Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Mechanika DPM 2 - elektrotechnika MFE 5 - výkon jako moment třetího stupně a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou na krátko
obsah
rozcestník rozvody a výroba
úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
rozcestník elektro a mechanika
část jedna m - rozdělení momentů v mechanice, spektrum veličin v mechanice
část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek)
část tři m - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
část čtyři m - výkon jako moment druhého stupně
a hlavní námět příspěvku
část pět e/m (elektro) - výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2 tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)
rozcestník rozvody v průmyslu, rozcestník "střídavý motor"
nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)
rozcestník na téma elektromotory
AC motor Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou (tento příspěvek)
rozcestník DC motor
Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz (v rámci příspěvku též pojednána tzv. válka rozvodů - Edison / Tesla / Křižík)
Co se děje kolem elektřiny 5/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz v příspěvku rovněž zmíněn rozdíl AC/DC - i u motorů
CEE 16 - DC rozvody, stejnosměrný motor a magnet / Brémy a Východní Frísko 1999 - Blog iDNES.cz
lineární elektromotor Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz zde v části zaměřené na nekonvenční dráhy
rozcestník AC motor
AC motor Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou (tento příspěvek, současně příspěvek na téma výkon v mechanice i elektrotechnice )
Hvězda - trojúhelník (Co se děje kolem elektřiny 5, Cesty elektrické energie 11) - Blog iDNES.cz
Hvězda - trojúhelník 2 (Co se děje kolem elektřiny 7, Cesty elektrické energie 12) - Blog iDNES.cz
AC nebo DC motor? tzv. válka rozvodů Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz
rozcestník na téma rozvody a výroba
Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz
Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz členění rozvodů především z prostorového hlediska
Tento příspěvek by měl přinést především porovnání obdobných veličin v mechanice a elektrotechnice, především veličiny výkon
jako jsou například
mechanický výkon - elektrotechnický výkon
rychlost v mechanice - napětí v elektrotechnice
a tak dále...
odkaz na hlavní rozcestník na téma elektrotechnika Co se děje kolem elektřiny... AC, DC proud - rozcestník na téma elektrotechnika - Blog iDNES.cz
dalším příspěvkem - kde se porovnávají obdobné veličiny v různých oborech je příspěvek Co se děje kolem elektřiny 5/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz který přináší především informace o veličinách vyskytujících se u rozhlasového vysílání - nicméně obdobné veličiny se rovněž vyskytují v mechanice
Úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
úvaha na téma grafy
x a y v rovnici a grafu kartézských souřadnic není totéž
řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", tedy x a y jak se zapisuje v rovnici
a osy X a Y v kartézských souřadnicích není zdaleka totéž - vlastně se jedná o dvě zcela odlišné záležitosti
neznámé z rovnice - a to jednak řídící (vnější souhrnná) neznámá "Y" a to jednak výkonné neznámé na opačné straně rovnice, případně i další neznámá z - se v grafu - neboli kartézských souřadnicích ve všech případech zobrazují na ose "Y" - či přesněji promítají se pod různými úhly - neboť jejich reálný průběh je někde v meziprostoru mezi osami y a x
jednotlivé sledované veličiny - tedy neznámé y, x, případně z jako funkce v prostoru xy mají různou strmost - přičemž nejméně pozvolná je výsledná (řídící či vnější) funkce "Y" - což je c elektrotechnice zpravidla napětí U, v mechanice zase síla F - vnitřní neznámé z rovnice - tedy neznámé "X" mají zpravidla strmější průběh - v elektrotechnice se zpravidla jedná o proud nebo výkon - v mechanice zase moment otáčení (neboli síly) a výkon
co je to výkon jako veličina vlastně?
výkon je vlastně dvousložková veličina
výkon se dá zjistit vícerým způsobem - třeba podle definice práce krát čas
ovšem výkon lze také zjistit přímo ze zdroje pohybu, a zdroje pohybu jsou obvykle dva
výkon odpovídá násobku mezi vyjádřením rotace a násobkem pro veličinu tlak
nebo přesněji - takovými párovými veličinami které definují výkon rychlost a síla
nebo ještě přesněji by se dal základní vzorec pro výkon definovat jako
výkon je rychlost krát moment síly
alternativou v elektrotechnice by byl zase vztah
výkon je napětí krát proud
Když se řekne elektřina - co se vlastně vyrábí?
