Leopold Stokowski

Stokowski: „Já vám ten part přepíšu!“ .. První houslista: „Maestro, co plánujete přepsat?“ .. Stokowski: „Já už to přepsal. A moc se omlouvám, chci po vás něco jiného než jiní dirigenti! Ticho! Dirigent jsem tady já!“

Leopold Stokowski

18. 4. 1882 – 13. 9. 1977

Tolik obdivovaný a zároveň tolik prolínaný dirigent byl jedním z největších hudebníků XX. století. On je člověk, který znal Rachmaninova osobně a dirigoval premiéry některých jeho koncertů.

Narodil se do rodiny chudého truhláře v Irsku.

Jeho ranný život je zčásti obestřen tajemstvím. On sám někdy uváděl jako rok svého narození rok 1887. Dále hovořil s rozličnými neanglickými přízvuky, které měl tendenci střídat. Za vším asi můžeme hledat ženu. Jeho manželka, pianistka Olga Samaroff, mu to údajně poradila po přesídlení do USA.

Stokowski získal hudební vzdělání na Royal College of Music, kde studoval se skladatelem Vaughanem Williamsem a dalšími.

Od roku 1905 pracoval jako varhaník v kostele sv. Bartoleměje v NY.

Od roku 1908 do 1912 šéfoval Cincinnatskému Symfonického Orchestru, kde uváděl řadu děl tehdejších moderních autorů. Z místa šéfdirigenta tohoto tělesa odešel po vyhroceném sporu se správní radou na vlastní žádost.

11. 10. 1912 byl jmenován šéfdirigentem Filadelfského Symfonického Orchestru, kde dosáhl opravdu výrazných úspěchů.

Jeho pověstné Show-manství jako bylo házení not na zem, aby prokázal, že je s to dirigovat z paměti, světelné efekty na jeho hlavě a rukou vyvrcholily, když v letech 1929 – 1939 začal dirigovat bez taktovky. Dirigování bez taktovky se stalo jeho trademarkem a jeho rozmáchlá dirigentská gesta poutají pozornost i v současnosti.

Nejen, že měnil originální partitury, ale měl rád moderní technologie a experimentoval s mnoha aspekty nahrávaní, jako byla akustika místnosti nebo rozsazením hráčů v orchestřišti.

Když Stokowskému vypršela v roce 1940 smlouva s Filadelfským Symfonickým orchestrem založil All-American Youth Orchestra, kde hráli hráči výhradně 18 – 25 let. Těleso absolvovalo v letech 40 – 41 turné po obou amerických kontinentech s vynikajícím úspěchem.

Šéfdirigenta Symfonickému orchestru NBC dělal v letech 1941 – 44, kde alternoval s legendárním Arturem Toscaninim.

V roce 1944 založil Stokowski Newyorský symfonický orchestr, který dále vedl.

V roce 1945 založil Stokowski symfonický orchestr Hollywood Bowl, který byl s sice záhy zrušen, ale jeho nahrávací činnost pokračovala až do let 60.

V roce 1946 se Stokowski stal hlavním hostujícím dirigentem Newyorské Filharmonie.

Někdy kolem roku 1954 byl NBC Symphony Opera rozpuštěn a znovu zformován jako Open-Air Symphony Orchestra. Vedením tohoto hudebního tělesa byl pověřen právě Leopold Stokowski.

V roce 1962 ve věku 80 let založil Stokowski American Symphony Orchestra. Řada jiných dirigentů se v tomto věku zpomaluje, on nikoli. Byl stále ve formě. Vedl některá legendární vystoupení a k našemu štěstí některá nahrál. Jako příklad bychom uvedli 4. symfonii Charlese Ivese. Stokowského pokročilý věk mu nebránil spolupracovat s předními sólisty a umělci té doby.

V roce 1972 se ve věku 90 let vrátil do Anglie, kde pokračoval v dirigování.

Pokročilý věk se projevil a dirigenta začalo zlobit zdraví.

V roce 1973 ve věku 93 let Stokowski uvedl svou poslední premiéru, 28. symfonii Havergala Briana.

Stokowski byl 3 x ženat, s Olgou Samaroff, Evangeline Love Brewster Johnson a nakonec s Glorii Vanderbilt. Mediální pozornost budily jeho mimomanželské vztahy, například s Gretou Garbo.

V opeře Stokowski moc nepůsobil, dirigoval však některá legendární představení, která vstoupila do dějin svou výjimečností. Při troše štěstí z nich existuje záznam.

