Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Posázavský Pacifik a lokomotiva 714

Oblíbený výletní vlak a železniční trať  - Posázavský Pacifik - by bylo možno zařadit někam mezi lokálku a hlavní trať - čemuž odpovídají i vlakové soupravy které po  této trati dopravují cestující.

 

OBSAH

Výtopna a stanice Ledečko

Železniční rozcestník 
Rozcestník železniční trakce - především motorová

Posázavský Pacifik a lokomotiva 714
Struktura lokomotivy 714 - přední představek
Struktura lokomotivy 714 - kabina
Struktura lokomotivy 714 - zadní kapota (představek)
Struktura lokomotivy 714 - podvozek
Brzdění lokomotivy 714 
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 1. brzdiče a ovladače
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 2. PNEUMATICKÁ ČÁST BRZDY
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 3. MECHANICKÁ ČÁST BRZDY - brzdový element, vlastní brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - ruční brzda 
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - přímočinná brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - samočinná brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNĚ SYSTÉMY - elektrodynamická brzda

Atlas a podrobný rozcestník  na téma motorová trakce

Výtopna a stanice Ledečko 

Cesta Posázavským Pacifikem začala v Ledečku - pozornost byla věnována především zdejší výtopně.

chátrající výtopna a starý vagón Posázavského Pacifiku

Ledečko - chátrající výtopna + starý vagón Posázavského Pacifiku s otevřenou plošinou...

stará výtopna

 

Výtopna Ledečko byla uvedena do provozu roku 1901 a nejedná se o objekt zcela neznámý, neboť se po desítkách let stala předlohou pro model železničního kolejiště. Stav. Výtopna Ledečko H0.  Stavebnice se skládá z vodárny, výtopny a přístavby. Celá budova leží na umělém nástupišti.

 

stanice Ledečko

nádraží Ledečko

v pozadí vykukuje motorový vůz M152 B1O

 

Železniční rozcestník 

železniční rozcestník 1 normální a široký rozchod Přestupy mezi dálkovou a městskou dopravou - jízdní řády a dopravní architektura - Blog iDNES.cz

železniční rozcestník 2 úzkorozchodky Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz

železniční rozcestník užitková vozidla Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - a hornictví uhlí, uranu a energetika - trojpříspěvek - Blog iDNES.cz

horské dráhy Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - mechanika KFD - Blog iDNES.cz

výtahy Cesty elektrické energie 4 - místní rozvody elektrické energie, výtahy, Vlněna Svitávka - Blog iDNES.cz

rozcestník lokomotivy podle druhu pohonu Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440, druhy trakcí - Blog iDNES.cz

 

Rozcestník železniční trakce - především motorová

hlavní příspěvek, rozcestník pro elektrickou trakci    nádraží Havlíčkův brod 

Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440, druhy trakcí - Blog iDNES.cz

parní trakce

Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz

motorová trakce

Posázavský Pacifik a lokomotiva 714 (tento příspěvek)

Elektřina na železnici 2 - stanice  na neelektrifikované trati  + spínače VN, motorová železniční vozidla:  vozy motorový vůz M152 B1O a přípojný vůz BaAFX 010 pro lokální tratě, motorový vůz 842 (diesel, hydromechanický pohon)  a motorový vůz 843 (dieselelektrický) Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN, motor. vozy - Blog iDNES.cz 

Posázavský Pacifik a lokomotiva 714

(po příspěvku by měl následovat malý atlas lokomotiv a vlaků)

Soupravy tvoří obvykle několik přípojných vozů známých Btax -  známých především jako druhý - případně třetí vůz standartních lokálek. Soupravu červenobílých vagónů muže táhnout například modročervená motorová lokomotiva 714 - připomínající spíše posunovací lokomotivu (ostatně posun je jednou z funkcí této lokomotivy).

 

Lokomotiva řady  714 vznikla rekonstrukcí a přestavbou lokomotivy řady 735 (do roku 1988: T 466.0) - což byla dieselelektrická lokomotiva (dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu) určená pro osobní i nákladní vlaky. Vyráběly ji v letech 1971–1979 Turčianske strojárne Martin.

Z původní lokomotivy 735 byl zachován především podvozek - rámy konstrukce a byly využity ho stejnosměrné elektromotory v nápravách. Nejpodstanější změnou byla změna výchozího pohonu - tedy naftového motoru.

