Jak Facebook psychicky manipuluje své uživatele

Už delší dobu na Facebooku bojuju s tím, že mi na nástěnku tapetuje nejen reklamami, které je obtížné zablokovat, ale rovněž i různými fotkami a videi ze skupin, které vůbec neodebírám – a nejde to nijak vypnout. Proč to dělá?

Zprvu jsem si říkal, že ten Facebook je prostě švihlej, a zanadával jsem si na jeho majitele Zuckenberga. Že mi tam posílá reklamy, na které mi nechce fungovat AdBlock, to bych ještě zkousnul, reklamy jsou dneska všude. Ale proč, hernajs, mě obtěžuje posíláním nesmyslných videí a fotek a tapetuje mi tímto spamem nástěnku?

Při bližším prozkoumání jsem se nejspíše už dopátral závěru.

Stalo se to před pár dny. Měl jsem po práci a otevřel jsem si Facebook, abych si dal nějaký relax a viděl, co nového se děje u mých přátel. Když tu mě zaujalo jedno spamové video na téma „Kutilské finty“. Jsem přihlášený do nějakých kutilských skupin, ale tohle byla jakási typická spamová skupina, kterou neznám a znát nechci.

Video začínalo tím, že člověk vezme utahovací klíč, přítlakem tlačí na rozžhavený šroub, který ten klíč taví napůl, načež tavenina má pěknou třpytivou tyrkysovou barvu. Docela pěkný efekt, a hned na to pokračuje další scéna (čas na zamyšlení moc nemáte). Na té je vyrobený dřevěný „forichcung“ (nástroj), kterým člověk protahuje šmirgl papír, a tento nástroj z něj řeže 4 tenké proužky. Hmm zajímavé, a jak že to vlastně fung… a rychle následuje další scéna. Na té je ke křivé nahrubo omítnuté stěně přiložena sádrokartonová deska, křivost stěny je na desku vykresleny (obkreslena) fixem, a potom je vyznačená křivost na desce vyřezána – následuje záběr, jak sádrokartonová deska perfektně zapadla do křivé stěny. Hmm, zajímavé, ale… a následuje další scéna. A zde jsem zbystřil.

Blesklo mi hlavou hned ta první scéna s utahovacím klíčem: „Co to sakra… proč ta tavenina měla tyrkysovou barvu? Snad když tavím utahovací klíč, tak má být do ruda, ne?!“ Podívám se na první scénu, zkoumám ji, a vidím, jak se na ní taví umělohmotný klíč. Sice s pěkným efektem, ale: „K čemu mi sakra je umělohmotný utahovací klíč? To jsem ještě nikdy něviděl, a jaká je sakra pointa jeho tavení?!“ Kroutím hlavou na tou blbostí a pokračuju na další scénu se šmirgl papírem: „Sakra, vždyť v tom nástroji nejdou řezáky posouvat, tím protáhnu párkrát smirgl a jsou ztupené, k čemu je takový stupidní nástroj dobrý?“. A hned další video se sádrokartonem: „No to snad ne, když mám křivou hrbolatou stěnu, tak tu stěnu přece nejprve vyrovnám, ať už omítkou, nebo sádrokartonem. Přece nebudu vykreslovat křivost stěny do sádroše aby mi ke stěně přilnul. Co to je za blbost?!“

A takhle celé video pokračovalo, jedna hloupá scéna za druhou, kde jen na první pohled vypadaly zajímavě a chytře, ale na druhý pohled to byla úplná snůška nesmyslů alá „dělniq“ (vtipná skupina na Instgramu, doporučuji). Takové ty věci, které v nuancích jsou naprosté kraviny, ale blbec to nemá šanci poznat, a ještě se s váma bude hádat.

Tak to je zase nervů s Facebookem, člověk si chce odpočinou a podívat se na fotky řátek, a zase je takhle dožrán. A zde se mi to spojilo s dalšími podobnými spamy, které jsem zažil v minulosti, a kterým se podařilo přilákat moji pozornost. Typicky jsou to krásné, dechberoucí fotografie něčeho v přírodě, které mou pozornost přitáhnou. A vždycky je to s nimi stejné: na první pohled úžasná fotka, na druhý pohled se ale jedná o nereálnou fotomontáž. Chcete to jít hned napsat do komentářů a zjistíte, že to někdo rovněž odhalil a má spoustu likes.

Už u těch fotek, co mě dožíraly, jsem si říkal: „Co si to ten Facebook dovoluje? Vždyť tohle je úplné dělání blbců z lidí. Já si tady s důvěrou, v klidu  domova, když si chci odpočinout od práce, prohlížím krásnou fotku, a ta fotka je podvrh?! Je to vůbec legální posílat tam lidem takový odpad, který ani nejde zablokovat?“

Můj blogový příspěvek už je celkem dlouhý a tak to rychle zkrátím. Za mě pointa těch spamů je sprostý marketing – nevypadá to sice jako reklama, ale dělá to z lidí pitomce a taky to pitomce filtruje. Dáte na krásnou fotku nebo video like a hned se o vás ví, že nedokážete rozlišovat v detailech a jste manipulovatelní. Tak to na vás podle toho dokáže zacílit reklamu. Ještě bych si řekl „Dobře, tak blbci ať si do té pasti spadnou“, ale je otázka, zda-li to nemá i efekt dělání blbců z lidí, kteří ještě blbci nejsou (ohlupování), a je třeba i zvážit to, že se na to dívají i děti.

Tak takhle nějak to vypadá v zemi původu Facebooku, v USA, kde do dnešního dne reklama cílící na děti není zakázaná? Kolébka svobody a demokracie.

   

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jiří Kačír | středa 1.11.2023 18:41 | karma článku: 14,83 | přečteno: 513x