1. S bráchou na kole po Thajsku, Kambodži a Laosu 2011/2012

Po měsících příprav konečně nastal den D. Poprvé v mém životě jedu na cestu na kolech ve dvou, přesněji řečeno s bráchou. Chceme tím tak navázat na starou tradici, kterou čas přetrhal někdy před deseti lety. Tehdy jsme společně jezdívali do Tater, spali na hřebenech ve stanu, ale od té doby jsme společně nikde nebyli a bude skvělé se pokusit oprášit staré výpravy. Přípravy na tuto cestu rozhodně nebyly jednoduché. Dílem proto, že brácha na kole nejezdí, žádné nevlastní, takže opatřit mu veškerou výzbroj na cestu zabralo poměrně dost času a úsilí. Oproti výpravě do Thajska, Malajsie a Singapuru, kterou jsem absolvoval na kole minulý rok, jsem se tentokrát mnohému pokusil vyvarovat a řadu věcí udělat lépe. V první řadě letenka, která mě minulý rok stála 23.000,- se stejnou společností, tedy s Emirates, jsem tentokrát pořídil za fantastických 14.000,- Kč, a to i s koly!!! V to jsem nedoufal ani v těch nejbujařejších snech. Minulý rok jsem měl ještě spoustu dodatečných nákladů v průběhu letu, takže letenka mě ve finále vyšla skoro na 30.000,- Kč, za což teď letíme oba dva...

Už při balení se ukázalo být obrovskou výhodou cestovat ve dvou s ohledem na rozložení váhy zavazadel. Pokud bych totiž letěl sám, měl bych zcela jistě vážné problémy vměstnat do limitu 30 Kg vše potřebné, tedy především kolo, stan, poměrně těžkou nafukovací karimatku, kterou tentokrát bereme s sebou i s pumpou, abychom si mohli dopřát komfortní spánek i někde v divočině po náročném výkonu. Pokud jedeme ve dvou, ukazuje se jako doslova snadné vzít si kola i lodní pytle a i s rezervou se každý vejít do svých třiceti kilo. Je to vážně skvělé zjištění i s ohledem na plánování dalších cest. Další věc, kterou jsem oproti minulému roku udělal jinak, se týká balení kol. Původně jsem si myslel, že kola zabalíme do krabic, jenomže standardní krabice na kola váží, světe div se, 4,5 Kg! Tím bychom si moc nepomohli, takže nakonec zvítězila metoda obalení citlivých částí kol jako je přehazovačka či přesmykač, měkkými materiály jako je karimatka a stan, a to vše obaleno do lehké stahovací fólie. Tím jsme se vyhnuli těžkým materiálům typu kartonová krabice - vřele každému doporučuji. Důvod proč se o tom tak rozepisuji spočívá mimo jiné v tom, že se minulý rok přepravcům podařilo zdeformovat moji přehazovačku a zároveň urazit několik zubů na kolečkách, čímž mi solidně znepříjemnili začátek cesty.

Je neděle odpoledne a na to, že je už skoro polovina prosince, je venku krásně jasno, lehce nad nulou a mi si to šineme v kamarádově dodávce směr letiště. Když si vzpomenu na příjezd na letiště minulý rok a teď, tak se to nedá srovnat. Minulý rok mi málem uletělo letadlo, respektive mě skoro nepustili na palubu, kdežto teď přijíždíme s uctivým předstihem, na přepážce jsme první (patrně poprvé v mém životě) a vše probíhá až neuvěřitelně hladce. Personál za pultíkem je samý žert, u zavazadel máme i s koly váhovou rezervu, dokonce dostáváme na požádání i "exit seats", tedy sedadla nad křídlem u nouzového východu s velkým prostorem pro nohy, prostě všechno klape jako na drátkách. Překvapuje mě bráchův strach z létání, nejdřív jsem si myslel, že se mi pouze snaží znechutit moje nadšení, ale ono mu to létání asi vážně nedělá dobře.. Mé vybídnutí "za ty peníze musíš být nadšenej", opětuje lakonickým "moje spokojenost není na prodej", a tak se ho snažím upokojit alespoň několika veselými historkami ze seriálu "Letecké katastrofy". To kupodivu taky nezabírá, a tak navrhuji využít tradičního arabského pohostinství aerolinek Emirates s neomezeným alkoholovým barem. To se zdá být jako lepší varianta..

Po přistání v Dubaji nás čeká dlouhé, skoro desetihodinové čekání na další spoj do Bangkoku. Obvykle létají spoje dva, jeden navazuje asi po dvou a druhý, bohužel, až po deseti hodinách. Pokud je ovšem v prvním volné místo, lze si letenky vyměnit a cestu tak uspíšit. Zkoušíme to, ale bohužel je nám sděleno, že první spoj je beznadějně plný a navíc před námi čeká na uvolnění místa už šest lidí. Tak co, alespoň jsme to zkusili a navíc jsme od obsluhy dostali poukázku na předkrm, hlavní jídlo a nápoj, který si můžeme vybrat v několika restauracích na letišti. Dáváme přednost thajské a rovnou se jí vydáváme hledat, ovšem tato restaurace je odsud vzhledem k rozlehlosti dubajského mezinárodního letiště, vzdálená asi dvacet minut chůze. Nikdo z nás ovšem nelituje, času je dost. Ať už zeleninové závitky anebo červené či zelené kari v kokosovém mléce, obojí je autenticky thajské, takže si tak vlastně dopřáváme i takový "warm-up" před Bangkokem, i když na tamní kuchyni se těšíme nesrovnatelně víc.

