Dálniční mýto: I ty, Skopečku?

Poslanec ODS Jan Skopeček je mi sympatický proto, že se neohání antibabišismem, ale kritizuje politiku úplatků voličům. Nicméně, i „mistr tesař“ se někdy utne, jak Skopeček dokázal v příspěvku pro Události ČT.

V době, kdy okolní státy buď přešly, nebo přecházejí na elektronické mýto i pro osobní vozy, se ve sněmovně řešilo zavedení elektronického mýta i pro Česko. Chyběl ministr dopravy, což bylo předmětem kritiky opozice. Ministr se omluvil z toho důvodu, že se účastnil setkání se slovenskou prezidentkou.

Ve večerních Událostech 22. června se k tématu mýta vyjádřil i ekonomický expert ODS Jan Skopeček. Ten Skopeček, který údajně jako jediný nepodporoval vyloučení Václava Klause juniora z ODS a nakonec se jednání ODS, kde se o vyloučení Klause rozhodlo, ani nezúčastnil z „rodinných důvodů“. Skopeček, který ve svých vyjádřeních bývá relativně umírněný a vyhýbá se osobním invektivám vůči předsedovi české vlády Andreji Babišovi, se pak vyjádřil i k problematice elektronického mýtného a pravil (parafrázuji) - Dálniční mýtné by mělo být v Česku zrušeno, protože naše dálniční síť neodpovídá parametrům dálniční sítě v západní Evropě.

Skopeček nedávno opět kritizoval slevy v dopravě pro důchodce ve výši 75% jízdného, které státní kasu stojí kolem pěti miliard korun ročně. Ač sám důchodce, který z nařízení vlády těží, musím v tomto bodě dát Skopečkovi za pravdu.  I když jezdím veřejnou dopravou málokdy, podařilo se mi zajet si autobusem do Prahy „za babku“, za cenu, za kterou se jezdilo autobusem „za socíku“. Nicméně, Skopečkův návrh na zrušení mýtného pro osobní auta je naprosto ze stejného těsta jako ony slevy pro důchodce. Jsou shodou okolností ve výsledku podobné, pokud by se mýtné pro osobní auta úplně zrušilo, tj. státní kasa, respektive Fond dopravní infrastruktury, by přišla o několik miliard korun ročně. Ty by samozřejmě erár potřeboval na opravy silnic.

Připomenu například, že „slevou“ na dálniční známce se už proslavili jiní, například představitelé Karlovarského kraje za ČSSD, kteří argumentovali podobně jako Skopeček, a to (ne)kvalitou napojení svého minikraje na dálniční síť.

Všichni víme, že dálniční síť v Česku není v ideálním stavu. Dálnice D1 už dávno nestačí na stávající zatížení, k tomu lze přičíst to, že stát se podepsal na (ne)kvalitě této páteřní dálnice - a na tom se podílely všechny polistopadové vlády včetně vlády, v níž byl ministrem dopravy Zbyněk Stanjura, velký to „antibabišovec“ současné ODS. Nyní, kdy se už konečně na D1 něco děje a rekonstrukce probíhají na bezmála polovině této trasy, je výzva k neplacení mýtného evidentním úletem.

Více než dvacet let se hovoří o tom, že je nutné západovýchodním směrem postavit ještě jednu páteřní dálnici - D35. Ta by zcela jistě odklonila přibližně polovinu dálkové dopravy z D1. Právě nedávno byly práce na novém úseku dálnice D35 zahájeny. I tady se cosi hnulo. Zásadním způsobem lze však minulé vlády a vyjednávací tým našeho vstupu do EU kritizovat za to, že se „evropské“ peníze rozplynuly v řadě „měkkých“ projektů, tj. neinvestičních projektech, zatímco například sousední Polsko si za uplynulých 15 let postavilo mnoho set kilometrů dálnic právě pomocí „evropských“ peněz.

A ještě jedna politická pitomost se nám povedla, a to když založením krajů přešly silnice druhé a nižších tříd do správy krajů, které permanentně hořekují, že na ně nemají peníze a vydírají vládu o dotaci. Krajský mezičlánek tak působí jako brzda a jsou silnice druhé třídy (znám důvěrně silnici z Mimoně do Mnichova Hradiště), které jsou doslova tankodromem a životu nebezpečné. K dovršení dílka založení krajů pak vyjednavači s Bruselem přistoupili na to, že pro dotace je kraj „příliš malý“ a vznikly tak zvané „regiony“- NUTSy, tj. „soukrají“ menších krajů jako tak zvaný Region „Severozápad“, „Severovýchod“ a zejména „Severozápad“ se neslavně proslavil dotačními podvody ve velkém měřítku.

Jan Skopeček by si tak měl sypat popel na hlavu a tuto rétoriku urychleně opustit. Nebo se situace v ODS natolik po vyloučení Klause juniora změnila, že už definitivně zvítězila koncepce, kterou bych nazval „co je špatné pro ANO je dobré pro ODS“? Jen aby se šéfové této strany nemýlili. Procenta podpory stagnují a voličským úplatkům se mezi pravicovými voliči příliš nedaří. Leda že by Skopeček své vyjádření k mýtu bral jako nezištnou „pomoc“ Václavu Klausovi junioru a jeho Trikolóře.   

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Bartoň | pondělí 24.6.2019 8:00 | karma článku: 20,85 | přečteno: 656x
  • Další články autora

Jan Bartoň

Případ Novotný?

15.5.2024 v 9:06 | Karma: 25,33

Jan Bartoň

TOP 09 míří k TOP 00

26.4.2024 v 12:00 | Karma: 33,16