- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
ROZCERSTNÍK LETECTVÍ
https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=759754 Avia A 57
https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=756647, https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=757247 Junkers Ju 52 a letecká radiostanice LR10
Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz
https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=762747 Mig 23 a letiště Žatec, současně rozcestník vojenství
Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém (tento příspěvek)
Vzduchplavba
Vzduchoplavba osmdesátých let - jak upravovat fotky bez fotoshopu - Blog iDNES.cz
letecká alba na FCB
letiště Brno za první republiky v kresbě
www.facebook.com/media/set/?vanity=152784985326595&set=a.682301579041597
letiště Brno po roce 45 v kresbě
www.facebook.com/media/set/?vanity=152784985326595&set=a.682303245708097
Letouny Boeing brázdí oblohu pod českou vlajkou už několik desítek let - ostatně typy Boeing 727 a 737 jsou provozovány už řadu desetiletí - osobně jsem si tyto dva typy strojů poněkud pletl. Tuším, že původní model typu 737 byl nazýván "létající prase". Boeing 737 je aktuálně nejfrekventovanějším strojem na letišti v Brně - vlastně jeden ze dvou typů, které sem létají pravidelně.
Tématika letecké navigace je poněkud obsáhlá a vlastně i letecká navigace v užším smyslu - tedy za letu bez nějakých zásadních výkyvů počasí lze rozdělit na dva okruhy...,
1. na jaké metodice je založena
2. jak prakticky funguje v letadle (a patrně i analogicky na letišti)
1. metodika letecké navigace
Letecká navigace - tedy určování polohy letadla se ustálila na radio-navigaci - tedy určování polohy prostřednictvím radarů.
Umístění radarů je v zásadě trojí - pozemní, letecké, družicové - a čtyři formy jak a kde se získaný signál zpracovává - zda na letišti - či v letounu - a jejich vzájemný podíl.
Nezávislé sledování zajišťuje pouze primární radar na letišti - či v oblastní primární radary.
Nezávislé korporativní sledování - kde "primární radar" na letišti upřesňuje "sekundární radar" - který zpracovává rovněž signál vysílaný radarem letadla.
Pasivní radiolokace je obdobou vojenských pasivních zaměřovacích systémů - letiště radarový signál nevysílá - pouze zpracovává signál vysílaný radarem letounu.
Automatický závislý přehled je naopak hlavně na letadle - signály se vyhodnocují přímo v letadle.
2. jak navigace funguje v letadle
Vstupním zařízením v letounu je letový radar - respektive anténa radaru.
Signál je třikrát upravován - z čehož asi nejdůležitější sekundární úprava v zařízení zvaném tracker - což je něco jako lokalizátor letové polohy, která je již udávaná v souřadnicích azimutu.
Z trackeru postupuje signál jednak do "řídící jednotky" (úvozovky - jelikož se jedná o vlastní - ne zcela ověřený výraz) a jednak do pilotní kabiny - kde se zobrazuje na čtveřici monitorů.
Pokud let probíhá podle letového kursu - má signál spíše informativní charakter - jiná věc je - pokod senzory zaznamenají výchylku.
3. ILS - elektronický přistávací systém
Přistávání letadla - je jak známo nejkritičtější částí letu - a největší zátěž pro pilota.
Přistání za běžných podmínek probíhá za elektronické dvojice radarů - přesněji dvou párů radarů - přistávacího a kursového - umístěných na letišti.
4. radar počasí
Rovněž počasí je potřeba za letu bedlivě monitorovat - k čemuž slouží speciální radar.
elektrický rozvod v letadle
není "tracker" jako "tracker"
Další články autora |
Bechlín - Předonín, okres Litoměřice
2 499 000 Kč