Manipulace a lži v informační společnosti
Těmto otázkám se nevyhnula ani excelentní blogerka serveru idnes.cz Markéta Šichtařová v textu nazvaném »Prosba o férové zpravodajství«. Zvláštní prosba. Či snad ostrá nóta? Řekněme ostrá prosba. Dost legrácek. Markéta Šichtařová se ve svém textu dotkla jevu, který je v médiích stále častější, a sice míchání názorů (autorů či vedení média) do zpráv, jež mají být objektivní, tedy bez komentářů, glos, postojů a emočního zabarvení.
Dnes se má zato, že v tradičních dobách klasických novin se tyhle dvě oblasti informování veřejnosti striktně oddělovaly. Otázka je, zda tomu tak opravdu vždy bývalo. Co jsem tak studoval různé české noviny před druhou světovou válkou, ne vždycky držely komentáře a zprávy jednoznačně od sebe. Ale většinou ano. Dokonce ještě já, blahé či neblahé paměti, když jsem měl čest šéfovat jedněm místním novinám, jsem se zpravodajství a komentáře snažil oddělovat. Není to úplně jednoduché. Když ve zprávě citujete nějakého účastníka události, o níž referujete čtenářům, je to informace nebo názor? A proč jste si vybral akorát tohoto a ne jiného? Koneckonců výběr událostí a zveřejněných faktů, jež konkrétní událost nabízí, bude vždy subjektivní i v té nejobjektivnější zprávě.
Kromě toho ten výběr může být buď výsledkem určitého záměru autora (redakce, majitele média), nebo jen neschopnosti najít a postihnout podstatné momenty událostí a kde vězí těžiště procesů, co se odehrávají ve společnosti, aby zprávy byly vyvážené. Vyváženost v médiích má sakra daleko od kladení záporných a kladných prvků na misky vah ve snaze dostat ručičku do středu stupnice. Navíc není pokaždé žádoucí. Klasický příklad: měla třeba britská média za druhé světové války zpravovat o jejím průběhu vyváženě, aby tedy odpovídající prostor dostal i pohled nacistického Německa?
Nicméně v současnosti je trend narůstání komentovaného zpravodajství zřetelný. Proč to ta média dělají? V informační společnosti, kdy si člověk může vybrat z nesčíslných zdrojů, se stále víc dostává do popředí fakt, že je informace zbožím. Tady na blogu, kde si člověk může zdánlivě zadarmo plácat, co chce, to některým možná tak nepřijde. Získat informace však a zprostředkovat je veřejnosti vždycky něco stojí, a není to zrovna málo. Ty náklady ale musí někdo zaplatit, proto je nezbytné zprávy efektivně prodávat. V časech Fuggerovských novin, tedy v počátcích tištěných médií to bylo relativně snadné. Ale nyní?
Dnes jsem si přečetl článek nazvaný »Jágr mění dres! Florida odhalila nové logo...«. Pak v textu šlo pouze o to, že bude mít tým Florida Panthers dresy s pozměněným logem. Kdo by ale četl zprávu s titulkem »Florida bude mít dresy s novým logem«? Ovšem avízo »Jágr mění dres!« má nádech senzace. Přitom to je pravda i není. A o to tu běží – napsat zprávu s titulkem, které nebudou nepravdivé, ale zároveň budou dostatečně senzační, aby člověk očekával překvapení či kauzu. Ve skutečnosti pro zadavatelé reklamy rozhodující většinu lidí nezajímá ani tolik, že někdo někdy někde něco, nýbrž že si nějaká Celebrita myslí o čemsi, co se právě někde stalo, nejlépe jakousi nehoráznost. Napíše-li o tom navíc kontroverzní autor, který zprávu obohatí svými excentrickými názory, prodává se takové zboží samo.
S tím souvisí i nálepkování, a to už se vracím k Markétě Šichtařové. Ta poukázala na fakt, že před prezidentskými volbami v Rakousku například česká, německá a holandská média označovala kandidáta Norberta Hofera systematicky jako extrémistu a populistu a nazvala to propagandou. No a pak Šichtařová napsala: „Budou evropští kavárníci dál pokračovat v propagandě? Akce vyvolává protiakci. Čím víc budou tlačit na pilu a označovat jakékoliv opačné názory za extrémní a populistické, tím víc budou mít tyto opačné názory hlasů.“ Diskutér, který si říká Jiri Prajz, v debatě pod textem Šichtařové upozornil, že když někdo má jiný názor, je autorkou hned pojmenován jako »kavárník«, což je podle jeho mínění také škatulkování.
