Neetické metody managementu v práci: udělejte šéfa z největšího zmetka

Už se vám někdy v práci stalo, že vám šéfuje člověk, který je v podstatě ze všech možných lidí největší... had? A ze všech nejméně rozumí práci? Možná jste si říkali, že je to náhoda, a že takoví lidé se prostě občas vyskytují.

Začnu historkou. Před 13 lety jsem pracoval ve své první práci na pozici elektromechanika svařovacích robotů, v nejmenované velké korejské firmě, dodávající díly karoserií pro nejmenovanou korejskou automobilku. Práce byla to byla docela odborná a ideálně vyžadovala několik let praxe, čemuž zrovna moc neodpovídalo mzdové ohodnocení, které bylo jen lehce na minimální mzdou. Ale pro začátek, na získání praxe, to nemusí být špatné...

Mezi dělníky bylo pár šikovných elektrotechniků, ale ten hlavní šéf, ten se mi nějak nezdál... Když jsem se rozkoukával, zaujal mě tam jeden člověk, který se trochu držel stranou, a působil na mě dojmem, že je tam nejrozumnější.

Po nějaké době jsem zjistil, že teamlead je vlastně vyučený kuchař, včetně narážek na to, že oboru elektro ani moc nerozumí. A že ten rozumný kluk je bývalý teamlead, kterého dalo korejské vedení bokem, protože nechtěl dělat rutinní, dle mého názoru v podstatě nezákonné, přesčasy.

Když jsme u přesčasů, věděli jste, co říká zákon? Ten jasně stanovuje, že přesčas je možné nařídit pouze z vážných provozních důvodů. Pamatuju si, že v kanceláři byla tabule a na ní tabulka s rozpisy, kdo si vezme přesčas a který den, a toto se dělo zcela na rutinní bázi. Jenže jinak je tomu s přesčasy na dobrovolné bázi. Jenže co je na výše uvedeném příkladě dobrovolného, že? A to je prosím běžná praxe.

Tehda, to jsem si ještě myslel, že udělat šéfa z největšího bezpáteřáka a naštvat tím všechny, přece nemůže být záměrná strategie managementu, ale bezpáteřákova vina.

Tahle zkušenost trochu přispěla k tomu, že jsem dokončil vysokou školu. Přesto na tento stejný scénář jsem ještě párkrát narazil, a dneska už nepochybuju o úmyslu této praktiky.

Takže jak to funguje? Máte zaměstnance a chcete jim pořádně šlápnout na krk, vašim cílem je ideálně z nich dostat více práce, než jim platíte. Neetických metod je celá řada a tuhle můžeme pojmenovat třeba "kretén dělá šéfa". Takže manageri dosadí na nějakou řídící roli člověka, který v normálním světě nic řídit nemá. Nemusí to být nutně ten, co tomu nejmíň rozumí, důležitější je, že to bude člověk, kterého ostatní budou nenávidět, načež příčin může být vícero, vč. té, že tomu sice rozumí dost, ale je to úplný, no, "kretén". Takže tenhle dotyčný bude hrát tzv. "kreténa". Budou ho používat k tomu, aby zaměstnance dostával pod páru, aby je neférově sekýroval atp.

Když se někdo proti dané osobě vzbouří, a vynadá mu, tak přijde na řadu "psychologická rána dřevěnou holí" od managementu - vy budete vysvětlovat otřesné chování "kreténa" managerovi, budete se snažit dostát spravedlnosti, vysvětlit, jak strašná daná osoba je a že vy jste v právu, budete se snažit vysvětlovat, že ten dotyčný je - "kretén". A manager udělá co? Manager jemně sprdne vás, řekne, že je to spíše vaše vina, a udělá z vás netolerantního kolegu, který by měl více respektovat své nadřízené.

Na povrchu to vypadá, že za všechno může "kretén", to je on, co dělá na pracovišti dusno, to je on, který nemá na řídící pozici co dělat, to je on, ten zplozenec všeho zla. Ovšem není tomu tak, "kretén" je spíše v roli "užitečného idiota", odlákává pozornost od skutečných původců dusna a toxicity na pracovišti, kterými je management samotný. Management si díky tomu může zachovat přívětivou tvář před ostatními zaměstnanci, někteří zaměstnanci si dokonce budou myslet, že manager je sympaťák a je v pohodě, ti blbější že manager je ten "hodný, který to s nimi myslí dobře, a jemuž můžou důvěřovat", a ti ještě blbější "že ten rozumný manager je ten, co je vlastně před daným člověkem chrání".

Nikoliv, není tomu tak, management je právěže ten původcem tohoto problému, jen si nechce špinit ruce tím, že by na zaměstnance byl nepříjemný on sám. Takhle zaměstnanci veškerou zlobu směřují na "kreténa", a ne na management.

Jak se proti tomu bránit? Je to v podstatě jednoduché. Když si uvědomíte tento problém, tedy původce, máte už půl úspěchu za sebou. Je potřeba odpoutat svou pozornost od "kreténa" a namířit ji správným směrem - na daného managera, nebo managery. Spojte se s kolegy a problém jim vysvětlete. Vzpomeňte si na trefné pořekadlo "ryba smrdí od hlavy" a určete, odkud vítr vane, za "kreténovo" chování je vždycky zodpovědný vedoucí, a zejména pak legislativně. Co vám jako kolektivu provádí "kretén" nevracejte tolik jemu, ale přímo managementu.

Může se stát, že manager není jeden, ale že je jich víc, kteří dané oddělení řídí, a nesou vinu společně. V takovém případě doporučuju nenechat se rozptýlit, a vybrat si z managementu prostě jen jednoho. Pozor, aby to nebylo tak jednoduché, tak i v managementu můžou být manageri, co hrají "ty zlé", a ti, co hrají "ty hodné" - běžte proto raději rovnou za těmi, co působí jako hodní - to bude ta hlava smrdící ryby.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jiří Kačír | sobota 24.2.2024 15:53 | karma článku: 22,47 | přečteno: 568x