Potřebuji, chci, mohu, smím aneb Už můžu radit
Osobně jsem si ty české socialistické podmínky pro oprávnění udílet rady splnil zhruba před třiceti lety a mohu říct, že Moskva je opravdu zajímavé město. Zato Lenin v mauzoleu byl pro mě šokem. Nepříjemným kulturním šokem, co mě mimo jiné utvrdil v přesvědčení, že je barbarským zvykem vystavovat mumie. Tělo, z kterého vyprchá život, či odejde duše, chcete-li, už nemá s živým člověkem nic společného a působí... přinejmenším neosobně. Vždyť ani staří Egypťané mumifikované faraony nepředváděli lidu někde v panoptiku. Každý může v této chvíli po libosti asociovat, čeho je obrazem, že v mnohými opěvovaném Rusku, co je zároveň pro ještě větší počet lidí zosobněním zla, hrozby a nebezpečí, stále ještě Leninovy ostatky udržují na jakémsi piedestalu a předkládají je domácím i turistům.
O tom jsem ale psát vlastně nechtěl, spíš o té věkové podmínce. Tu jsem si také před pár lety splnil, takže bych mohl udílet rady ostopéro. Ale zase, i když je šedesát let pořád jakousi hranicí stáří, jsem ještě příliš mladým staříkem, aby mé »rady« někdo chápal jako ve »zlato« přetavená moudra, ba aby je vůbec bral kdosi vážně. Možná je to způsobeno i mým založením, že na druhý pohled nepůsobím jako starý (na první pohled, co se rázem nabídne každému, kdo mě spatří, na svůj věk vypadám). Nedávno se mnou jeden známý hovořil o jiném společném známém a poznamenal, že ten pán už je starý. Namítl jsem, že je o pouhý měsíc starší než já a on odvětil, že se mnou je to jiné. Jaké, to už nevysvětlil a mohu se jen domýšlet, proč na něj působím jinak, než v zásadě stejně starý druhý člověk.
Snad to souvisí s tím, jak mi před pár dny napsala bývalá o generaci mladší kolegyně, že mé fejetony byly, jsou a budou skvělé. Úžasně se čte, že činnost, co jsem provozoval a provozuji, připadá někomu skvělá. Že jo. Ale mínění, že taková bude i následující činnost, je každopádně zvláštní. Co když se už německý psychiatr a neuropatolog Alois Alzheimer chystá zaklepat u mě na dveře. Ještě, než se k tomu odhodlá, chci tedy využít skutečnosti, že jsem splnil všechny předepsané požadavky k certifikovanému oprávnění udílet rady a cosi vám poradit. Uvidíme, jestli to ode mě vezmete.
Lidské potřeby jsou pro život a konání člověka určující. Ty základní, například potřeba kyslíku, vody, potravy, spánku, sexu a snad i myšlení, jsou pro něj nezbytnostmi a v běhu věků se nemění. Jiné podléhají více či méně vlivům epoch a odrážejí i dosaženou úroveň lidského poznání. Ze snahy své potřeby uspokojit se rodí chtění a aby si chtění jednotlivců překážela co nejméně, omezují od pradávna nepsané a pak psané zákony, co můžeme. To však nestačí a proto je tu etika, která ještě dále limituje, co smíme z toho, co můžeme. Zdá se to jasné a po tisíciletí tento princip v zásadě fungoval, provázen sice řadou kolapsů a také tragédií, často i obludných rozměrů, jež ale nezasáhly jeho podstatu.
Dnes většinu našeho chtění formuje daleko více než kdykoli dříve stále globálnější trh, jím vytvářená reklama a s ním související masová mediální a virtuální komunikace. Tento jev dosáhl takových rozměrů, že lze hovořit o tvorbě samotných lidských potřeb, včetně těch nejzákladnějších, prostřednictvím trhu realizovaného i v masových médiích všeho druhu.
Můžete namítnout, že každá doba modelovala lidské charaktery a orientovala spády lidí, ale dnes jde o kvalitativně jiný jev. Doby – románská, gotická, renesanční, barokní, rokoková, klasicistní, biedermeierovská, empírová a secesní (promiňte, jestli jsem nějaký sloh zapomněl) – pronikly totiž vždy celou společností, všemi jejími oblastmi a vlastně tak vymezily a výrazně ujednotily počínání lidí. Proces »potřebuji, chci, mohu, smím« se tedy odehrával v kolejích dlouhodobě daných, vinoucích se směrem do značné míry očekávatelným, takže se člověk mohl »těšit« z jistot nevyhnutelnosti osudu. Jaký ráj pro tradice, zvyky, plynulé dědění majetků, profesí...
