Nezáleží kdo jste, pracujete v marketingu

V době,kdy světu vládl televizní marketing měla každá úspěšná firma podobnou strukturu. Někdo se staral o výrobu, někdo o prodej a někdo o marketing.

Produktové a výrobní oddělení mělo na starosti, jak jinak, produkt. Jak navrhnout, vyvinout a vyrobit takový výrobek nebo službu, aby přesně splňoval zadané specifikace a očekávání zákazníků. Odpovědnost produktového oddělení končila ve chvíli, kdy hotový výrobek sjel z výrobní linky.

Pak tu byl marketing. Ti kreativní kluci a holky, kteří dostali do svých kanceláří několik vzorků finálního výrobku a začali přemýšlet, jak kolem nich vytvořit takovou reklamní kampaň, která by přilákala pozornost co největšího množství lidí. Právě v hlavách nejlepších marketingových odborníků vznikli všechny ty úžasné reklamy, na které si pamatujeme i spoustu let po jejich skončení.

A samozřejmě tu bylo obchodní oddělení. Zatímco marketing měl šířit informaci o existenci produktů mezi široké masy, na obchodnících bylo je skutečně prodat. Tvrdá vyjednávání s provozovateli obchodních řetězců byla jejich denním chlebem. Vždy bylo možná získat lepší prodejní podmínky nebo lepší místa v regálech supermarketů.

Slovo „oddělení“ vystihuje podstatu těchto tří velmi odlišných světů. Světa precizních inženýrů a designérů, světa skvělých kreativců a světa tvrdých vyjednavačů. Přestože čas od času museli navzájem spolupracovat, většinou řešili svá úplně oddělená témata.

Pak se ale vše začalo měnit.

Žijeme v době, kdy si spotřebitelé mohou vybrat z nepřeberného množství možností. V době, kdy díky internetu a sociálních médiím může každý podnikatel snadno oslovit malou, přesně vymezenou skupinu lidí a nabídnout jí produkt nebo službu ušitou na míru přesně jejím individuálním přáním a potřebám.

Jedinou cestou, jak v takovém světě uspět je vytvářet mimořádné služby a produkty. A mimořádné služby a produkty vyprávějí silné a jasné příběhy. Příběhy o tom, kým člověk bude, když se stane naším zákazníkem. Příběh o tom, co o něm bude vlastnictví našeho produktu říkat ostatním.

Abychom to dokázali, nemůžeme už spoléhat na model tří separátních oddělení.

Příběh produktu musíme začít vyprávět už u rýsovacího prkna. Příběh, který bude vyzařovat z každé interakce s naší firmou, ať je to prvotní setkání, nákup nebo třeba telefonát na zákaznickou podporu.

Každý člověk v naší firmě se musí stát marketérem. Každé oddělení musí začít vyprávět příběhy.

 

Tento článek jsem původně publikoval na webu Krawin.cz

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Šindler | čtvrtek 15.9.2016 23:11 | karma článku: 9,84 | přečteno: 387x