Stihne český pošťák zvonit dvakrát?

Vláda, jako předvolební tah, slibuje přidat peníze České poště. Je to dobře? Pohled na Českou poštu zvenčí, očima zákazníka.

Pošťák zvoní vždy dvakrát

Tak zní název detektivního románu, který vyšel v Bostonu v roce 1934. Pokud by autorovi byl předlohou pro název dnešní český doručovatel, musel by se román jmenovat: Pošťák někdy stihne i zazvonit. Stížností na nedoručení zásilky, i když příjemce pošty sedí doma a čeká, je opravdu mnoho. Doručovatel má velký rajon a pokud chce vše stihnout, jak mu velí časový rozvrh, nemůže se nikde moc zdržovat, mnohdy jen krátce zazvoní a již pádí dál, takže méně pohotový čekatel na poštu nestihne ani zareagovat a včas otevřít. V tomto bodě by byla na místě shovívavost a tolerance, i když nás to občas stojí zbytečnou cestu na poštu. Můj otec to řešil tak, že v den, kdy očekával poštovní zásilku, vyčkával v okně nebo dokonce na místě, kde pravidelně parkují doručovatelky (no, je ze staré školy a má dost času).

Přidáme poště a máme třicet tisíc voličů

Asi takto uvažuje vláda, když pár měsíců před volbami slibuje České poště 800 milionu korun. Prý převážně na platy. Průměrný plat zaměstnance pošty se uvádí něco přes 22 tisíc. Ale to je asi jako s každým průměrným platem, jeden manager bere 200 tisíc, dalších devatenáct běžných zaměstnanců dostane jen 12 tisíc a když se udělá průměr, ejhle, ono to vychází. A obrázek pošty dělají právě ti běžní zaměstnanci, doručovatelé a pracovníci za přepážkami. Za tak nízkou mzdu pak není příliš motivace dělat vše pro to, aby Česká pošta byla vzorem kvality, preciznosti, rychlosti a efektivnosti. A aby byla čest v takové firmě pracovat. Takže ano, pokud vláda dá poště peníze na platy zaměstnanců, je to dobře. Jen aby to nebylo rozděleno systémem: "spravedlivě" si přidáme všichni, řekněme 5%. To potom výše zmiňovaný manager si odnese slušných 10 tisíc navíc a ti běžní zaměstnanci bídných pár stovek. To situaci příliš nepozvedne. Navíc je smutné, že takové akce se konají jen před volbami.

Pošťák – práce všeho druhu

Takový nápis by si mohla dát Česká pošta do loga. Když přijdete na poštu, nejste si jisti, jestli jste v tabáku, papírnictví, pojišťovně nebo hračkářství. Tolik různých věcí pošta nabízí, je vůbec div, že zvládá doručovat balíky a psaní. Doplňkové služby se tomu říká. Nějaký manager pošty by mi jistě vysvětlil, že to jsou peníze navíc, čistý zisk pramenící z toho, že tam ten zaměstnanec stejně je, prostory jsou zaplaceny a nic dalšího to vlastně nestojí. To je ale nesmysl! Stojí to čas zaměstnance, musí být proškolen v prodeji spousty dalších položek, dokonce je musí aktivně nabízet. To mu bere čas věnovat se tomu, co by mělo být jeho hlavní pracovní náplní, práci se zásilkami. A protože stihnout musí všechno, nemůže dělat dobře nic. A tak je pošta plná naštvaných zákazníků a pošťáci, i když většina jistě pracuje poctivě, nemají dobrou pověst.

Jak vrátit poště vážnost

Možná je řešení snadné: vyházet všechny doplňkové služby (při té příležitosti vyházet i „doplňkové“ managery, kteří tyto služby vymýšlí), aby se zaměstnanci pošty mohli věnovat jen své práci. Pak by na všechno bylo více času, poštovní úřad by nabyl vážnosti, bylo by ctí být zaměstnancem pošty, na přepážkách by se netvořily zbytečné fronty a i doručovatel v terénu by možná zvládl „zvonit dvakrát“.

Autor: Jaroslav Andrýsek | čtvrtek 23.3.2017 15:51 | karma článku: 35,33 | přečteno: 3059x