Já a křesťanství: psychologie a sociální identita
Původně jsem chtěl dnešní blog nazvat „Katolictví jako sociokulturní identita“ a v jistém smyslu je takový název stále jakýmsi „podtitulem“. Ale protože budu psát přeci jen trochu šířeji, název jsem trochu upravil.
Drtivá většina křesťanů (1) nežije své křesťanství v jakési totální izolovanosti a osamocenosti. Naopak, většinou mají kolem sebe nějaké další křesťany – ať už třeba pouze v kostele na mši, nebo v širší rodině popř. mezi přáteli. Křesťané vždy vytvářejí společenství, společnost: od těch neformálních a málo vědomě propojených (např. lidé společně jsoucí v kostele na mši), přes různé skupinky křesťanských přátel, různá spolča, modlitební skupiny, přes širší či užší rodiny, pokud všichni její členové sdílejí stejnou víru, až po vysoce společensky formalizovaná a vyprofilovaná společenství jako řeholní řády ve sféře duchovní a např. katolické státy ve sféře světské. A každý člen této společnosti se s ní cítí být - více či méně – identifikován, participuje svou jedinečnou osobností na její společenské identitě a v tomto smyslu jakoby se i částečně vzdával své identity individuální v prospěch té společenské.
Čím je společnost filosoficky? Na prvním místě je společnost jsoucnem – jsoucnem živým, protože tvořeným živými členy, v našem případě dokonce členy lidskými, tedy vybavenými rozumem a vůlí. A jak zní velmi, velmi plausibilní a důvodná myšlenka Tomáše Akvinského, každé živé jsoucno touží zachovat samo sebe v bytí. Každé živé jsoucno, které bude cítit nějaké ohrožení své existence, se bude tomuto ohrožení bránit. A jelikož i společnost je živé jsoucno, bude se bránit ohrožení své existence, a to tím více a zuřivěji, čím víc považuje svou existenci za důležitou.
Jak a proč by se mohla bránit nějaká křesťanská společnost vůči něčemu, co by cítila jako své ohrožení? Vezměme si např. křesťanské společnosti starověku, středověku i novověku, stavěné dle Augustinova konceptu (jak o tom píše Paul Johnson ve svých dějinách křesťanství) jako uzavřené. Tyto společnosti se cítily ohrožovány jakýmkoliv nekatolictvím a kdo chtěl být jejím členem, musel být vůči tomu konformní. Kdo odmítl, byl ze společnosti vyloučen, vyvržen – typicky např. v době pobělohorské, v době násilné rekatolizace: kdo nechtěl přistoupit na katolickou víru, musel odejít ze země, ze státu, který stál na katolických základech. S podobnými situacemi se můžeme setkat např. v sektách či některých radikálních protestantských církvích. Již dávno jsem slýchával o případu/případech, kdy např. s člověkem, který odešel od Svědků Jehovových, jeho bývalí souvěrci absolutně přerušili veškeré společenské kontakty; a jelikož takový člověk často neměl jiné přátele a známé, než své (bývalé) souvěrce, ocitl se tak náhle ve společenském smyslu „na ulici“ - byl úplně sám a bez pomoci. Každý zná pojem exkomunikace – ex communio, tedy ven ze společnosti. (2) A podobné situace existují i mimo fenomén, kdy se nějaká společnost cítí být ohrožena: může se cítit být třeba „jen“ potupena či zneuctěna. Např. v islámu, když člen rodiny od muslimské víry odpadne, musí jej zbylá rodina dokonce zabít. Proč toto všechno zmiňuji?
AKTUALIZACE: Ze soukromých důvodů jsem se po čas rozhodl zbytek článku odstranit. Jeho torzo zde ale nechávám, abych jej nemusel úplně mazat.
Poznámky
(1) To, co píšu o křesťanech a křesťanství, samozřejmě platí nejen o něm, ale i o ostatních náboženstvích: ale proto, že jsem křesťan, omezuji se v textu na křesťanství.
(2) V souvislosti s fenoménem ohrožení společnosti či útoku na ni mne také velmi zaujala věta z článku o znásilněné italské ženě jménem Franca Viola, s jejímž příběhem doporučuji se seznámit. Cituji v angličtině: „The idea of rape as a violent crime against the person, rather than an offense to society or the family, was still only beginning to take shape in Italian law. “ Zvýraznění je moje. Bylo pro mne vcelku fascinujícím zjištěním, že fenomén znásilnění mohl být v minulosti chápán nikoliv jako útok primárně na jednotlivce, nýbrž jako útok na společnost, jejíž je ten jednotlivec součástí. Což možná svědčí o tom, že jsem/jsme dnes zakořeněn(i) v individualismu tak hluboce, že už si to přestáváme uvědomovat.
Jakub Moravčík
Nekonzistence v „systému“ (českých) přísloví?
Přestože nic jako „systém“ přísloví jistě neexistuje, mezi těmi našemi se mi zdají být dvě konkrétní, které jdou dost proti sobě a navíc „nabíjejí“ přísloví třetímu. A to je myslím problém. Nebo snad ne?
Jakub Moravčík
Úvaha o demokratické legitimitě a o jejím vztahu k naší ústavě
Tento text budu psát nikoliv jako vystudovaný politolog, nýbrž jako obyčejný laický občan se zájmem o veřejné dění a politiku. Komu moje „laickost“ nevadí, nechť čte dál.
Jakub Moravčík
Volební právo ctěné a vážené - jak tomu pomoci?
Již před lety jsem dostal nápad, jak v prospěch tak zásadní věci, jako jsou volby, upravit náležitosti týkající se především volebního práva, a stále se mi zdá dobrý. Tak jsem si jej sepsal a tímto jej zveřejňuji.
Jakub Moravčík
Porušil zastupitel Bělica ústavní práva občanů?
Ještě v tuto chvíli, kdy vydávám tento blog, probíhá zasedání zastupitelstva moravskoslezského kraje. A děly se tam dnes věci.
Jakub Moravčík
Rakušanocie opět sebrala básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka
Šikana nejperzekuovanějšího českého (a aktuálně nemocného) básníka a písničkáře Pavla J. Hejátka Rakušanovou policií má ode dneška další neblahé pokračování
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku
V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Ve Varech sjel autobus do kolejiště po nehodě s autem, jehož řidič byl opilý
Ze svahu do železničního kolejiště sjel ve čtvrtek po půl sedmé ráno autobus městské hromadné...
Stavební řízení je paralyzované. Ke stávajícím žádostem se přidaly demolice
Již téměř tři měsíce je paralyzováno stavební řízení. Čeká se na zprovoznění systému a digitalizaci...
Žena chodila do firmy mimo pracovní dobu krást peníze. Kupovala si za ně šperky
Za mřížemi skončila žena, kterou už nejspíš nebude chtít nikdy vidět její zaměstnavatel. Firmu sice...
Muž při hádce na nádraží v Trutnově bodl jiného. Hledá ho policie, může mít nůž
Policie pátrá po osmadvacetiletém Lukáši Szedlákovi, který podle ní v Trutnově na autobusovém...
- Počet článků 125
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 942x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw