Akumulace elektrické energie 2 - autobaterie /údržba/
odkaz na tématický rozcestník autoelektrika celkově Hallův efekt, autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz
odkaz na tématický rozcestník autobaterie - elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobily - Blog iDNES.cz
odkaz na příspěvek na téma elektrické rozvody v letadlech Boeing 707, letiště Wien - Schwechat V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz elektrické rozvody v letadlech - letecká navigace
Autobaterie je vlastně výchozím elementem pro celou instalaci ve vozidlech, nejprve tedy nástin průběhu celé elektroinstalace v automobilu Škoda Octavia (1959)
nejprve trochu teorie na téma znaménka u elektřiny
Autobaterie jako zdroj elektřiny s výchozím kontaktem kladnou anodou - a zápornými elektrony jako nosiči elektrického proudu
nabitá autobaterie má kladný náboj - nosičem elektrického proudu jsou ovšem elektrony se záporným nábojem mínus -> z čehož vyplívá jistý protimluv
historicky bylo zavedeno značení jakoby naopak - což vede k mnoha protimluvům v názvosloví
podle reálného značení
--------------------------
(protony plus, elektrony minus) jakoby nosičem elektrického proudu byly (podle označení zdroj spotřebič) kladné protony - jelikož při nabíjení se autobaterie stává kladnou, a zároveň se kapalina uvnitř náboje z technické vody přetváří na kyselinu - ovšem současně jako reálný nosič náboje elektřiny jsou označovány záporné elektrony - z čehož plyne - elektřina jakoby se přenášela přes kladný kontakt (tedy spojení anoda plus zdroje - tedy autobaterie - na kladný kontakt spotřebiče - což by měl být v případě automobilu kladný kontakt - tedy anoda zapalovací svíčky)
(záporný kontakt - tedy katoda minus je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění nebo zpětný vodič) - při nabíjení autobaterie z jednoho vozu na druhý se také zapojují kontakty plus na plus - minus na kostru)
výhodnější, či ideální
-----------------------
by bylo značit kladným znaménkem nosiče elektřiny, tedy elektrony
nabitá autobaterie má kladný náboj - nosičem elektrického proudu jsou ovšem elektrony se záporným nábojem mínus -> z čehož vyplívá jistý protimluv
historicky bylo zavedeno značení jakoby naopak - což vede k mnoha protimluvům v názvosloví
podle reálného značení
--------------------------
(protony plus, elektrony minus) jakoby nosičem elektrického proudu byly (podle označení zdroj spotřebič) kladné protony - jelikož při nabíjení se autobaterie stává kladnou, a zároveň se kapalina uvnitř náboje z technické vody přetváří na kyselinu - ovšem současně jako reálný nosič náboje elektřiny jsou označovány záporné elektrony - z čehož plyne - elektřina jakoby se přenášela přes kladný kontakt (tedy spojení anoda plus zdroje - tedy autobaterie - na kladný kontakt spotřebiče - což by měl být v případě automobilu kladný kontakt - tedy anoda zapalovací svíčky)
(záporný kontakt - tedy katoda minus je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění nebo zpětný vodič) - při nabíjení autobaterie z jednoho vozu na druhý se také zapojují kontakty plus na plus - minus na kostru)
výhodnější, či ideální
-----------------------
by bylo značit kladným znaménkem nosiče elektřiny, tedy elektrony
podle reálného - reálného značení - kdy jakoby nosičem elektřiny byly kladné protony - ale i podle ideálního značení - podle kterého by byly nosičem proudu kladné elektrony - je základním kontaktem PLUS - kladná anoda - a druhý kontakt MINUS (záporná katoda) je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění - či zpětný vodič
vzhledem k tom. že PLUS JE HLAVNÍ KONTAK ze kterého proudí elektřina (podle reálného zavedeného značení jakoby se znaménkem PLUS pro protony - PLUS by při ideálním značení se znaménky naopak a kladnými protony odpovídalo i danému ději jak funkčně - tak elektrofyziálně)
tedy PLUS je hlavní kontakt -
a zapojuje se PLUS na PLUS jak při nabíjení se zdroje na automobil, tak při nabíjení z jednoho automobilu na druhý
zatímco MINUS je vedlejší kontakt pro zemnění - či zpětný odvod vybitého náboje (nulování) - ovšem aby byl elektrický okruh uzavřen - zapojuje se minus z prvního automobilu na kostru druhého automobilu (nebo na kontakt mínus - při nabíjení ze zdroje)
vlastní příspěvek
Akumulace elektrické energie 2 - údržba autobaterie
Třeba vzpomínám situaci kdy bylo potřeba zcela neočekávaně vyjet s odstaveným vozem, a když se minulo účinkem dobíjení z druhého vozu prostřednictvím káblů - v tomto případě situaci vyřešila zápůjčka baterie z dalšího vozu - největší problém byl odlišný rozměr baterie - a také nářadí - a tato - vlastně nijak vyhrocená situace - se zdárně vyřešila.
