Stanice Havl. brod a střídavé lokomotivy S 489.0, S 499.0, S 699.0
OBSAH
rozcestník elektrotechnika
železniční rozcestník
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0
rozcestník "elektřina pro dráhy"
Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz rozcestník elektrárny
ELEKTRICKĚ ROZVODY AC napětí a AC lokomotivy
Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0 (tento příspěvek)
Rumunská elektrická lokomotiva řady 060A - transformátor pro lokomotivu Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz
ELEKTRICKÉ ROZVODY DC napětí
Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440 - Blog iDNES.cz
Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz
Úzkokolejkou do České Kanady - Blog iDNES.cz elektrické rozvody na lokálních tratích
elektrické dráhy ve Slezsku Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz část 1, podčást 3 železniční doprava na Ukrajině a v Rusku - střídavá vysokorychlostní lokomotiva Škoda ČS 4
rozcestník strojírenství, doprava
železniční rozcestník Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz
parní trakce na železnici Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz
Železo z Moravy - v okolí Adamova a na Blanensku - Blog iDNES.cz (slevárenská technologie)
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0
Poměrně dlouho neelektrifikovaná zůstávala dvojkolejná dráha (původně STEGu) mezi stejnosměrnou trakcí na hlavním železničním tahu "Severočeské hnědouhelné doly" - Praha - Česká Třebová - Ostravsko - Košice - která je aktuálně obsluhována třeba elektrickými jednotkami Škoda 440 vyrobenými Vagonkou Škoda - pro oba napájecí systémy 3 kV DC/25 kV 50 Hz AC.
Důvodů pro zavedení odlišné - druhé napájecí trakce na střídavý proud bylo povícero , jedním z nich byl fakt - že střídavý proud je ekonomičtější - a vedení je levnější už z důvodů - že jako konstrukční materiál není třeba používat měď. K dalším důvodů patřilo třeba ověření nových technologií .
V šedesátých letech tedy začala vznikat na hlavních železničních tratích spíše na jihu republiky nová napájecí soustava a na elektrifikované tratě pak vyjely lokomotivy zcela nového provedení - odlišné i barevně žluto-červenými tóny. Typy lokomotiv co vyjely na tratě byly podle označení vlastně dva, téměř identické - v prototypu byla však zkonstruována ještě jedna lokomotiva - oproti zmíněným dvěma typům lišící se například prodloužený rozměrem délky a navýšeným počtem náprav ze čtyř na šest. Není bez zajímavosti - že zmíněný prodloužený prototyp byl z těchto tří zmíněných typů lokomotiv zkonstruován vůbec nejdříve - a další dvě lokomotivy ze zde ověřených technologií vyšly.
Do provozu se tak nejdříve dostaly lokomotivy řady 230 - pozdějším označením S 230 vyráběné v letech 1967 a 1968. V letech 1968 až 1969 bylo z důvodu potřeby dalších střídavých lokomotiv navázáno na výrobu lokomotivní řady S 489.0 (230). Nová, ještě početnější série lokomotiv, u kterých se uplatnil změněný nápravový převod a některá další konstrukční zlepšení, získala řadové označení S 499.0 (240).
Šestinápravový prototyp řady 280 neboli S 699.0 byl zkontruován již v roce 1963 a došlo k ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a nepříliš operativní. Sériová stroje již měly běžný rám z kovu a laminátové panely byly použity jen na opláštění a uváděná nejvyšší povolená rychlost se u sériových strojů snížila za 160ti km/h na 120.
Všechny lokomotivy - ač s napájením na střídavý proud byly opatřeny stejnosměrnými - regulování rychlosti se uskutečňovalo vyřazováním oporů při vstupu do transformátoru.
Hlavním důvodem vzniku lokomotivy řady S 699.0 (280) byla potřeba ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a těžkopádnou. Lokomotiva ale položila základy koncepci pozdějších čtyřnápravových lokomotiv S 489.0 (230), dodávaných narozdíl od prototypu S 699.0 (280) ve velkých sériích.
| S
K přepřahání lokomotiv při změně trakce docházelo v Kutné hoře - kde bylo potřeba čekat - což je poměrně známo.
Jan Tomášek
Mikroregion Balkán a geologické toulky kolem Berounky

Toulky mikroregionem Balkán a zejména údolím Berounky s četnými nalezišti zkamenělin. A také geologická mapa Českých zemí.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411

Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy
Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Začalo to v Granadě. Španělsko rozmotává příčiny největšího blackoutu
Španělská vláda tuto středu definitivně vyloučila kybernetický útok jako příčinu masivního výpadku...
Test výčepních desítek: Kvalita piva se zlepšila, přesto jejich chuť často kazí vady
Premium Připravit desítku, která jen nezažene žízeň, ale bude taky chutnat, je pro sládka těžší úkol než...
Putin nemá Ukrajinu na lopatě, jak se dělá. Získává centimetry, ale žádá kilometry
Premium Donald Trump nejspíš už dobře ví, že s ruským diktátorem si ještě užije pořádnou svízel. Vladimir...
Zrušil bych státní maturitu. Ministr Bek o obtížnosti zkoušky i změnách přijímaček
Premium Státní maturita je dnes zbytečná, stačilo by prý jen ověřování minima pro maturitní i nematuritní...
- Počet článků 155
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 734x