Nenechte se zlákat podvodnými zaměstnavateli!

Obchodování založené na pyramidovém schématu neboli multi-level marketing (MLM) je jakýsi model procesu finančního růstu, který se nesmí nikdy zastavit, jinak by se zhroutil. Jde o to, že každý nový pracovník musí do firmy naverbovat minimálně čtyři další. Zaměstnanec získává peníze od těch lidí, které sám do firmy přivedl. Ti dostávají peníze zase od svých podřízených a tak tímto způsobem nabírá pyramidový efekt čím dál tím větší dynamiky, která vždycky končí krachem. Přesto, že jsou praktiky MLM nezákonné, jsou neustále praktikovány a to díky tomu, že si firmy vždycky vymyslí nějaký jednoduchý produkt nebo službu (finanční poradenství, přípravky na hubnutí aj.), za kterou se schovávají.

Firmy využívající MLM jsou většinou zaměřeny na krásu a zdraví, svým klientům nabízí nový životní styl, který si často musí sami vyzkoušet. Lidé si pak musí nakoupit předražené produkty, aby je pak mohli recenzovat a nabízet dalším. Cena produktů je zde nastavena natolik vysoko, aby zaplatila všem ,,distributorům“ na různých úrovních pyramidy. Takovým příkladem je firma Herbalife. „Na internetu jako její verbíř vystupuje firma 4JOB, kde ale slůvko Herbalife ani jednou nepadne. V záhlaví stránek je výčet světových velkoměst, kde všude – bez jakékoli profesní specifikace – nabízí tato firma skvělé zaměstnání.“ (Blažek B., 2008, s. 56)

Firmy, které pracují v duchu pyramidového schématu lze rozdělit do tří kategorií. Jsou firmy, které neprodávají vůbec žádný výrobek, což je v mnoha zemích, včetně té naší, nelegální. Druhý typ firem nabízí nehmatatelný, virtuální produkt. Jedná se o právní kličku, která pomohla spoustě firem vymknout se soudu v zemích s nerozvinutou legislativou. U nás to byla například společnost Skyline na konci devadesátých let. Třetím typem jsou firmy jako Herbalife, které prodávají reálné produkty, což je naprosto legální.

Autoři knihy Zvrácená Pyramida (Bohuslav Blažek a Jiřina Olmrová ) si všímají, že MLM v dnešní době funguje především proto, že je ovládaná penězi. V obchodě lidé podléhají pokušení růstu, ještě středověk vědomě bránil ekonomickému růstu v církevním právu - stanovil hranici úroku a také omezoval novinky v řemeslech. Dnes už znamená pouhé vlastnictví peněz určitou hodnotu, a proto se MLM pořád ještě daří.

Firmy pracující na uvedeném principu do značné míry vůbec nevstupují do veřejného sektoru. Nemusí mít žádné kanceláře ani reklamu a často vůbec neznají konkurenční prostředí. Kromě toho, že firma, která se vás snaží naverbovat do svých řad, není vůbec známá, drží v tajnosti spoustu informací. Světoznámý kritik MLM Peter A. Blood sepsal seznam věcí, které všechny firmy založené na MLM tají. Jedná se především o následující:

  • počet distributorů ve firmě
  • kolik lidí z MLM pracuje v dané branži
  • průměrný měsíční příjem distributora
  • informace, že naverbovaný zaměstnanec se stává konkurencí distributora

Zaměstnavatele, který se vás snaží naverbovat do firmy, která využívá MLM, poznáte podle několika faktorů. Zaměstnavatel vám nikdy nedokáže s jistotou říct, kolik si vyděláte za jeden kalendářní měsíc. Žádná takto nastavená firma nevyplácí své zaměstnance hodinovou mzdou a většinou můžete pracovat ve svém volném čase a z domova. Verbování většinou probíhá na základě dvou až tří pracovních schůzek, jejichž cílem není vás seznámit s praktikami a podstatou firemních činností, ale co nejdříve vás donutit k podpisu smlouvu, ze které se velmi těžko odstupuje. Dávejte si pozor na podvodné praktiky a nenechte se naverbovat do firem postavených na MLM.

Autor: Jindřich | úterý 16.9.2014 9:28 | karma článku: 13,19 | přečteno: 855x