Avšak poté, co zbytky secese obrazně »zahynuly v zákopech první světové války«, nepřišel už nikdy žádný globální směr. Celý dvacátý věk byl tedy neslohový a naše doba už vysloveně, jakkoli je sama globální. Každý si může dělat relativně co chce, aniž by se musel příliš obávat morálního odsudku společnosti. A když ho společnost odsoudí, může to klidně hodit za hlavu. Mnozí se o to také pokoušejí, někteří i dost bezohledně na úkor druhých, a navíc často beztrestně. »Lidu obecnému« se pak zdá, že zákony jsou na různé zločince a podvodníky, diktátory, úředníky a poulisty slabé a pomalé, že vládne bezpráví a chaos a morálka stále víc upadá. Vzdor tomu, že společnost je organizována objektivně dokonaleji, což dokumentuje čím dál větší uniformita lidských potřeb, ač lidé mohou nakládat se svými životy daleko svobodněji než kdykoli dříve. A tak nám i pod dojmem nejnovějších událostí zbývá jediné – bacha, teď přijde ta rada – položit si před tím, než něco plácneme nebo uděláme, otázku: Opravdu smíme všechno, co můžeme?
Jaroslav Kvapil
Je po eurovolbách, takže něco o rozdělování, spojování a válce
Každý „jaksi ví“, že jsou si všichni lidé rovni, tak hledejme, co nás spojuje, a ne důvody k nenávisti a válčení. Avšak proč se bratřit s každým zmetkem? Kdo je ale ten zmetek a kdo kvalitní produkt?
Jaroslav Kvapil
O blogerovi roku, uličním výboru a tak podobně
Přečetl jsem si několik článků o výsledcích „Blogera roku“, ale hlavně diskuse k nim, a když jsem se brodil tou vyhřezlou zlobou, napadlo mě, že by kompetentní lidé měli tuto anketu zrušit, což se samozřejmě nestane.
Jaroslav Kvapil
Pravda o Červené Karkulce
Je hrozné, jak se dneska v zájmu genderové i jiné korektnosti upravují literární díla klasiků. A považte, že dokonce i pohádky. Ještěže na to upozornila jistá učitelka češtiny a dala tím směr našemu vědeckému bádání.
Jaroslav Kvapil
Ježíš na krumpáči
Smrt čeká na všechny, ale v zařízeních, kde tráví své dny lidé na sklonku života, se připomíná naléhavěji než jinde. Následující příběh začíná v roce 1996 v Domově důchodců v Radkově Lhotě, kde je právě hodně živo.
Jaroslav Kvapil
Marie Kudeříková, zatvrzelá až k obdivuhodné statečnosti, popravená právě před 80 lety
Není dobré zlehčovat oběť kohokoli, kdo bojoval proti zlu. To se nám vždycky vymstí. Je ovšem tragicky absurdní, že nemálo z lidí, kteří proti jednomu zlu bojovali, posloužili v konečném důsledku třeba nevědomky jinému zlu.
Další články autora |
Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody
Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...
600 °C a mix jedovatých látek. Proč prudce přibývá požárů solárních panelů
Premium V úterý hasiči zasahovali u výbuchu rodinného domu v Šonově na Náchodsku. Pravděpodobná příčina?...
Spadlý strom v Praze zranil dva lidi. Bouřky v Česku komplikují dopravu
Od jihozápadu do Česka dorazily bouřky. V Praze-Braníku spadl strom na dva lidi, jeden z nich je...
ANALÝZA: Fiasko číslo 2. Jak se lhalo o Bidenovi a všichni to věděli
Premium Boj Joea Bidena s vlastní stranou a nápomocnými médii, jež ho vyzývají, aby zabalil boj o Bílý dům,...
Je to vážné, nad Bidenem lámou hůl už i sponzoři. Sám se nevzdá, náhrady jsou
Devadesátiminutová první předvolební debata mezi bývalým republikánským prezidentem Donaldem...
Spadlý strom v Praze zranil dva lidi. Bouřky v Česku komplikují dopravu
Od jihozápadu do Česka dorazily bouřky. V Praze-Braníku spadl strom na dva lidi, jeden z nich je...
Na Kutnohorsku po nehodě auta zemřelo dítě. Další dva lidé jsou zranění
Po nárazu osobního auta do stromu u obce Starkoč na Kutnohorsku v sobotu odpoledne zemřelo dítě,...
Na jedenácti místech v Česku padly teplotní rekordy, v Praze naměřili 34,3 stupně
Na jedenácti místech ze 165 dlouhodobě měřících stanic v Česku dnes padly teplotní rekordy. Nová...
Telefony, počítače i drony. Celníci a finanční správa prodávají zabavené zboží
Celní a finanční správa spouští 9. července dražbu zboží, které celníci zabavily. Elektroniku a...
- Počet článků 653
- Celková karma 13,26
- Průměrná čtenost 989x
https://kvaj.blogspot.com