Švédsko - Jonköping - Hurá na sever

Už od mého mládí jsem se chtěl jednou podívat tam daleko, na sever. Vždycky jsem si říkal, že se mi to asi hned tak nepodaří a jak je asi složité se tam dostat, dnes se tomu už jenom směju. Bylo to tak jednoduché... Stačilo se přidat k svojí bývalé malinkaté spolužačce ze základky, jejíž bratr studoval ve Švédském Jönkopingu. A tak jsme začali plánovat...

Letadlo, autobus? První zásadní otázka. Nakonec finančně (tehdy jsem ještě neznal Ryanair) lépe vyšel luxusní žlutý autobus, tedy nějaké 2 tisíce zpáteční přímo z Brna do Jönkopingu.

Byla to zajímavá cesta...22 hodin jízdy už dlouho zažít nemusím, ale na druhou stranu jsem docela rád, že jsme to absolvovali, jelikož jsme toho zase spoustu viděli po cestě. A navíc jízda trajektem...Taky zážitek. A že se s námi poplaví ještě i vlak, několik desítek kamionů, aut, motorkářských gangů a důchodců na kole, to jsem fakt nečekal :-)

Takže tedy odpoledne odjezd z Brna, večer Německo, v noci trajektem do Dánska, nad ránem trajektem z Dásnka do švédského Malmö. Ještě několik hodin dlouhých a krásných dálnic směrem na sever za polárním kruhem a jsme na místě.

A první dojmy? fantazie :-) Přesně takhle nějak jsem si to představoval.

Typické švédské domy:

Švédi jsou skuteční vlastenci - v každém domě je švédská vlajka, na autech, kolech, kočárcích také. Mají svoji kuturu, svoje myšlení, svoje zvyky. Ale v žádném případě nejsou špatní a nebo nafoukaní, spíš naopak.

Několikrát nás překvapila jejich milost a obětavost, sotva jsme se na výletě zastavili a vytáhli mapu, už u nás stál nějaký švéd s dotazem kam potřebujeme.

Jsou to lidí hodní, milí, usměvaví...Nenajdete snad jediného švéda, který neumí anglicky, není snad chvíle, aby jste neviděli někde nějaké sportoviště, stadion či jiné podobné sportovní vyžití. Strašně moc se zde sportuje. zdravý životní styl tu vůbec považují za hodně důležitý. Běhají tu děti, dospělí i důchodci, ráno, v poledne i večer.

Jo a jejich kruháče se semaforama, to bylo pro čecha něco!

Výlet nad město, které leží u jezera Vattern, jednoho z největších a nejhlubších ve Švédsku:

Po aklimatizaci jsme si vypůjčili přes internet za docela slušné peníze (oproti cenám za vlaky a autobusy) a vyrazili trošku dál.

Mimochodem v jsme si na internetu vybrali to nejlevnější auto, v půjčovně jsme dostali úplně novou Octavii, která měla najeto 400 km, pán řekl, že se to vyrábí u nás a tak se to k nám celkem hodí :-)

Holt jejich národní Volvo to nebylo, takže všechno ostatní je plečka :-D

Takhle vypadají skoro všechny švédské cesty. Krásné, dlouho, únavné... zvlášť když je už večer a mírně prší.

Náš první větší cíl byl park losů, toto zvíře jsem doposud vždycky viděl jen na rozbitých předních kapotách aut na obrázcích. Ve švédsku prý zemřou 2 losi denně na srážku s autem.

Zezačátku mě udivilo - králíci, slepice, prasata? To snad ne, to jsem mohl zůstat doma. Ale pak jsme si jich užili a dokonce i hladili...jsou to fajn zvířátka, ale o trošku větší než 2 metry, takže domů bych si to asi nebral:

Další zastávka byla naplánována až u Baltského moře, ve městě Kalmar, ze kterého vedl dloooouhý most na ostrov.

Tak jsme se smočili v moři a už se začalo stmívat. Ještě jsme stihli alespoň trošku projít Kalmar, zadarmo se navečeřet na jedné předváděcí akci v nějakém obchodu s elektro, a už jsme mohli vyrazit na cestu zpátky jo Jonköpingu.

Další den jsme měli v plánu jet se podívat autobusek kousek za město - do Husqvarny, kde se začala kdysi dávno vyrábět tato značka motorových pil a později i dalších vymožeností.

Další dny jsme byli ještě kousek od Jonköpingu místním trajektem na dalším ostrově, potkávali jsme různě zajímavá místa a lidi, jejich zvyky a kulturu.

Ve Švédsku jsme byli koncem září, teplota byla pořád okolo 12-15 stupňů, snad jen 2x pršelo za těch 5 dní, co jsme tu byli, ale nikdy ne moc dlouho.

