Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém
ROZCERSTNÍK LETECTVÍ
https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=759754 Avia A 57
https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=756647, https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=757247 Junkers Ju 52 a letecká radiostanice LR10
Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz
https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=762747 Mig 23 a letiště Žatec, současně rozcestník vojenství
Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém (tento příspěvek)
letecká alba na FCB
letiště Brno za první republiky v kresbě
www.facebook.com/media/set/?vanity=152784985326595&set=a.682301579041597
letiště Brno po roce 45 v kresbě
www.facebook.com/media/set/?vanity=152784985326595&set=a.682303245708097
Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém
Letouny Boeing brázdí oblohu pod českou vlajkou už několik desítek let - ostatně typy Boeing 727 a 737 jsou provozovány už řadu desetiletí - osobně jsem si tyto dva typy strojů poněkud pletl. Tuším, že původní model typu 737 byl nazýván "létající prase". Boeing 737 je aktuálně nejfrekventovanějším strojem na letišti v Brně - vlastně jeden ze dvou typů, které sem létají pravidelně.
Tématika letecké navigace je poněkud obsáhlá a vlastně i letecká navigace v užším smyslu - tedy za letu bez nějakých zásadních výkyvů počasí lze rozdělit na dva okruhy...,
1. na jaké metodice je založena
2. jak prakticky funguje v letadle (a patrně i analogicky na letišti)
1. metodika letecké navigace
Letecká navigace - tedy určování polohy letadla se ustálila na radio-navigaci - tedy určování polohy prostřednictvím radarů.
Umístění radarů je v zásadě trojí - pozemní, letecké, družicové - a čtyři formy jak a kde se získaný signál zpracovává - zda na letišti - či v letounu - a jejich vzájemný podíl.
Nezávislé sledování zajišťuje pouze primární radar na letišti - či v oblastní primární radary.
Nezávislé korporativní sledování - kde "primární radar" na letišti upřesňuje "sekundární radar" - který zpracovává rovněž signál vysílaný radarem letadla.
Pasivní radiolokace je obdobou vojenských pasivních zaměřovacích systémů - letiště radarový signál nevysílá - pouze zpracovává signál vysílaný radarem letounu.
Automatický závislý přehled je naopak hlavně na letadle - signály se vyhodnocují přímo v letadle.
2. jak navigace funguje v letadle
Vstupním zařízením v letounu je letový radar - respektive anténa radaru.
Signál je třikrát upravován - z čehož asi nejdůležitější sekundární úprava v zařízení zvaném tracker - což je něco jako lokalizátor letové polohy, která je již udávaná v souřadnicích azimutu.
Z trackeru postupuje signál jednak do "řídící jednotky" (úvozovky - jelikož se jedná o vlastní - ne zcela ověřený výraz) a jednak do pilotní kabiny - kde se zobrazuje na čtveřici monitorů.
Pokud let probíhá podle letového kursu - má signál spíše informativní charakter - jiná věc je - pokod senzory zaznamenají výchylku.
3. ILS - elektronický přistávací systém
Přistávání letadla - je jak známo nejkritičtější částí letu - a největší zátěž pro pilota.
Přistání za běžných podmínek probíhá za elektronické dvojice radarů - přesněji dvou párů radarů - přistávacího a kursového - umístěných na letišti.
4. radar počasí
Rovněž počasí je potřeba za letu bedlivě monitorovat - k čemuž slouží speciální radar.
elektrický rozvod v letadle
není "tracker" jako "tracker"
5. čím se liší dvoumotorové Boeingy?
Boeing 737 (úzkotrupý) -> Boeing 767 (širokotrupý) -> Boeing 787 (široktrupý), středně velké letouny do 200 pasažérů
Boeing 727 (třímotorový) -> Boeing 757 (dvoumotorový úzkotrupý) přibližně pro 250 pasažéerů
Douglas DC 10, Lockhead L 1011 TriStar, Boeing 767/745 -> Boeing 777 velkokapacitní dvoumotorový letoun kolem 300 a více cestujících
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci
Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Zajali jsme několik izraelských vojáků, tvrdí Hamás. Izrael to popřel
Bojovníci hnutí Hamás při sobotních bojích v Džabáliji na severu pásma Gazy zajali izraelské...
Rusko v noci udeřilo na západě Ukrajiny. Útok na hypermarket má 11 obětí
Počet obětí sobotního ruského vzdušného útoku na hypermarket v ukrajinském městě Charkov vzrostl na...
Komu spadne do klína západ Afriky? Ve hře o vliv je průmysl i dezinformace
Premium Od spolupracovníka MF DNES v Africe Pozvolný odchod Francie ze západní Afriky je hotová věc. Zcela nahradit francouzský vliv ale bude...
Čechů ubývá, rodí se méně dětí. Není čas na sex a vztahy, vysvětlují odborníci
Premium Stále více žen v Česku nemůže otěhotnět nejen z důvodů onemocnění, ale i kvůli odkládaní...
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 657x