Sportovní hidžáb, islám a peníze

Na trh byl uveden sportovní hidžáb. Vydělá na tomto artiklu firma Nike obrovské peníze nebo to bude propadák? Proč vůbec takový sportovní doplněk vznikl?

Sportovní hidžáb má učinit sport dostupnější muslimským ženám. Firma Nike je první, která začala tento doplněk vyrábět ve velkém. Je to od ní geniální obchodní tah, muslimů je na světě velké množství, celá jedna pětina světové populace. Takže potenciální zákazníci by byli. Ale budou nakupovat?

Muslimů je sice hodně, ale samotná jejich víra není sportu příliš nakloněna. A sportování žen už vůbec ne. V ortodoxním výkladu dokonce sport ženám přímo zakazuje. Takže masové objednávky se zřejmě konat nebudou. To však firma Nike ani neočekává!

Tento doplněk nepřivede muslimské ženy ke sportu, neumožní jim dělat nic víc, než dělají doteď. Prostě proto, že jejich úloha v životě je, dle islámského pojetí světa, zcela jiná. Byla by velká naivita si myslet, že muslimské ženy nesportují proto, že nemají pro tuto aktivitu vhodný šátek na hlavu. Ale Nike, která s tímto sportovním doplňkem přišla na trh, je všechno, jen ne naivní. A rozhodně na tom vydělá.

Někdo si teď možná řekne: Ale mohlo by to být i naopak, protože třeba já (a takových nás bude spousta) si už od této firmy nic nekoupím. Nechci podporovat nic muslimského. S tímto však firemní prodejní manažeři nepochybně počítali. Odpor proti islamizaci světa tu je. Jenže touha být „in“, mít na sobě značku, která se nosí, je motivace mnohem mocnější.

A tak obchody Nike rozhodně nepřestanou prosperovat. Firma oželí tržby od těch pár zatvrzelých „bojovníků proti islámu“. Nějaké ztráty budou, ale ve vztahu k objemu prodeje pouze nepatrné. Získá však mnohem víc. Stane se „muslim friendly“. A muslimové od ní začnou v mnohem větší míře nakupovat. Vychází jim vstříc. Konečně nevěřící pochopili, kde je jejich místo, jaké výrobky mají nabízet, takže než s nimi ve jménu Aláha zameteme, dáme jim nějaký ten dolar vydělat.

Praktický význam sportovního hidžábu bude nepatrný. Muslimské ženy, které se sportu věnují, mají tuto problematiku již zvládnutou. Takové doplňky už na trhu jsou, ale většinou to řeší tak, že Aláh to musí chvíli vydržet, dívat se na jejich hlavy bez pokrývky (protože hidžáb by stejně mnohdy byl v rozporu s pravidly jednotlivých sportů).

Takže proč se tím vůbec zabývat? Pro sport je to sice docela maličký krůček, pro ovládnutí světa islámem to však může být velký skok. Možná mnohem větší, než si teď dokážeme připustit.

Firma Nike ukázala, že pro jejich boha, peníze, je schopna učinit a zaprodat se čemukoliv. A protože tohoto boha vzývá spousta lidí, je to nebezpečný precedens.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslav Andrýsek | sobota 6.5.2017 7:41 | karma článku: 30,11 | přečteno: 668x