Bez krásy nejsou koláče aneb proč pohlední lidé vydělávají více

Není žádnou novinkou, že se lidé přirozeně snaží obklopovat krásnými lidmi. Nejen při výběru potenciálního partnera, ale i v zaměstnání při výběru svých kolegů a na pracovním pohovoru hraje vzhled důležitou roli. Proč vydělávají pohlendí lidé více než ostatní a jak naložit s vlastní krásou?

Hodnotit druhé podle jejich vzhledu je velice povrchní. Zdá se, že vzhled vůbec nemá nic společného s úspěchem v našich životech, ale opak je pravdou. Z výzkumu, který provedli ekonomové Daniel S. Hamersmech a a Jeff E. Biddle vyplývá, že pohlední lidé bývají častěji zaměstnáváni, častěji se jim zvyšuje plat a v průměru vydělávají o 10 až 15 procent více než lidé, kteří pohlední nejsou. Prokázalo se také, že firmy, které najaly pohledné pracovníky, vydělávají v průměru o zhruba 12 procent více, než ostatní firmy. Stejně jako v přírodě, kde vítězí lev s největší hřívou a páv s nejpestřejším peřím, mají krásní lidé v naší společnosti značnou výhodu. Většina lidí se domnívá, že je krása subjektivní, každý jsme jiný a tak se nám přece líbí něco jiného. Ale z výzkumů jasně vyplývá, že preference pro krásu jsou již v naší genetické výbavě, což je důvod, proč se děti dívají na krásnou tvář déle než na tvář ošklivou. Ve všech kulturách je krása žádána, vylepšována a nějakým způsobem odměňována. (1)

Vzhled tedy hraje důležitou roli, a pokud budete chtít někdy někoho přesvědčit, získat na svou stranu nebo s někým navázat spolupráci, může vám pěstěný vzhled mnoho věcí usnadnit. Se svými rysy možná nic nenaděláte, ale se vším ostatním ano. Dnešní dobu, do které dorůstá Generace Y a Generace Z, silně ovládají narcistické tendence a hédonistická etika. (2) Tyto faktory silným způsobem změnili chování lidí, kteří dnes ke svému vzhledu přistupují zcela odlišně než před padesáti lety. Dnešní svoboda a individualismus nás motivují k tomu, abychom o svůj vzhled pečovali, sportovali a stravovali se zdravě. Podvědomě jsme přijali pravidla, která zvýhodňují krásu, a taky podle náležitě jednáme. Všechny reklamní nosiče se nás snaží přesvědčit, abychom pečovali o svou krásu. Možná se tytot sdělení snažíme ignorovat, ale všichni moc dobře známe ten skvělý pocit, když víme, že nám to opravdu sluší.

Naše společnost si uvědomuje důležitost vzhledu a lidé dnes podstupují někdy až neuvěřitelné kroky k tomu, aby se stali krásnějšími. Nicméně ani krása není všemocná a ve chvíli, kdy se nebudete umět vyjádřit, budete nespolehliví, leniví a nedokážete vyjednávat, tak se s vámi nikdo nebude bavit, ať už se pohybujete v kterémkoli oboru. „Na základě konzultací v řadě globálních institucí s manažery po celém světě mohu naprosto jednoznačně prohlásit, že zaměstnanci, kteří jsou pilní, spolehliví a mají skvělý přístup, jsou mnohem žádanější než krásní zaměstnanci se špatným přístupem. Mají však jeden společný požadavek – aby byli zaměstnanci dobře oblečení, dobře upravení a dobře se chovali, “ říká autor několika bestsellerů o efektivní komunikaci Joe Navarro.

Ať se ke kráse stavíte jakkoli, je váš vzhled součástí neverbální komunikace, která nenápadně promlouvá k ostatním a vysílá signály o vás samotných. Nemějte strach z odívání a péče o sebe samotné a využijte potenciálu vašeho vzezření. Není nic jednoduššího, než se vhodně obléct, upravit se a tím tak dát ostatním najevo, jak k dané věci přistupujete a na kolik si jí vážíte. Péče o to, jak vypadáme, bychom neměli brát jako zátěž, ale jako nástroj efektivní komunikace.

 

1. NAVARRO, Joe. Jak prokouknout kolegy i obchodní partnery. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3894-9.

2. Gilles Lipotevsky: Éra prázdnoty, Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 2003. ISBN 978-80-7260-190-5.

Autor: Jindřich | úterý 7.10.2014 8:42 | karma článku: 7,46 | přečteno: 471x