Napětí U je na prvním místě. Elektrická energie E,elektrický výkon P a proud I jsou vlastně odvozené veličiny které se dají vyjádřit násobky či odmocninami napětí U+ dalšími neelektrickými veličinami - délka či poloměr nebo průměr, délka jako funkce času - tedy dráha a časoběrný interval.
Z hlediska spotřebitele je pak podstatnou veličinou zase výkon spotřebiče P.
při výrobě elektřiny napětí U je na 1. místě, výkon P je napětí krát proud
obsah
rozcestník rozvody a výroba
úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
rozcestník elektro a mechanika
část jedna m - rozdělení momentů v mechanice
část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek)
část tři m - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
část čtyři m - výkon jako moment druhého stupně
část pět e/m (elektro) -výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2 tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)
rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu
část šest m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)
odkazy na úvod
rozcestník na téma výkon
VÝKON ELEKTROTECHNIKA
rozdělovník veličin v elektrotechnice (hlavních veličin vycházejících z Ohmova zákona)
rozdělovník hlavních a odvozených hlavních veličin Ohmova zákona - z prava do leva:; energie ze sítě / vykonaná práce - kwh - kapacita baterie Ah - výkon P Watty - proud I Ampéry - odpor/impedance Ohmy - napětí Volty
VÝKON ELEKTRO
Mechanika DPM 2 - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram (tento příspěvek)
"malé výkony" u elektrospotřebičů Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky - Blog iDNES.cz
výkon elektrického obvodu po zprovoznění spotřebiče Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon pro zapojený obvod - funkce a integrál - Blog iDNES.cz
Co se děje kolem elektřiny 3 - Zenerova proti nadměrnému odběru, výkon a příkon - Blog iDNES.cz
elektrotechnické jednotky a veličiny Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon pro zvídavé 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz
výkon "velké elektrárny" Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HUTE - Blog iDNES.cz
výkonost elektrických vozidel Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil - Blog iDNES.cz
rozvody v průmyslu Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz
rozcestník osciloskop - a měřící přístroje pro výkon, proud a napětí
"osciloskop 1" Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon pro nezapojený obvod - jak vzniká napětí - Blog iDNES.cz
"osciloskop 2" Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon (2) a tři verze pro zapojený obvod, osciloskop - Blog iDNES.cz
"osciloskop prakticky 4" Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop - Blog iDNES.cz
"osciloskop a wattmetr 5" Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky - Blog iDNES.cz
MECHANIKA I ELEKTRO
Porovnávání alternativ výpočtů (mechanika DPMW)
Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon pro zvídavé 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz (výkon z práce)
Mechanika DPM výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz
Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz (porovnávání výpočtu rychlosti statistického výpočtu rychlosti dráha lomeno čas a výpočtu rychlosti přepočtem z frekvence)
Výkon a matematika (mechanika A - DPMA)
výkon a příkon Co se děje kolem elektřiny 3 - něco dalšího o diodách - Blog iDNES.cz
výkon elektrického obvodu po zprovoznění spotřebiče Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon pro zapojený obvod - funkce a integrál - Blog iDNES.cz
VÝKON MECHANIKA
spektrum veličin v mechanice (bez momentu setrvačnosti)
k nákresu níže
Spektrum veličin začíná vlevo dole - což je rozběhový moment setrvačnosti, po rozběhu pohonu se mění na moment síly a moment otáčení (torque), které jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení -moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGA) kterou vytváří síla a moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce, a z práce vydělením dráhy a dalšími přepočty by měl vzniknout moment síly- stejná veličina jako moment otáčení.
