Zima 1997, aneb před cestou do Paříže
Když se Dakar v roce 1979 jel poprvé, projíždělo se Alžírem, Nigerem, Mali a Senegalem. Velmi náročnou trať přes Alžír si Dakar udržel až do ročníku 1988. Ročník 1989 vedl z bezpečnostních důvodů už přes Tunis a Libyi a po několika ročnících se trasa ustálila tak, že se africká část začínala v Maroku. Alžír se už do itineráře Dakaru nikdy nevrátil. Ne vždycky se navíc končilo v Dakaru – jednou se jelo třeba do jihoafrického Kapského města. Nebo v roce 1997 se jela smyčka jen v Africe, Dakar-Agadez-Dakar. Ale v roce 1998 se do Dakaru jelo, a to přes Granadu.
Než se vůbec člověk může postavit na start, musí se udělat strašná spousta věcí.
Zvenčí se může zdát, že na takový závod stačí kamion a v něm tři lidi, ale ve skutečnosti je dakarský tým mnohem větší. Celkově měl Tatra tým (přesněji oficiálně TOTAL Tatra Marathon Team) v tom roce skoro dvacítku lidí. Dvě tříčlenné posádky v závodních kamiónech, k tomu ještě jedna v podpůrném, který veze náhradní díly, ale který se taky zapojil do soutěže. A pak letecká podpora a novináři. K tomu ještě kluci na motorkách z týmu KTM Slovnaft a jejich technická podpora.
Já jsem byl tehdy jako navigátor v týmu s největší osobností, s Karlem Lopraisem a s jeho neodmyslitelnou „dvojkou“, s Radkem Stachurou. Ovšem tohle nebyla moje jediná role. Tou hlavní bylo dělat manažera týmu. Už v roce 1997 jsem si zkusil manažerskou roli kolem Dakaru poprvé. Tehdy jsem pod firmou CermAktivity zorganizoval výpravu dvou závodníků na motorkách, Ivo Kaštana a Standy Zlocha, v kategorii motorek do 500 ccm a dvou novinářů. I bez podpory mechaniků a na slabších Suzuki 350 dojeli tehdy naprosto famózně, ve své kategorii byl Ivo druhý a Standa třetí. A tohle mi otevřelo cestu, protože mne oslovili s nabídkou pánové z Tatry a upřímně, musel bych být blázen, abych to nevzal (na druhé straně, člověk musí být i trochu blázen, aby to vzal).
Rok 1997 se totiž sice povedl motorkářům, ale kamionům vůbec. Do cíle v tom roce ani jeden nedojel kvůli poruchách, několik členů týmu mělo následně vážné zdravotní potíže a do toho se objevily i neshody s organizátory. A bohužel i velké neshody uvnitř týmu.
Bylo zkrátka potřeba to celé pojmout nově. A protože jsem asi opravdu tak trochu blázen, pustil jsem se nejen do přípravy a organizace týmu s kamiony Tatra, ale opět i motorkářského týmu. Takže bylo potřeba postavit nové či staronové týmy, vybrat správné stroje a připravit je. Na konci vývoje a zkoušek byl úplně nový závodní kamion s interním označením „Puma“. Byl zcela nové koncepce s motorem Deutz. A bylo logické, že za jeho volant usedne Karel Loprais, nejzkušenější náš „dakarák“. Rychle se testovalo i ve vojenských prostorech u Senice, kde jsou nádherné pískové tratě. Karel byl s přípravou spokojený, Puma byla skvělá, ale ze začátku si i tak zkušený jezdec na ni musel zvykat… Ale o tom se ještě rozepíšu. Bylo třeba pro motocyklový tým sehnat stroje KTM a zajistit náhradní díly, oblečení pro jezdce a vše potřebné dál. Bylo třeba vyřídit obrovskou spoustu papírování a taky najít sponzory. V rámci celého týmu se rozdělily úkoly: organizační věci k samotnému závodu si vzali na starost Pepa Kalina, který se do týmu po pauze vrátil a Pepa Vrátil, dopisující novinář. Ti jezdili mezi Prahou, Kopřivnicí a Paříží. Radka Dvořáková zase vyřizovalo to šílené papírování, přihlášky, novinářské akreditace, víza, hotely, letenky. Bedřich Sklenovský měl na starosti přípravu všech tří vozů. Já a Karel Loprais jsme si vzali na starost sehnat finance. Nebyla to vůbec jednoduchá věc. Kdo někdy sháněl peníze na sport, ten ví, o čem mluvím… Karel má skvělou pověst, která otevřela nejedny dveře, já mám zase dar mluvit s lidmi a hledat shodu. K tomu Dakar a Tatra měly a pořád mají v České republice dobrý zvuk. I tak jsme ale strávili několik měsíců ježděním, schůzkami, přesvědčováním a přípravou smluv… Těch firem, které do toho s námi nakonec v roce 1998 šly, bylo hodně a všem jsem byl hrozně vděčný, jejich jména uvidíte na obrázcích kamionů. Hlavním partnerem se tehdy stal TOTAL, pro ilustraci jsem sem dal i jeden jejich reklamní obrázek z té doby. Listopad a prosinec roku 1997 byly měsíce, kdy se nikdo z nás nezastavil, většinu dnů se nestíhal oběd nebo večeře, jedlo se na cestách a za pochodu. Paříž, Praha, Mattighofen, Kopřivnice, Bratislava, pořád byl někdo prostě „na trati“. Těsně před vánočními svátky kluci odvezli všechny tři kamiony do Paříže k panu Stragerovi do jeho dílen, vrátili se domů a hned po svátcích celá ta naše obrovská banda doprovázená pozvanými novináři cestovala do Paříže na přejímky a na samotný start Dakaru 1998.
A jen pro dokreslení, jak vše bylo natěsno: startovat se mělo v Paříži 1. ledna, naše Puma dostala homologaci jen pár dní před Vánocemi… Ale všechno jsme zvládli, ještě jsme se ukázali českým fanouškům na Staroměstském náměstí i s našimi stroji a 27. prosince už jsme byli v Paříži, kde nás měl hned po Silvestru čekat start nejtěžší rallye na světě.
Jan Čermák
Stojí Island opravdu za to?
Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.
Jan Čermák
Na skok v Ázerbajdžánu
Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.
Jan Čermák
Moje vzpomínka na Karla Lopraise
Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.
Jan Čermák
O zneužité Sněhurce
Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.
Jan Čermák
Z Bíteše až do Pekingu
Občas se mě lidi ptají, jak jsem se dostal k závodění v autech na Dakaru. Obvykle si myslí, že je člověk prostě odmala blázen do aut, pak jezdí motokáry, potom nějaké lokální závody a po spoustě let a zkušeností vyrazí na extrémní
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Měnil zákeřný Trump někdy plenu? Obama se zaníceně bije za Harrisovou
Za demokratickou kandidátku Kamalu Harrisovou před americkými prezidentskými volbami na plno...
Ekonomický Mozart selhal. Macron pohřbil Francii, burcuje krajní pravice
Francie má problém, na kterém má nemalý podíl i Emmanuel Macron. Země ekonomicky strádá a lék z...
Města na Floridě obsadili aligátoři, hurikán jim rozšířil životní prostor
Kvůli hurikánu Milton vylézají na Floridě do ulic aligátoři a ostatní divoká zvířata. Jeden...
Válečná ekonomika dle ruského modelu by Česko vyčerpala velmi rychle
Jak by to vypadalo, kdyby Česká republika zbrojila stejně jako Rusko? Tamější ekonomika plně...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 12
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 480x