mne nechá zavřít. I to se stává, ale každému se muselo připravit smysluplné místo pro jeho práci. A to vlastně rekonstrukce ještě nezačala. Odhadovali jsme škody na 2 až 3 mld. Kč. Nevěděli jsme co se objeví dole na nástupištích, ale hlavně v technických energetických prostorech DPP raha. Bylo jisté že pod vodou jsou měnírny, distribuční transformovny, eskalátory a všechna další energetická zařízení. Teprve později se rozhodovalo co dál, aby se metro dalo v nějakých termínech zprovoznit a kolik to ve skutečnosti bude stát finančních prostředků.

 

Trochu politiky

Dnes večer si poslechnu pana premiéra v projevu k národu. Ale jsem z Prahy, tak jsem si poslechl 16.9. předvolební debatu o Praze na ČT 24. Energetiku neřeším, protože u hlavních stran je to skoro stejné a většina ví, že ceny energií ovlivní hlavně vláda a ne oni. Podívejme se na otázku městských bytů. Jak stávající koalice propagovala co všechno udělá. Bohužel dodnes nic. Ale zřídila Pražskou developerskou společnost, to je vše.
Město Plzeň jako investor postavilo 102 bytů a nyní dalších 18 domů se 179 byty a má připraveny další. Bez nutnosti zakládat další společnost.
Druhá věc je otázka Dopravního podniku hl. m. Prahy a kauzy Dozimetr. Připadalo mi, že pan primátor Hřib zvolen za Piráty nikdy nebyl primátorem, který město řídí. Že to všechno oni, ti druzí, já pouze primátor. Bohužel. To samé Praha sobě. Tvrzení, že my jsme udali pana Hlubučka a nic je spíš komické. Celé vystoupení bylo o tom, co jsme my dokázali a co vše uděláme. Pan Čižinský za Prahu sobě byl dříve poslanec za  KDU - ČSL. Před lety byl poslanec a ministr za KDU - ČSL pan Josef Lux. Měl svoji přezdívku, ale byla to osobnost. Pan zastupitel Čižinský je důstojným nástupcem této přezdívky, jen je trochu víc hadovitější a není osobnost. To, že preferuje pro příští volební období stávající koalici je hezké, ale TOP 09, KDU - ČSL a ODS kandidují v koalici Spolu. Takže je to buď všechny nebo nic. Nebo Ano? Hlavně kandidovat, dostat 5 procent a někde být.
Pan exprimátor Svoboda za Spolu řekl, že ohledně dopravy v Praze by měla být rovnocenost mezi automobily, cyklisty a chodci. Současná koalice přemalovala Prahu na cyklistickou a celou dopravu tím znehodnotila. Jezdím autem a někdy i na kole, ale to co je na silnicích je hrůza.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Josef Kutil | pondělí 19.9.2022 9:27 | karma článku: 7,58 | přečteno: 173x