veličiny na ilustraci níže zprava do leva z prava - tedy v protisměru hodin
úhlová rychlost OMEGA - přenásobená poloměrem kola r na moment otáčení Mt- ten znovu vynásoben úlovou rychlostí OMEGA vychází výkon P - z výkonu po přenásobení dobou provozu by se měla vytvořit práce W , z práce vynásobené dráhou pak síla F - výnásobenímsíly F a poloměru kola by se měl vytvořit rovněžmoment otáčení Mt -- v tomto případě nazývanýmoment síly Mt - v podstatě by ale mělo jít o stejnou veličinu
Mechanika - moment síla a výkon (mechanika DPM)
společné přepočty pro veličiny mechaniky pohybu KFD/DPM
přepočty veličin hřídel / obvod - např. úhlová rychlost na ose - obvodová rychlost nebo moment síly - síla Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM (výkon z rychlosti a momentu otáčení) - dynamika / přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda - rychlost a síla - výkon)
"první díl" Mechanika DPM 1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz pojednáván především moment otáčení neboli síly (moment 1. stupně) a výkon (moment 2. stupně) - přepočet síly na obvodu a momentu otáčení na ose + výpočet výkonu vnitřní cestou - úhlová rychlost krát moment otáčení - v části 3 tohoto příspěvku
Mechanika DPM 2 - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram (tento příspěvek)
Mechanika DPM 2 výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce, moment setrvačnosti - nákladní vozy 2 - Blog iDNES.cz
a nákladní vozy 3 (rozjezd sanitky) Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz
s výkonem pak přímo souvisejí převody Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz
STROJE PODLE DRUHŮ (užitkové automobily a jejich modifikace)
album stavební stroje Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz (závěr tohoto příspěvku)
album jeřáby Mechanika JB /DPMW přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (přirovnání k přístavu) - Blog iDNES.cz - závěr tohoto příspěvku
rozcestník nákladní a užitkové automobily (včetně sanitek)
nákladní vozy 1 Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, rychlá nákladní vozidla a jejich rozjezd 1 - Blog iDNES.cz
nákladní vozy 2 Mechanika DPM 2 - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram (tento příspěvek)
rozdělení příspěvků na téma mechanika
MECHANIKA a MATEMATIKA
Mechanika pohybu
Mechanika KFD - linie frekvence - rychlost (linie kinematika - dynamika)
Mechanika DAV - statistická, okamžitá rychlost a zrychlení / rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz pojednávající hlavně o přepočtech perioda - frekvence - úhlové pootočení - úhlová rychlost a rychlost
dále příspěvek Mechanika A/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz příspěvek srovnává především dva zdroje pohybu - statickou sílu - ze které plyne moment síly (z něhož částečně vyplývá i soustružnický efekt) a kinematickou sílu - ze které zase vyplývá rychlost
Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda výkon)
"dvouapůltý díl" přepočty "osa - obvod / úhlová rychlost - rotační rychlost" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz
Mechanika DAV (PM) - dynamika - rychlost a zrychlení
Mechanika DAV - statistická, okamžitá rychlost a zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz pojednávající hlavně o přepočtech perioda - frekvence - úhlové pootočení - úhlová rychlost a rychlost - zde zrychlení a jeho odvození z frekvence
naopak zrychlení jako "dvousložková veličina" - pohyb rovnoměrný a pohyb zrychlený Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz
Mechanika DAV(PM) - Holešov - vzlet letounu Z 142 a okamžitá a statistická rychlost - Blog iDNES.cz
Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz příspěvek zase porovnává různé varianty výpočtu výkonu
Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet - Blog iDNES.cz
Mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů)
(Mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti)
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - Blog iDNES.cz album stavebních strojů
Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz
Matematická mechanika
Mechanika A - úhly a míry
se pak zabývá spíše matematickými přepočty - či převody - třeba úhlová frekvence k radiánu, celoúhlová frekvence, otáčky za minutu atd...
Oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány (výkon a točivý moment 4) - Blog iDNES.cz
(Mechanika integrálů a derivací v rámci Mechaniky DPM)
což je i hlavní rozcestník pro mechaniku pohybu Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz
Statika
Mechanika SK - statika staveb a konstrukcí
Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz
Mechanika SM - statika mostů
odkaz na původní rozcestník "mechanika" - tedy i statika
Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů (statika 1) -rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz
obsahem příspěvku je především
elektro, ale i mechanika ( v závěru příspěvku rovněž třífázový asynchronní indukční motor a kruhový diagram) a odkazy na další příspěvky elektro - zejména elektromotory, dále matematika i mechanika
obsah
rozcestník rozvody a výroba
úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
rozcestník elektro a mechanika
část jedna m - rozdělení momentů v mechanice
část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek)
část tři m - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
část čtyři m - výkon jako moment druhého stupně
část pět e/m (elektro) -výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2 tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)
rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu
část šest m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)
část jedna - rozdělení momentů v mechanice
----------------------------------------------------------------
otázka může znít - co je to vlastně moment v mechanice? mohlo by se říct moment síly - ale to je možná příliš zúžený pojem - ale proč ne ...