Stokowski spolupracoval na experimentálním filmu studia Walta Disneye „Fantasia“ (1940), kde zajistil hudební stránku díla úpravou řady klasických kusů. Film je technickým zázrakem své doby. Používá patentovaný systém zvuku Fantasound. Jedná se o jedno z prvních praktických použití stereo záznamu. Nutno podotknout, že stereo princip byl objeven již asi o 50 let dříve.

Zanechal rozsáhlou diskografii. Jím dirigované nahrávky jsou vždy něco zvláštního.

Jen nikdy není jisté, zda je to původní autor nebo Leopold Stokowski. Měnil orchestraci, měnil autorské záměry, produkoval konzumní verze náročných autorů. Dle jeho výroku: „I žena v domácnosti může poslouchat Wagnera.“

Při poslechu Stokowského musíte při pití kávy opravdu dobře polykat, když kus znáte. On se nebál zasáhnout nejen do orchestrace, ale klidně změnil i hlavní motiv. Jeden se zadusí šokem jako nic. Kdo jiný přidá xylofon do Korsakovovy Šeherezády? Někdy mu to drtivě vyjde a je to lepší než originál, jindy je to prostě špatně. Řada lidí ho za tento přístup nenávidí. Já si ale myslím, že žádná partitura není posvátná a že umění má být živé.

Leopold Stokowski zemřel 13. září 1977 na srdeční selhání ve věku 95 let.

Tento inspirativní umělec stále oslovuje i současné publikum už jen proto, že prostě vypadal jako šílenec.

Ale než se na něj podíváme, začneme filmem „Fantasia“

https://www.csfd.cz/film/577-fantazie/recenze/

kdo neviděl Stravinského Svěcení jara ve Stokovského úpravě v tomto filmu, ať se na to podívá.

Tady mu bylo 87 let, diriguje jednu ze svých transkripcí

https://youtu.be/x9Sbk3E8-ws?list=TLPQMDEwNTIwMjRziRh1GdO9Gw

některé přepisy jsou opravdu skvostné

Beethovenova Měsíční sonáta.

https://youtu.be/0ZntmrYF54I

Bachova árie na struně G

https://youtu.be/e2OoJamNLMQ

Nahrávky:

Začneme Rachmaninovem a kompletním vydáním všech jeho nahrávek, kde on sám hraje na Piano. Technicky je to hrozné a poslouchat se to skoro nedá. Za poslech to ale určitě stojí. Rachmaninov hraje svoje kusy zcela odlišným stylem, než bývá zvykem. Druhým dirigentem setu je Eugene Ormandy.

https://www.discogs.com/master/1479295-Sergej-Rachmaninov-Philadelphia-Orchestra-Eugene-Ormandy-Leopold-Stokowski-Rachmaninov-Plays-Rachman

Pak by tu byla tahle stereo kolekce. Set obsahuje větší část transkripcí z Wagnera a Bacha a stojí za každou korunu, kterou za to zaplatíte. Měl bych si to konečně koupit.

https://www.discogs.com/release/9697943-Leopold-Stokowski-The-Stereo-Collection-1954-1975

4. března 1961 bylo v MET představení Pucciniho Turandot. Kdyby nahrávka technicky za něco stála, byla by to nejlepší Turandot všech dob. Ona je i tak, jen je to technicky hrozné.

https://www.discogs.com/master/1480414-Giacomo-Puccini-Leopold-Stokowski-Birgit-Nilsson-Franco-Corelli-Anna-Moffo-Turandot

Uvedu ještě tuto desku, která vyšla u nás. Na jedné straně je Stokowského syntéza z Wagnerovy opery Tristan a Isolda a na straně druhé je El Amor Brujo, Manuel de Falla

https://www.discogs.com/release/29026066-Filadelfsk%C3%BD-Orchestr-Leopold-Stokowski-Shirley-Verrett-Manuel-De-Falla-Richard-Wagner-%C4%8Carod%C4%9Bjn%C3%A1-

To asi zatím stačí… verz textu k 1. 5. 2024

Autor: Jiří Zedník | středa 1.5.2024 10:34 | karma článku: 4,97 | přečteno: 96x
  • Další články autora

Jiří Zedník

Erich Leinsdorf

27.5.2024 v 1:37 | Karma: 0

Jiří Zedník

Dietrich Fischer-Dieskau

25.5.2024 v 0:37 | Karma: 3,32

Jiří Zedník

Franco Bonisolli

25.5.2024 v 0:30 | Karma: 0

Jiří Zedník

Sir Georg Solti

25.5.2024 v 0:23 | Karma: 0