Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém

Následující postřehy k leteckému systému budiž brány jako čistě informativní - ostatně schémata jsem poněkud upravil.

ROZCERSTNÍK LETECTVÍ 

https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=759754  Avia A 57

https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=756647https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=757247 Junkers Ju 52 a letecká radiostanice LR10

Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz

https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=762747   Mig 23 a letiště Žatec, současně rozcestník vojenství 

Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém (tento příspěvek)

Vzduchplavba

Vzduchoplavba osmdesátých let - jak upravovat fotky bez fotoshopu - Blog iDNES.cz

letecká alba na FCB

letiště Brno za první republiky v kresbě

www.facebook.com/media/set/?vanity=152784985326595&set=a.682301579041597

letiště Brno po roce 45 v kresbě

www.facebook.com/media/set/?vanity=152784985326595&set=a.682303245708097

 

Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém

 

Letouny Boeing brázdí oblohu pod českou vlajkou už několik desítek let - ostatně typy Boeing 727 a 737 jsou provozovány už řadu desetiletí - osobně jsem si tyto dva typy strojů poněkud pletl. Tuším, že původní model typu 737 byl nazýván "létající prase". Boeing 737 je aktuálně nejfrekventovanějším strojem na letišti v Brně - vlastně jeden ze dvou typů, které sem létají pravidelně. 

Tématika letecké navigace je poněkud obsáhlá a vlastně i letecká navigace v užším smyslu - tedy za letu bez nějakých zásadních výkyvů počasí lze rozdělit na dva okruhy...,

1. na jaké metodice je založena

2. jak prakticky funguje v letadle (a patrně i analogicky  na letišti)

 

1. metodika letecké navigace

 

Letecká navigace - tedy určování polohy letadla se ustálila na radio-navigaci - tedy určování polohy prostřednictvím radarů.

Umístění radarů je v zásadě trojí - pozemní, letecké, družicové - a čtyři formy jak a kde se získaný signál zpracovává - zda na letišti - či v letounu - a jejich vzájemný podíl.

Nezávislé sledování zajišťuje pouze primární radar na letišti - či v oblastní primární radary.

Nezávislé korporativní sledování - kde "primární radar" na letišti upřesňuje "sekundární radar" - který zpracovává rovněž signál vysílaný radarem letadla.

Pasivní radiolokace je obdobou vojenských pasivních zaměřovacích systémů - letiště radarový signál nevysílá - pouze zpracovává signál vysílaný radarem letounu.

Automatický závislý přehled je naopak hlavně na letadle - signály se vyhodnocují přímo v letadle.

vlastní kresba

 

2. jak navigace funguje v letadle

Vstupním zařízením v letounu je letový radar - respektive anténa radaru.

Signál je třikrát upravován - z čehož asi nejdůležitější sekundární úprava v  zařízení zvaném tracker - což je něco jako lokalizátor letové polohy, která je již udávaná v souřadnicích azimutu.

Z trackeru postupuje signál jednak do "řídící jednotky" (úvozovky - jelikož se jedná o vlastní - ne zcela ověřený výraz) a jednak do pilotní kabiny - kde se zobrazuje na čtveřici monitorů.

Pokud let probíhá podle letového kursu - má signál spíše informativní charakter - jiná věc je - pokod senzory zaznamenají výchylku.

 

 

3. ILS - elektronický přistávací systém

Přistávání letadla - je jak známo nejkritičtější částí letu - a největší zátěž pro pilota.

Přistání za běžných podmínek probíhá za elektronické  dvojice radarů - přesněji dvou párů radarů - přistávacího a kursového - umístěných na letišti.

4. radar počasí

Rovněž počasí je potřeba za letu bedlivě monitorovat - k čemuž slouží speciální radar.

elektrický rozvod v letadle

elektřina Boeing 777

není "tracker" jako "tracker"

 

Autor: Jan Tomášek | pondělí 7.9.2020 16:42 | karma článku: 7,63 | přečteno: 618x