Žaloba na premiéra a nepochopení státních zástupců

Pražské městské zastupitelství potvrdilo, že žaloba právníka Petra Němce na premiéra a členy vlády v souvislosti s pandemií Covidu-19 je nedůvodná. Žalobci se fatálně mýlí.

Právník Petr Němec podal žalobu na premiéra a členy vlády v souvislosti s kroky vlády k (ne)zvládnutí epidemie Covidu -19. Pražské městské zastupitelství potvrdilo rozhodnutí  Obvodního zastupitelství v Praze 1, které neshledalo trestní zavinění vlády, a to ani v nedbalostní rovině. Obě zastupitelství to zdůvodnily skutečností, že rozhodnutí vlády jsou rozhodnutí politická, která nepodléhají přezkumu ze strany orgánů činných v trestním řízení.

To je fatální nepochopení úkolů a postavení vlády a jejích ministrů.

Vláda není politický orgán. Vláda je orgán státní správy. Ministři, včetně prime-ministra tedy premiéra, jsou úředníci státní správy, nikoli politici.

Teorii, že tomu tak není začal šířit Miloš Zeman společně s Andrejem Babišem. Potřebovali totiž zdůvodnit porušení lustračního zákona při jmenování Babiše ministrem financí v Sobotkově vládě. Lustrační zákon to zakazoval, tak vznikl mýtus, že ministři nejsou úředníky ministerstva (kteří museli mít čisté lustrační osvědčení), ale politici, kterých se lustrační zákon netýká. Jednalo se o jeden z případů, kdy si Zeman zákon nejenom ohnul, ale přímo porušil. Aby to příliš nebilo do očí, byl lustrační zákon posléze novelizován a ministři z něj byli účelově vyjmuti. Samotný fakt, že musel být zákon v tichosti  novelizován, dokazuje, že nebylo postupováno v souladu s původním zněním.

Ve skutečnosti jsou ministři úředníci nikoli politici. Sice nejvyšší, ale pořád úředníci. Lze to snadno doložit.

Jaký je základní rozdíl mezi politikem a úředníkem?

Politik je volen, úředník je jmenován!!! Poslanec poslanecké sněmovny Babiš je politik, premiér vlády Babiš je úředník.

Lze to snadno doložit i na příkladech. Měli jsme (a máme) premiéry i ministry, kteří žádní politici nikdy nebyli, nikdy nebyli voleni, nejsou členy žádné parlamentní strany, přesto tyto funkce zastávali či zastávají.  Rusnok, a jeho vláda, Tošovský, Blatný, Prymula atd.

Pokud si tuto skutečnost uvědomíme, argumentace, že rozhodnutí vlády jsou politická rozhodnutí, je zcela evidentně chybná. Rozhodnutí vlády jsou správní rozhodnutí a jako taková by se na ně měla vztahovat ustanovení zákonů týkající se správy.

Do současné krize, kdy se s epidemií potýkáme jako jedna z nejhorších zemí na světě, nás nesporně dostal postup vlády koncem léta loňského roku. Tehdy zvítězil u premiéra osobní politický zájem (krajské volby) nad zájmem dobré správy země. To by jednoznačně mělo být potrestáno minimálně jako nedbalostní trestný čin. Pokud by došlo na výslechy zúčastněných, troufám si tvrdit, že by se prokázal i úmysl.

Pokud by premiér v případě vojenského ohrožení státu nevyhlásil včas mobilizaci, protože by se blížily volby, kde by měl své politické zájmy, byl by v minulosti odsouzen k trestu smrti.

Bohužel, právní stav našeho státu je takový, že navzdory desítkám tisíc zbytečně mrtvých občanů, se státní zastupitelství nechce tímto případem ani zabývat. Po Čapím hnízdě a Bečvě je to další selhání této státní instituce.

Jindřich Tůma, Ing.  

Jako bloger, který diskusi k tématu vítá, ji mám u všech článků otevřenou. Bohužel administrace iDnes mi z nejasných důvodů navždy zablokovala vstup do diskusí a to i pod mými vlastními blogy. Omlouvám se tedy všem v diskusi, že s nimi o tématu nemohu diskutovat.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jindřich Tůma | středa 10.3.2021 9:49 | karma článku: 26,50 | přečteno: 819x