Stanice Havl. brod a střídavé lokomotivy S 489.0, S 499.0, S 699.0
OBSAH
rozcestník elektrotechnika
železniční rozcestník
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0
rozcestník "elektřina pro dráhy"
Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz rozcestník elektrárny
ELEKTRICKĚ ROZVODY AC napětí a AC lokomotivy
Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0 (tento příspěvek)
Rumunská elektrická lokomotiva řady 060A - transformátor pro lokomotivu Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz
ELEKTRICKÉ ROZVODY DC napětí
Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440 - Blog iDNES.cz
Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz
Úzkokolejkou do České Kanady - Blog iDNES.cz elektrické rozvody na lokálních tratích
elektrické dráhy ve Slezsku Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz část 1, podčást 3 železniční doprava na Ukrajině a v Rusku - střídavá vysokorychlostní lokomotiva Škoda ČS 4
rozcestník strojírenství, doprava
železniční rozcestník Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz
parní trakce na železnici Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz
Železo z Moravy - v okolí Adamova a na Blanensku - Blog iDNES.cz (slevárenská technologie)
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0
Poměrně dlouho neelektrifikovaná zůstávala dvojkolejná dráha (původně STEGu) mezi stejnosměrnou trakcí na hlavním železničním tahu "Severočeské hnědouhelné doly" - Praha - Česká Třebová - Ostravsko - Košice - která je aktuálně obsluhována třeba elektrickými jednotkami Škoda 440 vyrobenými Vagonkou Škoda - pro oba napájecí systémy 3 kV DC/25 kV 50 Hz AC.
Důvodů pro zavedení odlišné - druhé napájecí trakce na střídavý proud bylo povícero , jedním z nich byl fakt - že střídavý proud je ekonomičtější - a vedení je levnější už z důvodů - že jako konstrukční materiál není třeba používat měď. K dalším důvodů patřilo třeba ověření nových technologií .
V šedesátých letech tedy začala vznikat na hlavních železničních tratích spíše na jihu republiky nová napájecí soustava a na elektrifikované tratě pak vyjely lokomotivy zcela nového provedení - odlišné i barevně žluto-červenými tóny. Typy lokomotiv co vyjely na tratě byly podle označení vlastně dva, téměř identické - v prototypu byla však zkonstruována ještě jedna lokomotiva - oproti zmíněným dvěma typům lišící se například prodloužený rozměrem délky a navýšeným počtem náprav ze čtyř na šest. Není bez zajímavosti - že zmíněný prodloužený prototyp byl z těchto tří zmíněných typů lokomotiv zkonstruován vůbec nejdříve - a další dvě lokomotivy ze zde ověřených technologií vyšly.
Do provozu se tak nejdříve dostaly lokomotivy řady 230 - pozdějším označením S 230 vyráběné v letech 1967 a 1968. V letech 1968 až 1969 bylo z důvodu potřeby dalších střídavých lokomotiv navázáno na výrobu lokomotivní řady S 489.0 (230). Nová, ještě početnější série lokomotiv, u kterých se uplatnil změněný nápravový převod a některá další konstrukční zlepšení, získala řadové označení S 499.0 (240).
Šestinápravový prototyp řady 280 neboli S 699.0 byl zkontruován již v roce 1963 a došlo k ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a nepříliš operativní. Sériová stroje již měly běžný rám z kovu a laminátové panely byly použity jen na opláštění a uváděná nejvyšší povolená rychlost se u sériových strojů snížila za 160ti km/h na 120.
Všechny lokomotivy - ač s napájením na střídavý proud byly opatřeny stejnosměrnými - regulování rychlosti se uskutečňovalo vyřazováním oporů při vstupu do transformátoru.
Hlavním důvodem vzniku lokomotivy řady S 699.0 (280) byla potřeba ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a těžkopádnou. Lokomotiva ale položila základy koncepci pozdějších čtyřnápravových lokomotiv S 489.0 (230), dodávaných narozdíl od prototypu S 699.0 (280) ve velkých sériích.
| S
K přepřahání lokomotiv při změně trakce docházelo v Kutné hoře - kde bylo potřeba čekat - což je poměrně známo.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Policie obvinila muže podezřelého z postřelení třináctileté dívky v Plzni
Čtyřicetiletého muže podezřelého z pátečního postřelení třináctileté dívky v okrajové části Plzně...
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x