Proč přestat sbírat lajky
Ještě před pár lety byl pro většinu podnikatelů Facebook jakousi stránkou, kde si teenageři vyměňují polonahá selfie a která je užitečná maximálně k sdílení obrázků psů a koček (mimochodem, podobně se dnes dívají na Snapchat). Doba pokročila a dneš už ani ty nejkonzervativnější podnikatelé a marketéři nepopírají obrovský potenciál této sociální sítě.
Když se začaly objevovat první firemní a komunitní stránky, společně s tím začal také hon na lajky. Firmy si Facebook totiž velmi rychle vyložili tak, že úspěšnost a význam jejich stránky se dá snadno určit podle počtu fanoušků. Firmy s desetitisíci lajků viděly možnost snadno a hlavně zdarma oslovit tuto fanouškovskou základnu a nabízet jim služby a produkty.
Získávání nových lajků se stalo nejvyšší prioritou. Strategie zahrnovaly vše možné od jednoduchých lajkovacích soutěží, přes programy typu lajk za lajk až po nákup fanoušků z pochybných serverů třetích stran.
Pak ale většinou přišlo vystřízlivění.
Tisíce fanoušků se totiž většinou téměř neprojevili na obchodních výsledcích firem. Díky tomu se také objevilo mnoho názorů, že Facebook je jako marketingová platforma nepoužitelný.
Na druhé straně se však objevovali firmy, které díky Facebooku zažívaly obrovský úspěch. Často dokonce navzdory tomu, že jejich počty lajký nepatřily (alespoň dočasně) k nejvyšším. Tajemství jejich úspěchu bylo v tom, že Facebook pochopily.
Pochopili, že narozdíl od tradičních médií jako je tisk, televize nebo i bannerová online reklama, které přenášejí informace pouze jedním směrem (od inzerenta k zákazníkovi), Facebook je určen k obousměrné komunikaci.
Místo sbírání dalších a dalších lajků a následného bombardování fanoušků nezajímavou reklamou se zaměřili na rozvíjení dialogu s již existujícími fanoušky. Místo reklamy jim nabízeli zábavný, informativní či jinak užitečný obsah. Zapojovali se do diskusí a reagovali na zpětnou vazbu fanoušků.
Díky tomu si dokázali vytvořit skutečné publikum. Publikum, které jim dobrovolně a rádo naslouchalo. A také publikum, které se ve správný čas proměnilo v platící zákazníky.
V současnosti se význam počtu lajků dál snižuje. Facebook nedávno zavedl nové algoritmy, které zaručují, že uživatelé vidí jen příspěvky, které je opravdu zajímají. To znamená, že i pokud má vaše stránka tisíce lajků, pokud vytváříte nezajímavý obsah na který uživatelé nereagují, Facebook jim ho stejně zobrazovat nebude.
Přestaňte proto honit lajky a raději si začnětě budovat opravdové publikum!
Tento článek jsem původně publikoval na webu Krawin.cz
Jan Šindler
Je PRIMA nejstupidnější cenzor všech dob?
Pokud za včerejším neodvysíláním Show Jana Krause stál nějaký cenzor, byl to nejspíš nejstupidnější cenzor všech dob.
Jan Šindler
11 důvodů proč byste měli mít vlastní blog
Vybudovat čtený a vysoce kvalitní blog je těžká a časově náročná práce. Výsledek však rozhodně stojí za to. Tady je 11 důvodů, proč by každá firma měla mít svůj pravidelně aktualizovaný blog.
Jan Šindler
Sociální média: Jak využít největší příležitost od doby, kdy si babička koupila televizi
Jedním z hlavních problémů sociálních médií je, že je firmy a podnikatelé nechápou. V jejich očích je to prostě další reklamní prostor, kterému lidé věnují pozornost. Článek jsem publikoval také na webu Krawin.cz
Jan Šindler
Jaká je opravdová hodnota zákazníka s prázdnou peněženkou
Řada podnikatelů a obchodníků rozlišuje své zákazníky podle toho, jak velkou sumu očekávají, že u nich utratí. Host v restauraci, který má chuť na menu o pěti chodech doplněné o láhev vína, je vítán o poznání vřeleji...
Jan Šindler
Proč je produkt pro každého produktem pro nikoho
Čím víc lidí si se potenciálně může stát vaším zákazníkem, tím víc z nich se jím opravdu stane. Jednoduchá logika? Ne tak docela.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
- Počet článků 28
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 682x
Napište mi na: chlev@krawin.cz