moment síly je vlastně záběr síly - síla, či tíha působící na nějaký předmět - nejnázorněji automobil projíždějí po mostě by přímo a stoprocentně patrně zabírala jen v místě, když automobil přejíždí právě přes podpěru - pokud síla nezabírá přímo proti sobě - ale záběr se děje s nějakým posunem - vytváří se moment - který lze s jistým zjednodušením označit jako moment síly
momenty v mechanice by bylo možno rozdělit
na momenty zcela bez času - což jsou zejména momenty ve statice - neboli momenty 0tého stupně - důležité zejména u konstrukcí mostů
a pak by následovaly momenty u pohybujících se mechanizmů - které lze rozdělit zda je zde veličina čas zastoupena pouze jednou na momenty 1.stupně - neboli kinematické momenty
jistou zajímavostí je moment setrvačnosti - podobně jako statické momenty zcela bez času - platný zejména pro rozjezd strojů u strojů v provozů pak platí již moment otáčení - což je standartní moment v kinematice, kde veličina čas figuruje jednou
a momenty 2. stupně - výkony - které by bylo možno zařadit jako momenty v dynamice, u kterých veličina čas figuruje dvakrát - a tímto momentem 2, stupně je výkon P
spektrum veličin v mechanice (bez momentu setrvačnosti)
k nákresu níže
Spektrum veličin začíná vlevo dole - což je rozběhový moment setrvačnosti, po rozběhu pohonu se mění na moment síly a moment otáčení (torque), které jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení - moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGA) kterou vytváří síla a moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce, a z práce vydělením dráhy a dalšími přepočty by měl vzniknout moment síly- stejná veličina jako moment otáčení.
Pokud se počítá výkon, moment otáčení, síla nebo rychlost - časem se nenásobí, ale dělí - jelikož je obsažen ve frekvenci - tedy jmenovateli zlomku - výchozí hodnota času na ose x jako by byla jedna (což je i interval frekvence)...
Poprvé se frekvencí dělí když se počítá rychlost (úhlová na ose) - i obvodová na obvodu kola - potažmo i moment otáčení (síly) na ose kola.
Jelikož výkon je tlak - přepočítaný na sílu (síla je tlak děleno plochou) - síla přepočítaná na práci vynásobením dráhou - a práce přepočítaná na výkon - vydělením práce časem (de facto frekvencí pohonu) - tedy výkon je na obvodu v principu jednosložková veličina vycházející z tlaku - výkon se ovšem na obvodu jenom počítá - jeho "sídlem" je osa kola - kde se výkon projevuje (a počítá) jako dvousložková veličina - vycházející z přepočtu síla x rychlost (ovšem převedena z obvodu na střed kola) a vzorec se tedy modifikuje na veličiny působící na ose - což je moment síly krát úhlová rychlost , což jsou v principu ty samé samé veličiny - jenom moment otáčení je rovněž úhlová rychlost navíc vynásobená poloměrem kola, tedy úhlová rychlost se ve výpočtech vyskytuje vlastně dvakrát...
(- pro úplnost - v grafu není zahrnut moment setrvačnosti - neboť moment setrvačnosti nezahrnuje čas) v grafu tedy zleva úhlová rychlost OMEGA - přenásobená poloměrem kola r na moment otáčení Mt- ten znovuvynásoben úlovou rychlostí OMEGA vychází výkon P - z výkonu po přenásobení dobou provozu by se měla vytvořit práce W , z práce vynásobené dráhou pak síla F
zcela obdobný graf vychází i pro elektrotechniku
obsah
rozcestník rozvody a výroba
rozcestník rozvody a výroba
úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
rozcestník elektro a mechanika
část jedna m - rozdělení momentů v mechanice
část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek)
část tři m - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
část čtyři m - výkon jako moment druhého stupně
část pět e/m (elektro) -výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2 tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)
rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu
část šest m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)
část dva - čas, frekvence a rychlost
-----------------------------------------------------
nejnovější poznatky na téma mechanika - kinematika
zejména rozdíl rychlost - úhlová rychlost - frekvence
malá poznámka k veličině jako takové - ve výpočtech či znázorněních se vlastně lze setkat se dvěmi formami času
1. (časo)sběrný čas (ve směru osy x) - který jak známo jde pouze jedním směrem (zde značen modře)
