15. S bráchou na kole zpátky v Thasku - vzhůru do Tratu!

Trat je thajský plážový ráj, kam směřujeme a kde bychom rádi strávili Silvestra a protože dnes zbývají právě čtyři dny do Nového roku a my jsme opět v Thajsku, nastává ten správný čas nabrat kurz jih.

Nikdo z nás si po těch všech útrapách ani nedovede představit tu sladkou odměnu v podobě Silvestra stráveného pod hvězdnou oblohou s šumícím mořem jako kulisou někde v povzdálí, ale pokud se nestane něco neočekávaného, tak by se nám to snad mohlo povézt.

Ráno si jedu na nedaleké tržiště koupit normální sportovní boty, protože už mám z těch trekingových sandálů strašně otlačené nohy a hlavně mě nebaví, jak se mi v nich neustále šoupou nohy ze strany na stranu, takže se v nich nedá pořádně šlapat. Sehnat zde boty o velikosti 46/47 je celkem oříšek, ale nakonec se mi to s asistencí jednoho anglicky mluvícího mladíka podaří, a tak mám běžecké Reeboky za 200 korun. K tomu si jdu ještě pořídit náhradní šlapky, tyto současné se už začínají pomalu ničit a pár stojí 150 Kč. Když mám toto v suchu, jdeme si dát s Rikem snídani, protože už máme oba obrovský hlad, a to ještě není osm hodin. Přeci jenom tohle je na cestování na kole jedna z nejhezčích věcí, mám na mysli to brzké vstávání, kdy si člověk užije opravdu celý den od ranního bzukotu na tržnicích, když se vše připravuje, spěchajícím do práce se servírují místní pochoutky, přes polední siesty po dopoledním výkonu až po večerní mumraj ve městech, kde se zase vše připravuje na noční veselí, všichni se uvolněně courají jen tak v žabkách a tričkách, posedávají, popíjejí, nikdo nic neřeší. Člověk je kolem deváté natolik unavený, že spadne do postele či do spacáku a ráno v pět či v šest je opět svěží, aby si ten celý kolotoč mohl užít znovu, ale jinak, jinde, s jinými lidmi kolem, jinými pochoutkami, ale stejně intenzivně, to naplňuje jakoukoliv cestu..

Dnešní snídaně za 90 báthů obsahuje asi deset pečených mas na špejli přímo z grilu od paní na tržišti, omáčku a fantastickou lepivou rýži, kterou k tomu přikusujeme jako chleba. Po skvělém začátku se shodujeme na tom, že by to chtělo sladkou tečku, a tak vyrážíme k ovocnému trhu, kde si necháváme vyloupat menši medový melounek za 50 báthů a v 7Eleven (síť fantastických nonstop supermarketů, kde člověk dostane vše za nejnižší ceny) ještě kupuje Riko několik zákusků.

Poté vyrážíme směrem Trat, ovšem chceme opět zvolit netradiční cestu a nevíme, zda se nám ji podaří najít. Jde o to, že pokud bychom odsud vyrazili po hlavních spojnicích, pojedeme po šílených hlavních či dokonce přímo po dálnicích, a to opravdu nechceme, raději proto riskneme zahnout ve městě Aranya Prathet doleva na jakousi malou osadu, která je v mapě označená jako Non Sao-Eh (čti "nonsao éé" se zvláštním důrazem na poslední slabiku). Pokud chceme takto postupovat, je vždy lepší najít v mapě trošku větší městečko v požadovaném směru, zkusit ho před několika místními vyslovit a pokud se chytnou a začnou ukazovat směr (ať už kamkoliv), tak je vyhráno, protože se takto můžeme ptát i dál a navíc máme jistotu, že městečko se pod daným názvem opravdu kdesi v našem směru vyskytuje. Po chvíli zjišťujeme, že ještě dál je městečkjo Khlong Hat, které je o trošku větší, a proto bude lepší se ptát rovnou na směr k tomuto městu, který je pro nás lépe vyslovitelný a pro místní lépe srozumitelný z našich úst.