Původní motor  Pielstick se ukázal jako poruchový a nehospodárný - a během rekonstrukce byl nahrazen dvěma automobilovými motory LIAZ M2, později pak LIAZ M 1.2 C. Další změnou byla změna generátoru - který na motor navazoval - ze stejnoměrného na střídavý alternátor.

 

***

 

Struktura lokomotivy 714

Struktura lokomotivy 714 - přední představek 

(M jako mechanika) mechanická část

Dva šestiválcové přeplňované naftové motory (mototorgenerátory) LIAZ.

(EM jako elektromechanika) elektromechanická část

K zajištění ideální spolupráce vznětového motoru a trakčního alternátoru je určen elektronický regulátor, zajišťující zároveň ochranu proti skluzu.

(E jako elektro) elektrická část

- Trakční alternátory jsou střídavé třífázové stroje typu TA 611, které po usměrnění proudu v individuálních usměrňovačích PA 17 napájejí čtyři trakční motory TE 005 E. Jedná se o stejnosměrné sériové čtyřpólové elektromotory.

(trakční alternátory jsou spolu s naftovými motory uloženy na pryžových silenblocích).,

VENTILÁTORY TRAKČNÍCH MOTORŮ

(V jako vzduchotechnika) kompresory

KOMPRESORY
Stlačený vzduch vyrábějí dva mechanicky poháněné tříválcové kompresory 3 DSK 100. 
Na lokomotivách je instalován zpravidla hlavní a pomocný kompresor (případně dva hlavní kompresory). Pomocný kompresor je poháněn elektromotorem napájeným z lokomotivní baterie a slouží k výrobě stlačeného vzduchu potřebného pro zdvižení sběračů. Teprve poté může začít pracovat hlavní kompresor.

Lokomotivní kompresory slouží nejen k výrobě stlačeného vzduchu pro pneumatickou brzdu, ale i pro ovládání sběračů, stěračů, převodovek, případně pneumotorů kontrolérů.

POMOCNÝ VZDUCHOJEM
Je obvykle jeden, případně dva. Z pomocného vzduchojemu je tlakový vzduch přepouštěn do brzdových válců. Objem pomocného vzduchojemu je několikanásobně menší, než objem hlavního vzduchojemu. Tento vzduchojem bývá umístěn ve strojovně.

HLAVNÍ VZDUCHOJEM
Lokomotiva má dva hlavní vzduchojemy o celkovém objemu 1 000 l (p = 10 bar) a tři pomocné vzduchojemy o objemu celkem 120 l. Hlavní vzduchojem bývá umístěn nad podvozkem.
 

Struktura lokomotivy 714 - kabina

(E jako elektro) elektrická část 

 V kabině strojvedoucího jsou diagonálně umístěny dva nové řídicí pulty s elektronickými rychloměry a pákovými řídicími kontroléry. K dispozici je 9 jízdních a 9 brzdových stupňů. Na řídicích pultech jsou dále instalovány ampérmetry trakčních alternátorů, ampérmetr trakčních motorů a otáčkoměry spalovacích motorů. Ostatní ukazatele (teploměry chladicí vody, tlakoměry oleje, voltmetry a ampérmetry jednotlivých sítí a jejich dobíjení), spínače, jističe a signalizační panel poruch jsou umístěny ve skříni jističů, umístěné ve stěně kabiny blíže k zadnímu (kratšímu) představku.

OVLÁDÁNÍ BRZD
Elektrodynamická brzda je odporová se stupňovitou regulací. Ovládá se řídicím kontrolérem. Brzdový odporník je uložen v zadní kapotě.

Struktura lokomotivy 714 - zadní kapota (představek)

(E jako elektro) elektrická část 

- Elektrický rozváděč je také umístěn v zadním kratším představku.
- Odporník elektrodynamické brzdy
- Zařízení brzdy tlakovzdušné

Struktura lokomotivy 714 - podvozek

- Uprostřed pod lokomotivním rámem v místě původně uložené vodní nádrže pro parní generátor je zavěšena nová palivová nádrž na naftu.

 - Naftu z nádrže upravuje čerpadlo u každého motoru do vstřikovacího čerpadla.

(E jako elektro) elektrická část 

- Po stranách jsou skříně s akumulátorovou baterií 110 V a startovací baterií 24V.

(V jako vzduchotechnika) 

HLAVNÍ VZDUCHOJEMY
Jsou zpravidla dva a slouží potřebám pneumatické brzdy. Provozní tlak v nich dosahuje zpravidla 8 až 10 bar (podle typu lokomotivy). Jejich objem se liší v závislosti na typu a určení lokomotivy, u traťových lokomotiv dosahuje objem hlavního vzduchojemu nejčastěji 450 až 500 l. Nejčastěji jsou hlavní vzduchojemy zavěšeny pod lokomotivním rámem.

