Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jaká je opravdová hodnota zákazníka s prázdnou peněženkou

Řada podnikatelů a obchodníků rozlišuje své zákazníky podle toho, jak velkou sumu očekávají, že u nich utratí. Host v restauraci, který má chuť na menu o pěti chodech doplněné o láhev vína, je vítán o poznání vřeleji...

... než ten, který přichází jen na sklenici vody.

Buďte však opatrní.

I na první pohled nezajímavý zákazník totiž může mít pro vaši firmu obrovskou cenu. A jedna s úsměvem naservírovaná sklenice vody může vytvořit základ pro desítky dalších budoucích návštěv.

Není žádnou novinkou, že přesvědčit neznámého člověka k prvnímu vyzkoušení vašich služeb je mnohem obtížnější než dosáhnout toho, aby přišel podruhé nebo potřetí. Zatímco před prvním nákupem bývá drtivá většina zákazníků opatrná a při první známce problémů se rychle otočí ve dveřích, jamile je první obchod realizován, něco se stane.

Změní se kontext příběhu, který o nás náš nový zákazník sám sobě vypráví. Ať už jsme vrcholovým manažerem multimilonového podniku, nebo dělníkem s minimální mzdou, všichi věříme, že se rozhodujeme správně a chytře. Neradi slyšíme, že kupujeme špatnou značku másla, že si neumíme vybrat hotel nebo, že spolupraujeme s špatnými dodavateli. Náš výběr totiž vypovídá stejně tak o nás, jako o našich obchodních partnerech.

Když už tedy učiníme nějaké rozhodnutí, máme snahu se ho držet. Dokonce jsme ochotni přehlédnout a prominout některé nedostatky, které by nás před první návštěvou spolehlivě odradily. A čím déle se svého rozhodnutí držíme, tím je náš vnitřní závazek silnější. Celoživotní hodnota zákazníka je tak téméř vždy mnohonásobně vyšší, než jeho první jednorázová útrata.

Pro mnohé podnikatele však toto představuje problém. Na rozdíl od okamžitých nákladů a výnosů, které lze snadno vyjádřit v denních, měsíčních či ročních tabulkách, celoživotní hodnotu zákazníků lze jen obtížně uchopit. Získání této hodnoty navíc znamená čekat měsíce a roky, než investované úsilí přinese své ovoce.

Jenže je to právě zaměření se na celoživotní hodnotu místo jednorázového zisku, které odděluje ty skutečně úspěšné firmy od těch průměrných. Bude-li nekompromisně hrát tuto dlouhodobou hru, možná nezbohatnete přes noc, ale nakonec dojdete mnohem dál.

Vítejte proto i zákazníka s pár mincemi v peněžence s otevřenou náručí. Možná se vám to mnohonásobně vyplatí.

Tento článek jsem publikoval také na webu Krawin.cz

Autor: Jan Šindler | sobota 1.10.2016 11:36 | karma článku: 19,04 | přečteno: 805x
  • Další články autora

Jan Šindler

Je PRIMA nejstupidnější cenzor všech dob?

Pokud za včerejším neodvysíláním Show Jana Krause stál nějaký cenzor, byl to nejspíš nejstupidnější cenzor všech dob.

27.10.2016 v 19:27 | Karma: 15,90 | Přečteno: 868x | Diskuse| Společnost

Jan Šindler

11 důvodů proč byste měli mít vlastní blog

Vybudovat čtený a vysoce kvalitní blog je těžká a časově náročná práce. Výsledek však rozhodně stojí za to. Tady je 11 důvodů, proč by každá firma měla mít svůj pravidelně aktualizovaný blog.

24.10.2016 v 9:10 | Karma: 5,71 | Přečteno: 175x | Diskuse| Společnost

Jan Šindler

Sociální média: Jak využít největší příležitost od doby, kdy si babička koupila televizi

Jedním z hlavních problémů sociálních médií je, že je firmy a podnikatelé nechápou. V jejich očích je to prostě další reklamní prostor, kterému lidé věnují pozornost. Článek jsem publikoval také na webu Krawin.cz

13.10.2016 v 13:07 | Karma: 11,10 | Přečteno: 552x | Diskuse| Společnost

Jan Šindler

Proč přestat sbírat lajky

Kolik lajků má stránka vaší firmy na Facebooku? Sto? Tisíc? Sto tisíc? Nebo rovnou milion? A záleží na tom vůbec?

4.10.2016 v 15:42 | Karma: 10,79 | Přečteno: 259x | Diskuse| Společnost

Jan Šindler

Proč je produkt pro každého produktem pro nikoho

Čím víc lidí si se potenciálně může stát vaším zákazníkem, tím víc z nich se jím opravdu stane. Jednoduchá logika? Ne tak docela.

20.9.2016 v 19:19 | Karma: 16,82 | Přečteno: 387x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Přijíždí nový slovenský prezident Pellegrini a začíná usmiřování špiček

26. června 2024  6:45

Nový slovenský prezident Petr Pellegrini přijíždí do Prahy na první zahraniční návštěvu v nové...

Ministři obrany USA a Ruska si zvedli telefon, poprvé od loňského března

25. června 2024  21:47,  aktualizováno  26.6 6:38

Americký ministr obrany Lloyd Austin po telefonu hovořil se svým ruským protějškem Andrejem...

Česko má nejvíce malých varen pervitinu v Evropě, říká zpráva centrály

26. června 2024  6:35

Česko vede v počtu malých laboratoří na výrobu metamfetaminu v Evropě. Tento způsob produkce je...

Assange je volný. U amerického soudu přiznal vinu a míří do Austrálie

26. června 2024  2:15,  aktualizováno  6:08

Zakladatel WikiLeaks Julian Assange ve středu před americkým soudem na souostroví Severní Mariany...

  • Počet článků 28
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 681x
Podnikatel a autor webu o podnikání a marketingu: www.KRAWIN.cz

Napište mi na: chlev@krawin.cz

 

Seznam rubrik