Hned po sjezdu z hlavní silnice má však Riko vážné problémy se svalem a řešíme tedy krizový scénář. První varianta počítá s tím, že by si tady nasedl do autobusu a někde po sto kilometrech bychom se potkali, ale je to dost nevypočitatelné řešení, protože by musel přestupovat, a pak, přesně sto kilometrů odsud nic není, musel by se nechat prostě vyhodit v nějaké díře, takže bychom riskovali, zda se vůbec shledáme. Místo toho zkoušíme metodu, že Rika vezmu do háku za gumicuk, který využíváme na připevnění věcí na vrch zadních brašen. Tato varianta se ukazuje jako schůdná, tedy pokud se někde nevysekáme, ale zatím to jde, pro mě to znamená, že si dám dneska makačku. Celý den doslova kopírujeme hranici s Kambodžou, ovšem z thajské strany, sluníčko peče pořádně, dneska je určitě víc než pětatřicet ve stínu a všude kolem to vypadá jako u nás v létě. Úplně na mě sedla letní líná atmosféra ze Slunce, seno, takové to letní vedro, kdy vzduch stojí, člověk jede po prázdné okresce, Riko si vzadu hvízdá známé melodie, po které jen výjimečně přejede auto a v dálce se tetelí vzduch. Jediné, co nám připomíná blízkost střežené hranice, jsou check pointy každých několik kilometrů, ve kterých vždy stráží jeden voják, ale stráží tak nějak s nohama na stole, mávne nám, ať jedeme a příjemně se usměje. Příště bych si měl prý dát na záda plochou televizi, aby byl Rikův zážitek dokonalý..

Po dvaceti kilometrech stavíme na kolu, dáme si dvě litr a půlky, poctivě s ledem a neznám lepší způsob jak si tento nápoj vychutnat než právě na kole v takovémto počasí, to se nerovná napití se, ale nesrovnatelnému pocitu slasti, když si člověk může opět po několika desítkách kilometrů dát kolu, uhasit žízeň a doplnit cukry na další jízdu. Ani v tom vedru nemám hlad, zastavujeme až po šedesáti kilometrech ve městečku Khlong Hut, kde si dáváme míchanou zeleninu s rýží, dvě velké koly, všechno dohromady za 180 báthů, paráda.

Závěrečných zhruba třicet kilometrů je nejnáročnějších, paradoxně však vede tou nejkrásnější krajinou. Z mírně kopcovité krajiny se najednou před námi vynořují homolovité hory, které ve srovnání s okolní krajinou působí vskutku impozantně, přestože ve skutečnosti zas tak vysoké nejsou, ale vzhledem k tomu, že jsme v nadmořské výšce cca 200 metrů, tak hora vysoká 600 metrů, tyčící se nad okolní kávovníky a rákosová pole, působí neskutečně.

Večer přijíždíme do jednoho krásně zapomenutého, ospalého městečka jménem Thun Khanan, kde ihned po příjezdu hledáme místo pro stan. U první restaurace nám moc nerozumějí, ale na druhou stranu, ani zde není moc kam stan dát. Stačí jenom přejet ulici a zeptat se jinde a v minutě jsme vítáni, za restaurací nám ukazují nejvhodnější místo pro stan a ještě, to jsme opravdu nečekali, nám jdou ukázat kam se můžeme jít umýt. Přes ulici je totiž místní benzínka a za ní jsou fantastické záchody, kde mají i místo na umytí, čehož hned využíváme i k přeprání nejvíce propocených svršků. Zkrátka paráda, nic víc není třeba, a to se hned člověk těší na večeři..

PRŮMĚRNÁ RYCHLOST:     16,7 KM/H

MAXIMÁLNÍ RYCHLOST:    47 KM

VÝDEJ KALORIÍ:         1119 CAL

ČISTÝ ČAS V SEDLE:     5 H 36 MIN

DENNÍ VZDÁLENOST:      94 KM

CELKOVÁ VZDÁLENOST:    1106 km

Autor: Jan Novotny | sobota 15.2.2014 17:00 | karma článku: 8,92 | přečteno: 212x

Jan Novotny

Poslední den na cestě, Thasko na kole 2014 (21)

Poslední noc se spalo dobře, sám od sebe jsem však vstal už o páté, protože mě probudil nějaký pes a stejně jsem chtěl dnes vstávat brzo, protože bych se chtěl dostat do města Hat Yai vzdáleného odsud teď už 200 kilometrů včas.