 

***

 

Brzdění lokomotivy 714 

Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou soustavy DAKO DK-GP, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou. 

 

***

 

Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY

 

 

Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 1. brzdiče a ovladače

 

BRZDY SE OVLÁDAJÍ BRZDIČEM - u novějších strojů JÍZDNÍ PÁKOU 
Brzdič je přístroj, kterým se ovládá brzda. Kromě brzdiče samočinné brzdy bývá současně na vozidle instalován i brzdič přímočinné brzdy.

Starší vozidla mívají stanoviště strojvedoucího vybavené brzdičem, u novějších vozidel je instalován elektricky ovládaný brzdič mimo stanoviště a na stanovišti je pouze ovladač brzdiče, případně je ovládání integrováno do hlavní jízdní páky.

V případě stupňovitě odbrzďovatelných brzd udržuje brzdič požadovaný tlak v brzdovém potrubí samočinně. V případě stupňovitě neodbrzďovatelných brzd nesmí brzdič ztráty vzduchu doplňovat, protože by mohlo dojít k odbrzdění.

 

Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 2. PNEUMATICKÁ ČÁST BRZDY

 

V principu se pneumatická část samočinné tlakové brzdy skládá ze 
-zdroje stlačeného vzduchu 
-hlavních a pomocných vzduchojemů

 
POMOCNÝ VZDUCHOJEM
V pomocném vzduchojemu je na vozidle uchovávána zásoba stlačeného vzduchu pro brzdění. Zpravidla je doplňován z hlavního potrubí přes rozvaděč.

RUČNÍ ODBRŽĎOVAČ
Ručním odbrzďovačem se odvětrává pomocný a rozvodový vzduchojem.
 

REGULAČNÍ PRVKY A POTRUBÍ

Při sestavě vlaku se propojí brzdová potrubí všech vozidel soupravy

 

BRZDOVÉ VÁLCE

Brzdové válce (respektive jejich písty) působí přímo na brzdový element - vlastní brzdu.
 

Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 3. MECHANICKÁ ČÁST BRZDY - brzdový element, vlastní brzda

 

Brzdy působící přímo na železniční kolo...

ŠPALÍKOVÁ (čelisťová) BRZDA - brzdové čelisti (oficiálně špalíky - ale svým tvarem spíše připomínají čelisti - které svým tlakem působí  na obvod kola). 

KOTOUČOVÁ BRZDA - brzdové kotouče (oficiálně čelisti) působí na kolo jako svěrky.

 

 

***

 

 

Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY

 

 

Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - ruční brzda 

 

Zajišťovací brzda brzda která se spíná při odstavení lokomotivy - čelisti mechanicky sevřou železniční kolo (svou funkcí obdoba parkovací brzdy - i když některé lokomotivy brzdu přímo označovanou jako parkovací).

 

 

Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - přímočinná brzda

 

Z hlediska použití přídavná brzda - která se užívá například při rozjezdu nebo popojíždění po stanici.

Lokomotiva má potom ještě přímočinnou brzdu, kde tlak z hlavního vzduchojemu působí přes brzdič na její vlastní brzdový válec a brzdí tedy ji samotnou (nikoli zbytek vlaku).

Přímočinná brzda  je řízena elektrickým brzdičem DAKO BPE, ovládaným ovladači ČKD OBP-2E.

 

 

Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - samočinná brzda

 

Hlavní brzda pro lokomotivu a  celou soupravu vlaku. Má vlastní brzdič a do značné míry má v lokomotivě společný rozvod s přímočinnou brzdou a navíc je napojována i na vagóny vlakové brzdy. Nepřímou součásti systému - tedy rozvodů samočinné brzdy je i záchranná brzda - ale spíš než o samostatnou brzdu se jedná o jiný brzdič v systému.

 

Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNĚ SYSTÉMY - elektrodynamická brzda

 

Zcela jiný systém způsob brzdění. V podstatě se jedná o brzdění (elektro)motorem - který lze přepínat v režimu pohon - brzda.

