Já a křesťanství: psychologie a sociální identita

Přináším druhý díl miniseriálu na téma „já a křesťanství“, který začal předchozím blogotextem.......

Původně jsem chtěl dnešní blog nazvat „Katolictví jako sociokulturní identita“ a v jistém smyslu je takový název stále jakýmsi „podtitulem“. Ale protože budu psát přeci jen trochu šířeji, název jsem trochu upravil. 

Drtivá většina křesťanů (1) nežije své křesťanství v jakési totální izolovanosti a osamocenosti. Naopak, většinou mají kolem sebe nějaké další křesťany – ať už třeba pouze v kostele na mši, nebo v širší rodině popř. mezi přáteli. Křesťané vždy vytvářejí společenství, společnost: od těch neformálních a málo vědomě propojených (např. lidé společně jsoucí v kostele na mši), přes různé skupinky křesťanských přátel, různá spolča, modlitební skupiny, přes širší či užší rodiny, pokud všichni její členové sdílejí stejnou víru, až po vysoce společensky formalizovaná a vyprofilovaná společenství jako řeholní řády ve sféře duchovní a např. katolické státy ve sféře světské. A každý člen této společnosti se s ní cítí být - více či méně – identifikován, participuje svou jedinečnou osobností na její společenské identitě a v tomto smyslu jakoby se i částečně vzdával své identity individuální v prospěch té společenské.

Čím je společnost filosoficky? Na prvním místě je společnost jsoucnem – jsoucnem živým, protože tvořeným živými členy, v našem případě dokonce členy lidskými, tedy vybavenými rozumem a vůlí. A jak zní velmi, velmi plausibilní a důvodná myšlenka Tomáše Akvinského, každé živé jsoucno touží zachovat samo sebe v bytí. Každé živé jsoucno, které bude cítit nějaké ohrožení své existence, se bude tomuto ohrožení bránit. A jelikož i společnost je živé jsoucno, bude se bránit ohrožení své existence, a to tím více a zuřivěji, čím víc považuje svou existenci za důležitou. 

Jak a proč by se mohla bránit nějaká křesťanská společnost vůči něčemu, co by cítila jako své ohrožení? Vezměme si např. křesťanské společnosti starověku, středověku i novověku, stavěné dle Augustinova konceptu (jak o tom píše Paul Johnson ve svých dějinách křesťanství) jako uzavřené. Tyto společnosti se cítily ohrožovány jakýmkoliv nekatolictvím a kdo chtěl být jejím členem, musel být vůči tomu konformní. Kdo odmítl, byl ze společnosti vyloučen, vyvržen – typicky např. v době pobělohorské, v době násilné rekatolizace: kdo nechtěl přistoupit na katolickou víru, musel odejít ze země, ze státu, který stál na katolických základech. S podobnými situacemi se můžeme setkat např. v sektách či některých radikálních protestantských církvích. Již dávno jsem slýchával o případu/případech, kdy např. s člověkem, který odešel od Svědků Jehovových, jeho bývalí souvěrci absolutně přerušili veškeré společenské kontakty; a jelikož takový člověk často neměl jiné přátele a známé, než své (bývalé) souvěrce, ocitl se tak náhle ve společenském smyslu „na ulici“ - byl úplně sám a bez pomoci. Každý zná pojem exkomunikace – ex communio, tedy ven ze společnosti. (2) A podobné situace existují i mimo fenomén, kdy se nějaká  společnost cítí být ohrožena: může se cítit být třeba „jen“ potupena či zneuctěna. Např. v islámu, když člen rodiny od muslimské víry odpadne, musí jej zbylá rodina dokonce zabít. Proč toto všechno zmiňuji?

AKTUALIZACE: Ze soukromých důvodů jsem se po čas rozhodl zbytek článku odstranit. Jeho torzo zde ale nechávám, abych jej nemusel úplně mazat.

Poznámky

(1) To, co píšu o křesťanech a křesťanství, samozřejmě platí nejen o něm, ale i o ostatních náboženstvích: ale proto, že jsem křesťan, omezuji se v textu na křesťanství.
(2) V souvislosti s fenoménem ohrožení společnosti či útoku na ni mne také velmi zaujala věta z článku o znásilněné italské ženě jménem Franca Viola, s jejímž příběhem doporučuji se seznámit. Cituji v angličtině: „The idea of rape as a violent crime against the person, rather than an offense to society or the family, was still only beginning to take shape in Italian law. “ Zvýraznění je moje. Bylo pro mne vcelku fascinujícím zjištěním, že fenomén znásilnění mohl být v minulosti chápán nikoliv jako útok primárně na jednotlivce, nýbrž jako útok na společnost, jejíž je ten jednotlivec součástí. Což možná svědčí o tom, že jsem/jsme dnes zakořeněn(i) v individualismu tak hluboce, že už si to přestáváme uvědomovat.