Oproti česku velký nezvyk - prodej alkoholu byl vymezen do speciálních obchodů, které nebyli jen tak všude, po zakoupení ho dostanete do speciální tašky, která vás identifikuje jako pijana. Nejsou tu žádné hospody nalejvárny jako u nás, jen restaurace a obchody s jídlem. Nepije se tu skoro vůbec a už vůbec ne přes pracovní týden.

Díky za všechny zážitky, moje resumé - do této země se rád zase někdy vrátím.

Hodnocení: 8 z 10

Autor: Jiří Hošek | sobota 26.4.2014 17:41 | karma článku: 9,13 | přečteno: 622x

Švédsko - Stockholm - stojí za to se vrátit

Je tu červen, začíná být horko a taky já cítím, že je načase zase obrátit se na sever a uklidit do chládku. Švédsko díky znovu se opakujícím akcím na levné letenky do Stockholmu vyhrálo boj v mojí mysli a tak jsem začal plánovat a těšit se na odpočinek v jedné z nejvyspělejších zemí v Evropě. Při každé návštěvě nepřestávám být udiven, jak bezpečně se tu cítím a kolik se toho máme ještě co naučit, abychom byli alespoň na jejich úrovni.

1.6.2014 v 17:49 | Karma: 9,62 | Přečteno: 819x | Diskuse| Cestování

Velká Británie - Londýn - stát ve státě, město gentlemanů

Londýn - město nám tak vzdálené...možná snad teď nemyslím ani geograficky, ale zejména svoji kulturou, chováním, jednáním, ale také mnohokulturností, velikostí, oblíbeností a nebo také cenama za ubytování, jídlo, zábavu, kulturu... :-)

25.5.2014 v 17:56 | Karma: 9,29 | Přečteno: 864x | Diskuse| Cestování

Ukrajina - Kyjev - na skok k sousedům

Přílet do deštivého Kyjeva není nic moc. Vystupujeme z letiště, hledáme autobus, nacházíme zastávku za kruháčem s trabantem. Zajímavé, no proč ne. Jedem na první zastávku metra. Chytneme teda až tu druhou, ale zato hned u velkého parku a veže, na kterou se nám ale taky nepodařilo dostat. Po procházce parkem směřujeme k našemu ubytování. Metro je tu v pohodě, asi jako v Budapešti :-)

21.5.2014 v 17:51 | Karma: 8,54 | Přečteno: 803x | Diskuse| Cestování

Jiří Hošek

Turecko – přelom Evropy a Asie – a to nejen geograficky...

Turecko je samo o sobě velkou neznámou. Chce do EU ale ví, že většina země na to není připravená. Chce být Evropou, ale místo toho místní kultura a tradice tíhnou spíše k muslimským a arabským zemím. Podle mě je to spíše Asie na území Evropy. Kdo byl v Arábii, Gruzii, Azerbajdžánu, Jordánsku, atd. asi potvrdí, že jsou si s Tureckem blíže, než např. Francie nebo Anglie.

17.5.2014 v 17:50 | Karma: 10,88 | Přečteno: 671x | Diskuse| Cestování

Jiří Hošek

Mallorca - První letošní opalování!

Na tuto cestu jsem vyrážel jako vždy s nadšením, ale přesto s obavama, co se může ještě přihodit, co za průšvih to bude tentokrát. Tak nějak se mě to poslední dobou drží jako klíště :-) Nejdřív zážitky pod skokanským můstkem v Norsku, zmeškané letadlo v Lotyšsku, průšvih s ubytováním v Amsterdamu, málem okraden v metru v Barceloně, vykradené auto na Ibize...No jel jsem na tuto cestu s jistým napětím :-)

13.5.2014 v 17:47 | Karma: 6,76 | Přečteno: 546x | Diskuse| Cestování

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Taxikáři říkal, že postřílí několik lidí. Policie u duševně nemocného našla pušky

2. května 2024

Psychiatrický pacient si na internetu koupil tři funkční historické brokovnice a tvrdil, že je...

Odbrzděná dodávka se zmrzlinou vjela do davu dětí, několik je vážně zraněných

2. května 2024  15:55

Na západě Kyrgyzstánu najela během kulturní akce do davu desítek dětí ve věku od 9 do 16 let...

Poslanci mohou jednat i přes noc, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  15:53

Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...

Bez krytí celníky by Březinova skupina nefungovala, řekl žalobce v závěrečné řeči

2. května 2024  12:49,  aktualizováno  15:38

Soudní projednávání vynášení informací z Celní správy členům tak zvané lihové mafie se dnes dostalo...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Neúnavný cestovatel a objevovatel neznámých míst a zemí, milovních letadel a létání, místních gastronomických specialit, kulturních tradic a lidí. Mým cílem je do 30ti let navštívit alespoň 100 zemí a přiblížit je těm, kteří nemají tu možnost anebo chuť zde na blogu a také na mé osobní stránce.