2. čas provozní - který není směrově omezen, neboť motor, jak rovněž známo, může mít i zpětný chod
- tento provozní čas v podstatě lze pojmout jako totožný s frekvencí - rozsah od 0lové frekvence kdy osa provozního času přiléhá k ose X a stáčí se k ose Y - čímž připomíná sešlápnutí pedálu s plynem od minima po maximum (zde značen fialově)
frekvence - de facto je totéž co provozní čas (přesněji převrácený čas, inverze času)
úhlová frekvence (omega) k radiánu, běžná frekvence (f) k celému úhlu 360 st, i otáčky za minutu je vlastně ta samá veličina - kterou lze vzájemně převést
úhlová rychlost (omega) je vlastně rovněž frekvence - úhlová frekvence s proměnlivým úhlem (při přepočtech je tedy třeba rovněž zohlednit konkrétní velkost úhlu)
frekvence je z hlediska délky bezrozměrná jednotka
rychlost (v) a perioda (T)
rychlost je podíl (či srovnání, poměr)
délkové jednotky s
s provozním časem (tedy frekvencí)
a časem na časosběrné ose x - přesněji intervalu na časosběrné ose
tento interval na časosběrné ose je buď
zanedbatelně malý - v případě rychlosti v
nebo jedna (vteřina či minuta) v případě periody T
v výsledné hodnotě - či jednotce rychlosti (m/s, km/h)
by jednotka času měla figurovat vlastně dvakrát
a to
1. jako jednotka provozního času (což je převrácená frekvence)
2. jako interval času na časosběrné ose (který je ovšem buď zanedbatelně malý, nebo jedna)
s obou důvodů se tedy druhá jednotka času ruší
podle této teorie by m/s - tedy metry za sekundu měly být m/1s - tedy metry za jednu sekundu
tedy jako příklad rozbor této fiktivní jednotky
metry (vzdálenost) lomeno jedna (jedna vteřina jako časosběrný interval na ose x) krát (počet sekund jako provozní hodnota na výkonnostní ose y)
Obvodová rychlost je ta samá veličina jako výstupní lineární rychlost vozidla - lineární rychlost je vlastně rozvinutá obvodová rychlost.
konec části dva
obsah
rozcestník rozvody a výroba
úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
rozcestník elektro a mechanika
část jedna m - rozdělení momentů v mechanice
část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek)
část tři m - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
část čtyři m - výkon jako moment druhého stupně
část pět e/m (elektro) -výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2 tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)
rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu
část šest m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)
následuje
část tři - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
část dva - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
momenty "0 stupně"- statické momenty
---------------------------------------------------
zcela bez času (čas se ve "statice měří na desítky let)
ohybový moment - asi nejzákladnější moment ve statice
moment kroucení - ve statice vzniká u přečnívajích konců přes podporu - například u krakorců
kroutící moment rovněž figuruje u kinematických mechanismů - jedná se o součin hmotnosti a ramene (tedy zcela bez veličiny času) - tento kroutící moment je poměrně důležitý při rozjezdu vozu
moment setrvačnosti - ovšem i v mechanice pohybu - dynamice figuruje výkonnostní veličina - moment - zcela bezčasová - a touto veličinou je
rozjezdový moment -moment setrvačnosti - zkoumá především příspěvek ->
Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz
zde malá ukázka
a především zkoumán úhel záběru plynu při rozjezdu
MOMENT SETRVAČNOSTI a úhel PSÍ 1
úhel PSÍ1 - úhel pedálu při záběru plynu když se stroj rozjede je výchozí veličinou pro stanovení
MOMENTU SETRVAČNOSTI
momenty prvního stupně -provozní momenty v dynamice
--------------------------------------------------------------------------------
(momenty s frekvencí, jednou násobené hodnotou času)
typickým momentem je v tomto případě jemoment síly, u motorů se vlastně jedná základní veličinu - podle které se posuzují provozní vlastnosti motoru - točící moment
pokračování původního příspěvku
momenty druhého stupně - výkon v dynamice
-------------------------------------------------------------
(momenty s rychlostí, podruhé násobené hodnotou času)
typickým "momentem druhého stupně"
je výkon
velikost výkonu by se měla stanovit dvojím způsobem
