Nebezpečné spamy

Pravděpodobně všichni občas dostáváme do svých e-mailových schránek nejrůznější spamové zprávy, které nám nabízejí peněžní zisk. Přestože je jejich podvodný charakter všeobecně známý, není od věci se o nich čas od času zmínit a varovat ty z nás, kteří by jim náhodou uvěřili.

Podívejme se nejprve na některé vlastnosti, které bývají pro tyto spamy společné a podle kterých je obvykle můžeme poznat na první pohled:

1. Jméno odesilatele patří nějaké solidní zahraniční bankovní nebo finanční instituci, ale e-mailová adresa mu zjevně neodpovídá. Pokud si to chceme ověřit, můžeme se podívat na oficiální stránku dané společnosti, kde obvykle nalezneme její skutečné kontaktní e-mailové adresy.

2. Pokud je e-mail odesílaný ze zahraničí bývá napsaný špatnou češtinou, pro ukázku uvádím úryvek: „…Jsme soukromá půjčka věřitel. My rozdávat půjčky pro jednotlivce a podniky, jak zajištěné a nezajištěné úvěry…“

3. Nabídka bývá nereálná, obsahuje například úvěry s podezřele nízkým úrokem, investice naopak s vysokým úrokem, informaci o tom, že jsme zdědili obrovskou částku po nějakém našem zapomenutém příbuzném, o němž jsme v životě neslyšeli.

4. V e-mailu jsou od nás požadované naše osobní údaje.

Většinou se stává, že takový e-mail zachytí antispamový systém a do naší schránky jej umístí do složky s označením „spam,“ ale nemůžeme se na to spolehnout. Proto musíme být ostražití, na e-mail neodpovídat, neotevírat jeho případné přílohy (mohly by obsahovat viry) a okamžitě jej smazat.

Co se stane, pokud na takový e-mail přece jen odpovíme:

Zpravidla dostaneme během pár dní další e-mail, v němž je po nás požadováno doplnění osobních údajů nebo zaslání peněžní zálohy na uvedený účet. Případně obsahuje přílohu, která je návrhem konkrétní smlouvy nebo se „tváří“ nějak podobně.

Pokračujeme-li v korespondenci dál, začínáme si koledovat o skutečné problémy. Osobní údaje mohou být zneužity, čím jsme jich uvedli více, tím hůř. Zvlášť nebezpečné je uvádět rodné číslo, číslo pasu nebo občanského průkazu, číslo bankovního konta, číslo platební karty, o PIN, CVC, CVV kódech se snad ani nemusím zmiňovat.

Rafinovanost podvodníků, kteří takové e-maily rozesílají, spočívá v tom, že po nás nechtějí všechny údaje najednou, ale postupně se snaží získat naší důvěru. Korespondence obvykle skončí ve chvíli, kdy uvěříme a odesilateli poskytneme všechny požadované informace, případně zaplatíme požadovanou zálohu. Od té chvíle se podvodník již neozve a neodpovídá na naše urgence.

Důsledky takové neopatrnosti mohou být pro nás nedozírné. V lepším případě přijdeme „pouze“ o peníze, které jsme v dobré víře poslali na uvedený účet. V horších případech může dojít k zneužití naší identity nebo platební karty. Pak po nás může být opakovaně požadováno například placení něčeho, s čím nemáme nic společného, v extrémním případě můžeme být obviněni z nějaké kriminální činnosti, a nám se bude jen obtížně prokazovat, že jsme se stali obětí podvodu.

Autor: Jan Pražák | středa 6.2.2013 20:47 | karma článku: 11,73 | přečteno: 599x
  • Další články autora

Jan Pražák

Co s kočkou o dovolené?

3.5.2024 v 14:34 | Karma: 19,92

Jan Pražák

Ty zvíře moje!

27.4.2024 v 7:07 | Karma: 21,07

Jan Pražák

Heleno, hledej!

24.4.2024 v 14:34 | Karma: 31,75

Jan Pražák

Věř svým očím

21.4.2024 v 7:07 | Karma: 28,26