 

lokomotiva 714

OBSAH

Výtopna a stanice Ledečko

Železniční rozcestník 
Rozcestník železniční trakce - především motorová

Posázavský Pacifik a lokomotiva 714
Struktura lokomotivy 714 - přední představek
Struktura lokomotivy 714 - kabina
Struktura lokomotivy 714 - zadní kapota (představek)
Struktura lokomotivy 714 - podvozek
Brzdění lokomotivy 714 
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 1. brzdiče a ovladače
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 2. PNEUMATICKÁ ČÁST BRZDY
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 3. MECHANICKÁ ČÁST BRZDY - brzdový element, vlastní brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - ruční brzda 
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - přímočinná brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - samočinná brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNĚ SYSTÉMY - elektrodynamická brzda

Lokomotiva 714 návod k obsluze

Atlas a podrobný rozcestník  na téma motorová trakce

 

Lokomotiva 714 návod k obsluze

lokomotiva 714 návod k obsluze

nejprve je třeba lokomotivu nastartovat

lokomotiva 714 návod k obsluze

a vyvézt z depa - k čemuž například slouží režim pomocný pojezd 

,

lokomotiva 714 - režim pomocný pojezd

Atlas a podrobný rozcestník  na téma motorová trakce

 M152 B1O a přípojný vůz BaAFX 010

Stanice Janovice nad Úhlavou před peronizací

stanice Janovice nad Úhlavou - ještě před peronizací

a takovou typickou soupravou na lokálních neelektrifikovaných tratích je dvojice vozů - motorák - vlečný vůz a to konkrétně motorový vůz M152 B1O a přípojný vůz BaAFX 010

příspěvek především na téma motorové železniční vozy Českých a Československých drah  Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN, motor. vozy - Blog iDNES.cz 

(30) How a Diesel-Electric Locomotive Works - YouTube

hlavní příspěvek na téma ČKD Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz v části 3 - produkty ČKD různého druhu

jak se vyrábí lokomotiva

 

Autor: Jan Tomášek | neděle 13.9.2020 6:23 | karma článku: 7,65 | přečteno: 636x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Jak se připojit k internetu 11 - součásti, druhy signálu a změna nastavení a programů

další pokračování volného cyklu - tentokrát zejména zaměřeno na rozbor již zprovozněného připojení k internetu a zejména funkci uživatelské rozhraní (navigaci, menu) v počítači a telefonu a vymezení úkonů pro připojení k internetu

30.8.2021 v 8:21 | Karma: 4,07 | Přečteno: 422x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Podbíjecí železniční stroje

Další pokračování volného cyklu na téma železnice - tentokrát zaměřeno na kategorii možná méně v centru pozornosti nežli například běžné lokomotivy - a to speciální železniční vozidla. Příspěvek spíš jen informativní.

25.8.2021 v 9:23 | Karma: 7,26 | Přečteno: 428x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440, druhy trakcí

opět na téma železnice a elektrické lokomotivy - tentokrát dvou systémové elektrické lokomotivy ESO - - kromě možnosti změny elektrické trakce na lokomotivách přibyla novinka pro zefektivnění využití elektřiny - tyristory

20.8.2021 v 12:56 | Karma: 10,41 | Přečteno: 1150x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Čechy a Morava od pádu Římské říše po Karla velikého - historický rozcestník

Pokus zmapovat pohyb národů či kmenů přes pozdější české země či blízké zahraničí. Stěhování národů proběhla vlastně dvě první na sklonku Římské říše - druhé stěhování národů v dalším století.

17.8.2021 v 12:16 | Karma: 17,40 | Přečteno: 1133x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Cesty elektrické energie 2JED/T - jaderná elektrárna a těžba uranu

Domácí - či malé elektrárny často fungují s jistou kooperací s veřejnou sítí - pro by v příspěvku měly být kromě zmínek o jednotlivých typech alternativních zdrojů elektřiny - také informace o propojování sítí neboli malé rozvody,

8.8.2021 v 5:30 | Karma: 5,04 | Přečteno: 657x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě

3. května 2024  5:16,  aktualizováno 

Přímý přenos Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...

V Litvínově vnikl násilně do budovy gymnázia muž, policie podezřelého zadržela

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  8:47

Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...

Nebojíme se, tahák nepotřebujeme. Maturanti vyrazili na písemky z češtiny

3. května 2024  8:24

Studenti posledních ročníků maturitních oborů v pátek ráno znovu usedli k písemné části společné...

Česko se v žebříčku svobody tisku propadlo o tři příčky, Slovensko ještě víc

3. května 2024  8:11

Česko si v žebříčku svobody tisku oproti loňsku pohoršilo o tři pozice, je sedmnácté. Pořadí vydává...

  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik