- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Rusko odmítlo Zemanovu inciativu a prohlásilo, že Krym nebyl anektován, ale "připojen k Rusku na základě rozhodnutí obyvatel". O kompenzacích se proto nedá uvažovat. Velmi si vážíme uznávaného evropského politika Zemana, který má dlouhodobě dobré vztahy s prezidentem Putinem - řekl mluvčí Kremlu. (Pátek 13.10.2017 - 21:24).
V mém článku „Zemanova největší chyba?“ jsem se o návrhu Miloše Zemana na výměnu území Krymu za dodávky surovin z Ruska vyjádřil jako o pragmatismu „na druhou“. Nejen, že je absolutně nepřijatelný pro Ukrajinu, ale domnívám se, že je absolutně nepřijatelný i pro Rusko.
Nejprve ale k Aljašce. Prodej Aljašky byla dohoda mezi vládami Ruského impéria a Spojených států amerických, která vedla k prodeji ruského území v Severní Americe o celkové rozloze 1 518 000 km2. Spojené státy za Aljašku zaplatily 7 200 000 dolarů. K oficiálnímu předání území došlo 18. října 1867. Rusko tehdy zřejmě nutně potřebovalo finanční zdroje a území Aljašky tak daleko (na tehdejší technické možnosti dopravy od Moskvy) posoudilo jako „nepotřebné“.
Krym je naproti tomu v zájmovém území ruského impéria již po staletí. Rusku patřil od 18. století. V roce 1774 se Krymský chanát, dříve vazal Osmanské říše, dostal mírovou smlouvou z Küčük-Kainardži uzavřenou v důsledku rusko-turecké války v letech 1768–1774 nově pod nadvládu Ruského impéria. V roce 1783 pak carevna Kateřina Veliká Krym přímo anektovala a v následné rusko-turecké válce v letech 1787–1792 tento územní zisk potvrdila. V Ruském impériu byl Krym nejprve součástí tavričské oblasti (od roku 1783) a pak od roku 1802 až do říjnové revoluce v roce 1917 součástí navazující tavričské gubernie. Ta kromě poloostrova Krym zahrnovala i území na sever až k Dněpru.
V roce 1954 se stal součástí Ukrajinské SSR i poloostrov Krym, jenž byl do té doby součástí Ruské SFSR. Předání tohoto převážně ruského z hlediska národnostního a historického území Ukrajině vyvolalo napětí, přetrvávající dodnes. Nikita Chruščov, který předání Krymu osobně prosadil, byl ve 40. letech hlavou Ukrajinské SSR a v mládí pracoval na Donbasu. Z Ukrajiny pocházeli i jeho nástupce Leonid Brežněv, velitel vojsk Varšavské smlouvy Andrej Grečko a sovětští maršálové Semjon Timošenko a Rodion Malinovskij.
Zatímco Aljaška byla v době jejího prodeje USA daleko a finanční injekce za její prodej byla vítána, Krym byl k Rusku připojen po několik desítek let trvajícím konfliktu s Osmanskou říší. Může být pro nás překvapující, že ruská carevna Kateřina poloostrov anektovala poprvé a po další vítězné válce s Tureckem tuto anexi stvrdila. Předání Krymu pod správu Ukrajiny v éře SSSR může být chápáno jako mocenské rozhodnutí politiků s ukrajinskými kořeny. Nikdo samozřejmě tehdy nespekuloval s budoucím rozpadem SSSR, protože sovětští komunisté věřili, že budují sovětské impérium na celá staletí.
Rozpad SSSR proběhl až na několik výjimek relativně poklidně a Krym zůstal nově vzniklému státu- Ukrajině. V době vlády Viktora Janukovyče – proruského ukrajinského prezidenta – Ukrajina z Ruska odebírala suroviny, tj. plyn a ropu za výhodnější ceny než byly na mezinárodním trhu. Z pohledu situace na Krymu se dalo hovořit o tom, že Rusko Ukrajinu výhodnějšími cenami surovin „podplácelo“ tak, aby si udrželo Ukrajinu ve sféře svého vlivu. Rusko tak de facto platilo za Krym rozdíl mezi cenami surovin na světových trzích a při bilaterálních obchodech Ruska s Ukrajinou. Poté, co Janukovyč uprchl před povstáním na Majdanu do Ruska, využilo Rusko situace a Krym vojensky obsadilo, zrežírovalo plebiscit o odtržení od Ukrajiny a poloostrov anektovalo, již podruhé.
Je to především Rusko, které anexi Krymu považuje za „hotovou věc“. Z hlediska mezinárodního práva byla anexe Krymu nezákonná a v podstatě jí žádný skutečně významný stát na světě neuznává. Návrh českého prezidenta, aby mezinárodní společenství vzalo anexi Krymu jako „hotovou věc“ s dodatkem, že by Ukrajina od Ruska dostávala finanční náhradu formou dodávek plynu a ropy, je naprosto nereálný. Ukrajina s tímto názorem nesouhlasí otevřeně a vyjádřil se tak už i její prezident Petro Porošenko. Moskva se zatím k návrhu Zemana nevyjádřila, nicméně mlčení v tomto případě znamená nikoli souhlas, ale nesouhlas. Rusko považuje Krym za svá historická území a představa, že by za toto své „historické území“ mělo platit nějaké „výpalné“ či „anektovné“ je úsměvná.
Miloš Zeman svým návrhem přestřelil z mnoha důvodů. Jednak proto, že Československo jako předchůdce České republiky, má ve 20. století bolestné zkušenosti s jednáním „o nás bez nás“. Území Československa bylo nejprve zmrzačeno Německem, zbytek pak posléze Německem okupován. Po dvou desetiletích a po Pražském jaru1968 to byl právě SSSR, který náš stát vojensky obsadil podruhé, tentokrát na 21 let. Ani při okupaci Německem, ani při okupaci SSSR jsme ekonomicky nic podstatného nevytěžili. V padesátých letech bylo Československo dodavatelem uranové rudy do SSSR, za níž by nám USA platily doslova zlatem. Po sovětské okupaci v roce 1968 byly na našem území taktické jaderné zbraně. Po celou dobu bolševické éry jsme do SSSR dodávali potraviny a za plyn i ropu jsme platili. Je proto na pováženou, když vrcholný představitel našeho státu, jakým je prezident republiky, navrhuje „výměnný obchod“ se suverenitou a státními hranicemi mezi dvěma cizími státy. A právě proto považuji Zemanovo vystoupení v Radě Evropy za jeho největší zahraničně politickou chybu.
Další články autora |