23.3.2014 v 12:59 | Karma: 10,77 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Cape Yong Star, Thajsko na kole 2014 (20)

Ráno vstávám těsně před svítáním, rozepnu stan a až potom otevřu oči. To dělám schválně, protože ten pohled je to nejkrásnější probuzení. Chvíli jen tak zírám na ty obří „muffiny“, které se tu tyčí z mořského dna v podobě vysokých skal a potom jen tak sedím, a pak pomalu, ale opravdu pomalu vstávám, jak by řekl pan doktor v podobě pana Hrušínského ve Vesničko má středisková.

22.3.2014 v 12:59 | Karma: 9,85 | Přečteno: 278x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Pláž Hat Chao Mai, Thajsko na kole 2014 (19)

Tato pláž je opravdu z těch rušnějších, ale jenom, co se týče ruchu kolem, jinak mě nikdo v noci nevyrušoval, že by mi lítal kolem stanu nebo mě budil. To ne, ale nebyla to úplně jedna z těch komfortních, nad kterými jenom vydechnout aaach...

21.3.2014 v 12:40 | Karma: 10,92 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Ko Phi Phi – ráj na zemi,Thajsko na kole 2014 (18)

Ráno se probouzím už lehce před šestou, což je obrovská výhoda spaní na pláži a přitom se cítím dobitý a odpočatý. Po rychlém sbalení jdu na policejní stanici pro kolo, kde už hlídkuje můj starý známý četník. Je samá sranda a hned mi nabízí kafe, které je tedy vynikající, a tak ho „stáhnu“ ještě o jedno, a také říká, že kdykoliv tu budu chtít znovu přespat, tak se mám na něj obrátit a jsem tu vždy vítán. Další fantasticky nabíjející setkání s člověkem, který se takřka jenom směje.

20.3.2014 v 12:07 | Karma: 12,48 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Krabi,Thajsko na kole 2014 (17)

Pod staletým stromem se to spalo celkem v klidu, dokonce byla k ránu i trochu zima, ale spíš bych to definoval jako chládek, takže jsem se pořádně zachumlal. Vzhledem k tomu, kolik tady mají psů, byl v noci celkem klid, jenom jeden vytrvalec neustále dával vědět, že on je tady pánem, ale kolegy se mu do „ňákejch větších akcí“ naštěstí přeštěkat nepodařilo...

19.3.2014 v 12:45 | Karma: 12,07 | Přečteno: 580x | Diskuse| Ostatní

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

V Indii po šesti týdnech skončily parlamentní volby. Očekává se vítězství Módího

1. června 2024  17:30,  aktualizováno  19:44

V sobotu završila Indie po šesti týdnech proces parlamentních voleb, ve kterých současný premiér...

Humorem proti trollům. Evropa se chystá na volby plné dezinformací

1. června 2024  19:27

S rozvojem umělé inteligence (AI) vzrůstá nebezpečí, že se útočníci budou snažit ovlivnit nebo...

KOMENTÁŘ: Atentát na velké rudé zvíře se stal šablonou pro politické procesy

1. června 2024

Premium Před 76 lety, 27. května 1948, jen tři měsíce po komunistickém puči, byl spáchán atentát na...

Propalestinští demonstranti vtrhli do muzea v New Yorku. Zasahovala policie

1. června 2024  18:47

V pátek vtrhly stovky propalestinských demonstrantů do Brooklynského muzea v New Yorku. Nad jeho...

Projezdil jsem více než 50 zemí světa na kole, ale nejsem klasický cestovatel, dělám spoustu úplně jiných věcí, kreativu, marketing, organizuji akce, festivaly, atd., což myslím, že i stylu mého psaní propůjčuje určitý druh jinakosti. Rád se zamýšlím nad tím, co vidím kolem sebe, když cestuji a za jeden z největších darů cestování považuji možnost srovnávat.