Možná by bylo ještě záhodno zmínit patrně nejdůležitější veličinu akumulátoru - tedy napětí. Při pracovním cyklu baterie - tedy zpravidla při startování - kdy zároveň dochází k vybíjení se napětí snižuje. Není to ovšem pokles nijak radikální - ale něco jako u přehradního jezera při výrobě elektřiny v hrázi - kdy kolísá hladina.
Správné hodnoty napětí by se měly pohybovat v rozmezí od 12,8 do 12,2 voltu. Pokud hodnota napětí klesne jen několik desetin pod 12V - je baterie prakticky již k nepotřebě a nelze ani reklamovat - za limitní hodnotu je možno považovat 1.75 V.
Co se vlastně děje v baterii - když je - jak se říká vybitá...?
V autobaterii může dojít ke dvěma - trochu podobným situacím.
1. Sníží se podíl aktivní vrstvy na elektrodě - a elektroda již přestane fungovat - tedy uvolňovat elektrony.
2. Aktivní vrstva přestane fungovat - protože se dostane do pomyslné izolace - kdy obalová vrstva elektrody - tedy sulfát olovnatý PbSO4 se vyloučí nikoliv v amorfní - tedy propustné vrstvě - ale jako krystal - který se chová jako izolátor - a aktivní vrstva se dostane do izolace od chemických pochodů uvnitř elekrolitu.
Opakem vybité baterie je stav - kde se baterie může označit jako přebitá...
Ke standartnímu dobíjení baterie dochází - pokud je vozidlo v provozu - ale také je autobaterii nabít pokud se nachází v vybitém stavu - a to buď speciální nabíječkou na autobaterie - nebo nějak improvizovaně - například prostřednictvím startovacích káblů s druhého vozu - pokud není možno vůz nastartovat například roztlačením z kopce.
Při nabíjení baterie může dojít k dalšímu nepříznivému jevu - což je přebití. Při přebití baterie - jako limitní hodnota se udává zpravidla 14 nebo 15 V - dochází ke zkrácení životnosti baterie.
Přebíjení baterie nastává, pokud se dodává akumulátorům více elektrické energie, než je třeba pro krytí ztrát jejich samovolným vybíjením.
K tomu může dojít nejméně dvojím způsobem...
1. ne zcela správné funkci dobíjecího zařízení - kdy například nefunguje regulátor dobíjení - nebo je nastaveno vyšší konstantní napětí, než odpovídá příslušnému typu akumulátoru a provozní teplotě.
2. pro druhý případ nesprávné funkce nabíjení je záhodno zmínit druhou obvyklou veličinu popisující funkci elektrických spotřebičů - tedy elektrický proud. Při jiném odběru elekrického proudu než je předpokládáno - může dojít i k nesprávné funkci nabíjení - a tudíž - například i přebití akumulátoru.
a ještě jednou - nabíjení autobaterie
a na závěr měření napětí USB nabíječkou ze zapalovače...
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
Prodej bytu 1+kk, 39 m2 - Praha - Holešovice
Pplk. Sochora, Praha 7 - Holešovice
4 990 000 Kč
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x