1/ měřením
2/ přepočtem z momentu otáčení (který zahrnuje i druhé vynásobení hodnotou inverzního času ve frekvenci)
výsledek by měl být totožný
(výkon je vlastně dvousložková veličina kde se započítávají dva zdroje pohybu - rotace (tzv. úhlová - možná přesněji vnitřní rychlost - a tlak - což je vlastně moment otáčení, neboli moment síly)
úhel záběru plynu - a jeho vliv na výkon a točivý moment
pro zobrazení výkonu a dalších vlastností motoru
je poměrně důležitá veličina
kterou je úhel ze kterého vychází úhlová rychlost
úhel by bylo například možno nazvat
"úhel záběru plynu"
úhel záběru plynu a jeho vliv na - moment setrvačnosti a moment točení - zkoumá především příspěvek ->
Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz
výkon dvojím způsobem
1 výkon jako práce za čas (takzvaný definiční)
1 výkon jako rotace krát tlak (konkrétněji úhlová - neboli vnitřní rychlost krát moment otáčení)
obsah
rozcestník rozvody a výroba
úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
rozcestník elektro a mechanika
část jedna m - rozdělení momentů v mechanice
část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek)
část tři m - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
část čtyři m - výkon jako moment druhého stupně
část pět e/m (elektro) -výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2 tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)
rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu
část šest m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)
část čtyři - výkon jako moment 2. stupně
------------------------------------------------------------
pokračování úvah z úvodu příspěvku
veličina výkon - kromě obecně známým vyjádřením - tedy práce dělená časem - lze vyjádřit vícerým způsobem
(dlužno podotknout - definiční vzorec pro výkon - tedy práce lomeno čas spíš podává souhrnnou statistickou informaci o výkonu - už třebas proto, že práce může probíhat s různou intenzitou, s přestávkami - a takto vypočítaný výkon zahrnuje i prodlevy)
z vícerých vzorců pro výkon je vcelku zajímavý příspěvek na španělské Wikipedii - kde je výkon definován jako síla krát obvodová rychlost (pokud se zjišťuje výkon z obvodu kola vozu) nebo úhlová rychlost krát moment síly (pokud se výkon zjišťuje na ose kola)
- zde rovněž možno zmínit - že obě výstupní či výsledné veličiny - zde zkoumaného pohybujícího se vozidla - mají maximum přesně naopak - rotační či obvodová rychlost narůst s téměř nulové velikosti na ose na maximum na obvodu
a moment síly (či moment otáčení) má maximum uvnitř kola - a směrem vně slábne
a zde (na obrázku dole) určitá kuriozita - ilustrace pro moment síly, ale vzorec pro výkon
výkon je "dvousložková veličina" - vlastně se jedná o násobek úhlové (neboli vnitřní) rychlosti a momentu síly (nebo ještě obecněji - rychlosti a tlaku)
a zde (na obrázku výše) určitá kuriozita - ilustrace pro moment síly, ale vzorec pro výkon
obsah
rozcestník rozvody a výroba
úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
rozcestník elektro a mechanika
část jedna m - rozdělení momentů v mechanice
část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek)
část tři m - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
část čtyři m - výkon jako moment druhého stupně
část pět e/m (elektro) -výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2 tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)
rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu
část šest m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)
odkazy na úvod
část pět - výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor s kotvou na krátko a kruhový diagram (+ pokračování v bádání nad časem ve frekvenci a periodě, tedy části dva)
--------------------------------------------------------------------
ve výchozí ilustraci (malý světlý diagram uvnitř)
čas zakreslen poněkud neobvykle na ose y (tedy ose okamžitých hodnot)
z výše uvedeného bádání by tedy mělo vyplývat že se jedná nikoli o čas jako časosběrnou veličinu, ale o čas jako provozní veličinu (což je v podstatě převrácená frekvence - a vzhledem k tomu, že je tento "provozní čas" orientován po ose y - jedná se maximální frekvenci - zjišťovaná veličina je tedy srovnávána s maximálními otáčkami motoru)
