Zkáza Dejvického divadla- dotacemi a socialismem

Médii nedávno proběhla zpráva o tom, že se vedení Dejvického divadla  pouští do boje s překupníky vstupenek na představení. Základem má být „chytrý program“, který pozná, která vstupenka je koupená na černém trhu.

Umělecká fronta nerada slyší, že i umění se řídí nabídkou a poptávkou.  Rozkřikne-li se mezi lidem, že to či ono divadlo je dobré a lidé chtějí představení vidět, náhle začíná být problém sehnat lístky. Jedinou nadějí je pak sehnat lístky u překupníků (spekulantů), kteří si ale za svou službu nechají řádně zaplatit. Cena lístku tak stoupne mnohonásobně.

Pod článkem se objevila řada posměšných názorů na způsob, jakým chce ředitelství Dejvického divadla bojovat s překupníky. Nicméně, jasný vzkaz čtenáři onoho článku podali a radí, aby se zvýšila prodejní cena lístků do divadla, a překupníci pak přijdou o podstatnou část svého lehce nabytého zisku.

Nejkouzelnější na celém článku však bylo, jak ředitelství divadla svůj boj s překupníky zdůvodňuje. Chce zachovat „lidovou cenu“ vstupenek do divadla a má údajně jakýsi „chytrý program“, který údajně pozná lístek koupený na černém trhu. Diváky s takovým lístkem by pak nechtělo pustit na představení.  A „nejkrásnějším“, chete-li nejsocialističtějším argumentem, pak bylo to, že Dejvické divadlo dostává od magistrátu Prahy dotace a spekulanti tak vydělávají právě díky dotacím, které divadlo dostává.

Řešení je přitom naprosto triviální a zde by skutečně vše vyřešila „neviditelná ruka trhu“.  Zvýšit cenu vstupného tak, aby na trhu s lístky Dejvického divadla vznikla rovnováha a černý trh s lístky by se už přestal vyplácet.  Pak by se, světe div se, možná stalo i to, že by už divadlo dotace nepotřebovalo, nebo jenom v omezené míře.

Místo závěru: Nedostatek je živnou půdou spekulace. Divadlo má malou diváckou kapacitu a hrají v něm v současnosti snad nejpopulárnější herci. Každý milovník si prostě rád zaplatí za to, že své miláčky uvidí na scéně.  Ředitelství divadla by mohlo zřejmě plánovat i přesun divadla do místa s větším počtem sedadel, což může být ale z hlediska značky složité.  Zvýšit cenu vstupného ale může udělat okamžitě. Pokud to nechce udělat z důvodu dotací, je to jen další příklad toho, že dotace křiví nejen trh, ale zejména charakter.  

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Bartoň | čtvrtek 2.5.2019 8:00 | karma článku: 40,34 | přečteno: 3960x
  • Další články autora

Jan Bartoň

Případ Novotný?

15.5.2024 v 9:06 | Karma: 23,93

Jan Bartoň

TOP 09 míří k TOP 00

26.4.2024 v 12:00 | Karma: 33,16