Během čekání se mi podařilo na chvilku usnout, zatímco brácha bděl odvážně celou dobu na stráži. Na samotném konci letu do Bangkoku se seznamujeme se dvěma kluky z Pardubic, a tak si společně alespoň můžeme zavolat taxíka a srazit tak náklady na 700 bathů s tím, že máme větší vůz, aby se do něj vešla složená kola. Společnými silami je pak společně vynášíme přímo na ulici Khao San až do hotelu Khao San Palace. Chtěl jsem Richarda překvapit předem zakoupeným hotelovým apartmánem, ale kluci se začali na všechno už na palubě tak vehementně vyptávat, a tak jsem nechtěl předstírat, že nemáme ubytování, což by se potom stejně provalilo a "překvápko" jsem sdělil všem ještě na palubě těsně před přistáním. Minulý rok jsem zde kupoval pokoj přesně za 900 bathů na osobu, ale tentokrát se mi podařilo získat pokoj pro dva za stejnou cenu a ještě s tím, že na střeše hotelu je bazén. Takže každého nás vyšlo ubytování v samotném centru cca na 250 Kč.

Autor: Jan Novotny | pondělí 3.2.2014 21:00 | karma článku: 8,19 | přečteno: 455x

Jan Novotny

Poslední den na cestě, Thasko na kole 2014 (21)

Poslední noc se spalo dobře, sám od sebe jsem však vstal už o páté, protože mě probudil nějaký pes a stejně jsem chtěl dnes vstávat brzo, protože bych se chtěl dostat do města Hat Yai vzdáleného odsud teď už 200 kilometrů včas.

23.3.2014 v 12:59 | Karma: 10,77 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Cape Yong Star, Thajsko na kole 2014 (20)

Ráno vstávám těsně před svítáním, rozepnu stan a až potom otevřu oči. To dělám schválně, protože ten pohled je to nejkrásnější probuzení. Chvíli jen tak zírám na ty obří „muffiny“, které se tu tyčí z mořského dna v podobě vysokých skal a potom jen tak sedím, a pak pomalu, ale opravdu pomalu vstávám, jak by řekl pan doktor v podobě pana Hrušínského ve Vesničko má středisková.

22.3.2014 v 12:59 | Karma: 9,85 | Přečteno: 278x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Pláž Hat Chao Mai, Thajsko na kole 2014 (19)

Tato pláž je opravdu z těch rušnějších, ale jenom, co se týče ruchu kolem, jinak mě nikdo v noci nevyrušoval, že by mi lítal kolem stanu nebo mě budil. To ne, ale nebyla to úplně jedna z těch komfortních, nad kterými jenom vydechnout aaach...

21.3.2014 v 12:40 | Karma: 10,92 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Ko Phi Phi – ráj na zemi,Thajsko na kole 2014 (18)

Ráno se probouzím už lehce před šestou, což je obrovská výhoda spaní na pláži a přitom se cítím dobitý a odpočatý. Po rychlém sbalení jdu na policejní stanici pro kolo, kde už hlídkuje můj starý známý četník. Je samá sranda a hned mi nabízí kafe, které je tedy vynikající, a tak ho „stáhnu“ ještě o jedno, a také říká, že kdykoliv tu budu chtít znovu přespat, tak se mám na něj obrátit a jsem tu vždy vítán. Další fantasticky nabíjející setkání s člověkem, který se takřka jenom směje.

20.3.2014 v 12:07 | Karma: 12,48 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Krabi,Thajsko na kole 2014 (17)

Pod staletým stromem se to spalo celkem v klidu, dokonce byla k ránu i trochu zima, ale spíš bych to definoval jako chládek, takže jsem se pořádně zachumlal. Vzhledem k tomu, kolik tady mají psů, byl v noci celkem klid, jenom jeden vytrvalec neustále dával vědět, že on je tady pánem, ale kolegy se mu do „ňákejch větších akcí“ naštěstí přeštěkat nepodařilo...

19.3.2014 v 12:45 | Karma: 12,07 | Přečteno: 580x | Diskuse| Ostatní

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

KOMENTÁŘ: Atentát na velké rudé zvíře se stal šablonou pro politické procesy

1. června 2024

Premium Před 76 lety, 27. května 1948, jen tři měsíce po komunistickém puči, byl spáchán atentát na...

Propalestinští demonstranti vtrhli do muzea v New Yorku. Zasahovala policie

1. června 2024  18:47

V pátek vtrhly stovky propalestinských demonstrantů do Brooklynského muzea v New Yorku. Nad jeho...

Starosta platil vědmu z obecního rozpočtu. Věřil, že mluví s jeho mrtvým otcem

1. června 2024  18:17

Francouzský starosta Gilles d’Ettore skončil ve vazbě poté, co naletěl vědmě oblíbené mezi tamní...

Problémovou čtvrť ovládl islám. Vrací se tam klid a ze Švédů je malá menšina

1. června 2024  18:06

Migrace a problém se začleňováním migrantů do společnosti je ve Švédsku důležitým tématem voleb do...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Projezdil jsem více než 50 zemí světa na kole, ale nejsem klasický cestovatel, dělám spoustu úplně jiných věcí, kreativu, marketing, organizuji akce, festivaly, atd., což myslím, že i stylu mého psaní propůjčuje určitý druh jinakosti. Rád se zamýšlím nad tím, co vidím kolem sebe, když cestuji a za jeden z největších darů cestování považuji možnost srovnávat.