dokreslená část na žlutém podkladu je pokus pootočit osy tak - aby byl čas na časosběrné ose y - což je vlastně již nadbytečné - jelikož z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o provozní hodnotu času, tedy vlastně formu frekvence
z
kde se zkoumaná veličina zapisuje v rovnici - a kde se zobrazuje a načítá v grafu
zápis rovnice X = Y na ntou
v případě elektřiny U = P na ntou (zjednodušená rovnice pro napětí v síti)
v exponenciálním tvaru U na druhou = P na ntou (je li zkoumán výkon elektrárny)
zpravidla není totožný se zobrazením v kartézských souřadnicích (tedy grafu xy, případně xyz)
v kartézských souřadnicích se průbeh funkce X zobrazuje v kolem meziosy xy
ale čte na ose y
zatímco zjišťovaná veličina Y se zobrazuje poblíž osy y (nebo přímo na této ose), kde se rovněž čte její hodnota
KRUHOVÝ DIAGRAM
kruhový diagram indukčního motoru - dva odlišné případy znázornění elektrofyzikálních veličin
ve výchozí předloze je napětí "U" poněkud neobvykle znázorněno nahoře - tedy na ose "y" a proud "I" na ose "X"
současně je původním předloha doplněna převodem proudu na osu y jakožto výkonné veličiny - a napětí na osu x jakožto stavové veličiny
kruhový diagram pro AC motor - na rozdíl od běžného kartézského grafu XY jako by zkoumal "zkoumanou" veličinu nikoliv s časem - ale s napětím
pokud by se zkoumané veličiny zapsaly do rovnice, pak by vyšlo
něco jako Y = X na ntou
případněI =P na ntou
malá odbočka k průběhu "vnitřních veličin v elektrotechnice"
perioda T
z dřívějšího příspěvku (s tím, že průběh periody je zakreslen přesně naopak - tedy červeně orámované elipsy - by měly byt na začátku časosběrné osy a postupně se zmenšovat)
tedy na výkonnostní ose y by měla být
doba otáčky (při referenční intervalu frekvence - což je jedna vteřina) - tedy čas jako provozní veličina (inverze frekvence) - a podle této veličiny by se měla měnit výška elipsy periody
na časosběrné ose x
interval frekvence - tedy jedna vteřina
a co se týče standartní rychlosti "v"
v toto případě by se měla zobrazovat jenom hodnota provozního času na ose y
neboť interval na časosběrné ose x je zanedbatelně malý, teoreticky by měl odpovídat frekvenci snímače
což je trochu zasvědceným z časů chemické fotografie - například kinofilmové
ze dvou hodnot, které se nastavují
tedy clona - čas
právě hodnota čas - tedy interval na časosběrné ose
možná z trochou nadsázky ba zacloněný objektiv o okamžiku snímku šel připodobnit k periodě..., ale to je již poněkud volné přirovnání
novelizace 04. 02. 22
již překreslený graf z frekvencí, periodou a amplitudo
Frekvence = počet otáček za minutu, ve frekvenci se srovnávají dvě veličiny - jednak pomyslný zdroj pohybu - "potenciál" - tedy u elektrické varianty frekvence napětí - a pak čas, který má ovšem ve frekvenci jednotkovou hodnotu - tedy číslici jedna - která jak známo vlastní hodnotu nenásobí ani nedělí - z kinematického hlediska se tedy frekvence jeví jako rovnoměrně přímočarý pohyb
Perioda = "doba otáčky za minutu" - tedy doba otáčky a převrácená frekvence -což je jedna vteřina, jde vlastně o doplňkovou veličinu k frekvenci - která podává informaci o době trvání jedné otáčky ,
perioda vlastně zahrnuje dvě hodnoty času
- dobu otáčky na ose y (doba jedné otáčky - tedy výkonnostní čas periody - nebo také perioda v užším smyslu)
a
-časosběrný interval na ose x (jedna vteřina - což je vlastně jednotkový čas frekvence)
perioda má tedy tvar elipsy jejíž rozměr na ose x je dán dobou otáčky a rozměr na osy x je jedna vteřina - interval frekvence
v příspěvku výše byl zmíněn tzv.kruhový (či kružnicový) diagram pro GRAFICKÉ zjišťování reálného výkonu či odběru proudu u třífázového asynchronního elektromotoru -> čímž bylo nastíněno jako téma elektrotechnika
jak se se liší od kruhový diagram od běžného grafu XY
třeba pootočením os než je obvyklé - tedy hodnoty výkonů na ose y - a statistické hodnoty na ose x
budiž tedy znovu připomenuta koncepce běžného grafu (se zaměřením na hodnoty leteckých měřících přístrojů)
z tohoto důvodu zde opět připomenut diagram XY kde jsou jednotlivým osám přičleněny různé fyzikální veličiny - lišící se především intervalem času - ke kterému jsou tyto veličiny snímány
osa Y výkonová osa - čas t - mikrointerval snímače
mezi osa XY provozní osa - perioda T - jedna sekunda