Autor: Jakub Moravčík | čtvrtek 23.5.2019 12:00 | karma článku: 9,89 | přečteno: 418x

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Další články autora

Jakub Moravčík

Čtyři roky pro Mariána Magáta: report z cesty na najvyšší súd

Minulé úterý jsem byl v Bratislavě na Nejvyšším soudu svou osobní účastí podpořit možná nejznámějšího slovenského politického vězně současnosti. Trochu opožděně přináším report z tohoto výletu.

27.1.2025 v 12:00 | Karma: 4,21 | Přečteno: 107x | Diskuse | Občanské aktivity

Jakub Moravčík

Disidentské hudební recenze: 3. Jindra Kubánek není demokratátor.

Ve třetí a závěrečné recenzi seriálu zůstanu proti původnímu plánu u folku. I když, folku ... no ale k tomu se dostanu.

6.1.2025 v 12:00 | Karma: 5,91 | Přečteno: 111x | Diskuse | Kultura

Jakub Moravčík

Plochozemci z ústavního soudu

Krátká glosa ohledně nedávného zamítnutí stížnosti bývalého místopředsedy KSČM Josefa Skály ústavním soudem

19.12.2024 v 10:24 | Karma: 25,67 | Přečteno: 865x | Diskuse | Politika

Jakub Moravčík

Disidentské hudební recenze: 2. Jorek a jeho Pětihlavá saň

Je tady druhý díl hudebně-recenzního miniseriálu, v němž recenzuji současná alba protisystémových muzikantů různých žánrů. Dnes ovšem stejně jako u prvního dílu ještě zůstanu u prostého písničkářského folku typu kytara+zpěv.

9.12.2024 v 12:00 | Karma: 5,78 | Přečteno: 159x | Diskuse | Kultura

Jakub Moravčík

Disidentské hudební recenze: 1. Ráj Pavla J. Hejátka v nedohlednu

Rozhodl jsem se nastartovat nový blogový miniseriál (zatím to vypadá na plus mínus 3 díly), v němž bych rád představil některá současná alba anti-systémových, polistopadovému režimu oponujících muzikantů.

26.11.2024 v 12:00 | Karma: 13,78 | Přečteno: 384x | Diskuse | Kultura

Nejčtenější

Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.

8. května 2025  18:45,  aktualizováno  19:54

Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...

Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu

8. května 2025  13:53

Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...

Nový poplatek za televizi a rozhlas: kdy se platí poprvé zvýšený a komu vznikne dluh

5. května 2025  14:53

Od 1. května se zvýšil poplatek za televizi a rozhlas. Pro Českou televizi o 15 korun na 150 korun...

Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu

9. května 2025  18:35,  aktualizováno  10.5 13:09

Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...

Česko dělá vše, aby zastavilo Rusko, řekl Zelenskyj. Pavel slíbil další podporu

4. května 2025  5:32,  aktualizováno  18:34

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj je po necelých dvou letech znovu na návštěvě Česka, do...

Každé páté dítě v Česku ve věku 15 let se opíjí, výzva žádá omezení u alkoholu

12. května 2025  15:30,  aktualizováno  17:14

Školáci v Česku pijí alkohol méně často než před patnácti lety, ale 73 procent dětí ve věku 15 let...

Hořel dům britského premiéra Starmera, který byl na návštěvě Ukrajiny

12. května 2025  17:10

Aktualizujeme V domě britského premiéra Keira Starmera, který v těchto dnech navštívil Ukrajinu, hořelo. Patrně...

Putinův istanbulský tanec. Bojuje o přízeň Trumpa, velká čtyřka ho přitlačila ke zdi

12. května 2025  16:54

Vladimir Putin opět prokázal, že se nenechá zahnat do kouta. Jen co ho největší evropské velmoci...

Proč jsou Velikonoce každý rok jindy a kdy budou v roce 2026

12. května 2025  16:44

Termín Velikonoc je pohyblivý, protože závisí na datu prvního úplňku měsíce po jarní rovnodennosti....

  • Počet článků 130
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 899x
Ostravák. 

Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube kanál: 

https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw


 

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.