- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vypravil jsem se do muzea městské hromadné dopravy, umístěného do vozovny v pražských Střešovicích. A kochal se a vzpomínal, kolika z vystavených kousků jsem v dětství vlastně jezdil. V paměti se mi přitom vynořila dávná Šimkova povídka Moje jízda tramvaji:
Letní vůz koňské tramvaje, vyrobený Františkem Ringhofferem roku 1886.
Salónní tramvajový motorový vůz, vyrobený Františkem Ringhofferem (mechanická část) a Františkem Křižíkem (elektrická výzbroj) roku 1900. Jezdil do roku 1972.
Tramvajový motorový vůz, vyrobený Františkem Ringhofferem (mechanická část) a Františkem Křižíkem (elektrická výzbroj) roku 1900. Jezdil do roku 1967.
Tramvajový motorový vůz, vyrobený Františkem Ringhofferem (mechanická část) a Františkem Křižíkem (elektrická výzbroj) roku 1901. Jezdil do roku 1967.
Tramvajový motorový vůz přezdívaný "dvoustovák", vyrobený Františkem Ringhofferem (mechanická část) a Františkem Křižíkem (elektrická výzbroj) roku 1909. Jezdil do roku 1962 a jeho verze kolejových brusných vozů se používaly dokonce až do roku 1985.
Elektrický motorový vůz z roku 1915. Vyrobený v Ringhoffových závodech a. s. a Elektrotechnickou a. s.
Tramvajový motorový vůz z roku 1923, přezdívaný "čtyřstovák." Na jeho výrobě se podílely závody Františka Ringhoffera (mechanická část) a Františka Křižíka (elektrická výzbroj). Pražské koleje brázdil do roku 1966.
A tohle je tak trochu rarita, pojízdná pokladna neboli "kasička" z 1928. Vyrobily ji Ústřední dílny Elektrického podniku a sloužila do roku 1975.
Tramvajový motorový vůz, přezdívaný "ponorka" z roku 1942. Vyrobený v Ringhoffových závodech a. s. a Akciovou společností (tak se tehdy jmenovaly Škodovy závody v Plzni). Jezdil do roku 1967.
Za ponorku se často zapřahal vlečný vůz, zvaný "krasin." Vyrobený byl v roce 1942 v Ringhoffových závodech a jezdil do roku 1974.
Tramvajový motorový vůz, zvaný "mervo." Vyrobený byl v roce 1948 v Tatře n. p. závod Smíchov a v Českomoravské Kolben - Daněk. Jezdil do roku 1966.
Tramvajový vůz TI z roku 1951, vyrobený ve vagónce Tatra Smíchov (mechanická část) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). Používal se až do roku 1976.
Tramvajový vůz TII z roku 1955, vyrobený ve vagónce Tatra Smíchov (mechanická část) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). V Praze jezdil pouze do roku 1956, jeho "bráškové" v Bratislavě do roku 1976.
Tramvajový vůz T3 z roku 1961, vyrobený ve vagónce Tatra Smíchov (mechanická část) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). Tento vůz jezdil po Praze do roku 1984.
Tříčlánkový tramvajový vůz z roku 1990 KT8D5 neboli "kátéčko." Byl vyrobený v ČKD Tatra (mechanická část) a ČKD Trakce (elektrická výzbroj). Jezdil do roku 2013.
Může být technika romantická, není to paradox? Pokud může, zasněme se po té smršti věcných informací u několika takových obrázků.
Tak díky za milé přijetí, příště se rád zase zastavím.
PS: Věcné údaje jsem čerpal z informací muzea pražského dopravního podniku. Pokud jsem něco popletl, tak se omlouvám. Jestli vám kouzlo starých tramvají také není cizí, rozhodně stojí za to se tam vypravit a kromě těch krásných kolejových vozidel se pokochat též pohledem na stařičké autobusy a trolejbusy.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!