V diskuzi pod textem Markéty Šichtařové vystoupil i Stanislav Stupka, který mimo jiné uvedl: „Lidé označí a označují cokoliv za manipulaci, co se neshoduje s jejich míněním, ať už jsou z jakékoliv strany.“ Má v mnoha ohledech pravdu. A je to důsledek informační doby. V záplavě zdrojů logicky působí mnohé manipulativní nebo částečně manipulativní a veřejnost nedisponuje dostatečně efektivními nástroji, jak rozkrýt, co manipulace není a co naopak je. Věří potom těm zdrojům, které korespondují s jejich názory a přáními, o těch pak vykládají, že nazývají věci pravými jmény a všechno ostatní mají za manipulaci a lži.
Odkaz na text Markéty Šichtařové:
http://sichtarova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=523987
Jaroslav Kvapil
Je po eurovolbách, takže něco o rozdělování, spojování a válce
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/05/16489/w230/Bf774522.jpeg)
Každý „jaksi ví“, že jsou si všichni lidé rovni, tak hledejme, co nás spojuje, a ne důvody k nenávisti a válčení. Avšak proč se bratřit s každým zmetkem? Kdo je ale ten zmetek a kdo kvalitní produkt?
Jaroslav Kvapil
O blogerovi roku, uličním výboru a tak podobně
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/05/16489/w230/Bf774522.jpeg)
Přečetl jsem si několik článků o výsledcích „Blogera roku“, ale hlavně diskuse k nim, a když jsem se brodil tou vyhřezlou zlobou, napadlo mě, že by kompetentní lidé měli tuto anketu zrušit, což se samozřejmě nestane.
Jaroslav Kvapil
Pravda o Červené Karkulce
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/05/16489/w230/Bf774522.jpeg)
Je hrozné, jak se dneska v zájmu genderové i jiné korektnosti upravují literární díla klasiků. A považte, že dokonce i pohádky. Ještěže na to upozornila jistá učitelka češtiny a dala tím směr našemu vědeckému bádání.
Jaroslav Kvapil
Ježíš na krumpáči
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/05/16489/w230/Bf774522.jpeg)
Smrt čeká na všechny, ale v zařízeních, kde tráví své dny lidé na sklonku života, se připomíná naléhavěji než jinde. Následující příběh začíná v roce 1996 v Domově důchodců v Radkově Lhotě, kde je právě hodně živo.
Jaroslav Kvapil
Marie Kudeříková, zatvrzelá až k obdivuhodné statečnosti, popravená právě před 80 lety
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/05/16489/w230/Bf774522.jpeg)
Není dobré zlehčovat oběť kohokoli, kdo bojoval proti zlu. To se nám vždycky vymstí. Je ovšem tragicky absurdní, že nemálo z lidí, kteří proti jednomu zlu bojovali, posloužili v konečném důsledku třeba nevědomky jinému zlu.
Další články autora |
Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu
Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...
Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí
Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...
Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody
Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...
600 °C a mix jedovatých látek. Proč prudce přibývá požárů solárních panelů
Premium V úterý hasiči zasahovali u výbuchu rodinného domu v Šonově na Náchodsku. Pravděpodobná příčina?...
Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr
Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...
Nejlepší místa na koupání. I v Česku lze najít komfort u vody, něco však stojí
Premium O víkendu se do Česka vrátí horké léto. Už v pátek se oteplí a na sobotu hlásí meteorologové opět...
Sesaďte Bidena ihned, už není schopný prezidentování, žádají republikáni
Premium Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim, ale demokraté si zřejmě nepamatovali všechno, co řekl...
Rozluštila tisíce zpráv. Kryptoložka Elizebeth odvrátila nacistickou hrozbu
Premium Zachránila tisíce lidských životů, pomohla dostat do vězení mafiány v čele s Al Caponem a odhalila...
Totální destrukce. Hurikán Beryl smetl ostrov, pak udeřil na Jamajce
Kvůli příchodu silného hurikánu Beryl jamajská vláda vyhlásila dvanáctihodinový zákaz vycházení....
![Prodej pozemků, 35137 m2, Hodousice u Nýrska](//1gr.cz/u/free.gif)
Prodej pozemků, 35137 m2, Hodousice u Nýrska
Nýrsko, okres Klatovy
2 987 000 Kč
- Počet článků 653
- Celková karma 13,25
- Průměrná čtenost 989x
https://kvaj.blogspot.com