(a ještě při pokusu u úplnou přesnost - ještě jedna meziosa - meziosa XXY rozjezdová osa - kde se mění moment setrvačnosti na moment otáčení - čas dle intervalu od startu do rozjezdu)
osa x statistická osa - celkový čas, doba letu, doba jízdy ... případně zdolaná vzdálenost
z hlediska uživatele jsou důležité výkonové veličiny na ose y
obvykle nejvíc sledovaná rychlost
z provozních veličin na ose XY pak zejména otáčky motoru
(přísně pojato - otáčkoměr vlastně neměří frekvenci - ale obvodovou rychlost - frekvence je ostatně - jako další provozní veličiny - třeba moment otáčení poměrně nenázorná veličina - protože frekvence je stejná bez ohledu na poloměr - kdežto obvodová rychlost se s poloměrem mění)
nu a z veličin na ose X - tedy statistických veličin je nejsledovanější především výška na výškoměru
PRAVDĚPODOBNĚ DŮVODEM POOTOČENÍ KRUHOVÉHO DIAGRAMU VŮČI BĚŽNÉMU GRAFU BUDE DŮVOD VÝPOČTŮ a to GRAFICKÉ ODEČTY u kruhového diagramu a BĚŽNÉ VÝPOČTY u standartního grafu XY
TOLIK TEDY MENŠÍ POODBOČENÍ K RŮZNÝM ZOBRAZENÍM DIAGRAMŮ A NYNÍ ZPĚT VLASTNÍ PŘÍSPĚVEK - který by měl pokračovat tématem KRUHOVÝ DIAGRAM
pokud by měl diagram výše jiný popis - kdy by jako nulová byla brána mezosa XY s frekvencí jako provozní bezčasovou hodnotou - na ose x by bylo možno odečítat velikost periody (tedy čas jedné otáčky motoru)
tedy opět
elektrický
část pět (pokračování v elektrotechnice) - třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram
Kruhový (či kružnicový) diagram by měl mít účel
odečet reálného výkonu a reálnou spotřebu proudu
při určitém jmenovitém skluzu
- a to grafickou metodou -
tedy v podstatě za pomocí kružítka a pravítka.
Přičemž dost podstatným jevem -
typickým právě pro zkoumaný stroj
tedy třífázový asynchronní motor
je oproti magnetickému poli statoru
určité zpoždění - neboli SKLUZ.
právě například velikostí SKLUZU
se od sebe různé motory můžou odlišovat.
Kružnicový (kruhový) diagram asynchronního stroje
je vlastně zobrazením polohy koncového vektoru proudu
do komplexní roviny při různé velikosti skluzu stroje.
kruhový nebo ktružnicový diagram třífázového asynchronního motoru?
jak se konstruuje kruhový diagram
na základě poznámek
Napětí na svorkách motoru je pro kreslení toho diagramu považováno za neměnné (tedy až na to, že se jedná o střídavé napětí). I frekvence střídavého proudu je tam stálá. Myslím si, že vůbec nechápete, co a v jakém měřítku v tom diagramu je. On totiž vůbec neodpovídá běžnému pojetí vztahu veličin, jak si jej nejslíš představujete.
také v elektrotechnice se lze počítat výkon dvojím způsobem
výkon dvojím způsobem
1 výkon jako práce za čas (takzvaný definiční)
1 výkon jako rotace krát tlak (konkrétněji úhlová - neboli vnitřní rychlost krát moment otáčení)
obsah
rozcestník rozvody a výroba
úvaha o výkonu, řídící neznámá "y" a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích
rozcestník elektro a mechanika
část jedna m - rozdělení momentů v mechanice
část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek)
část tři m - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
část čtyři m - výkon jako moment druhého stupně
část pět e/m (elektro) -výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2 tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)
rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu
část šest m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)
rozcestník AC motor
Hvězda - trojúhelník (Co se děje kolem elektřiny 5, Cesty elektrické energie 11) - Blog iDNES.cz
Hvězda - trojúhelník 2 (Co se děje kolem elektřiny 7, Cesty elektrické energie 12) - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou (tento příspěvek)
AC nebo DC motor? tzv. válka rozvodů Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz
rozcestník rozvody v průmyslu
Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz
Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Policie obvinila muže podezřelého z postřelení třináctileté dívky v Plzni
Čtyřicetiletého muže podezřelého z pátečního postřelení třináctileté dívky v okrajové části Plzně...
Pronájem bytu 1+1, 34m2, Janské Lázně, ul. Na Sluneční Stráni
Na Sluneční Stráni, Janské Lázně, okres Trutnov
10 000 Kč/měsíc
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x