Já a křesťanství: psychologie a sociální identita
Původně jsem chtěl dnešní blog nazvat „Katolictví jako sociokulturní identita“ a v jistém smyslu je takový název stále jakýmsi „podtitulem“. Ale protože budu psát přeci jen trochu šířeji, název jsem trochu upravil.
Drtivá většina křesťanů (1) nežije své křesťanství v jakési totální izolovanosti a osamocenosti. Naopak, většinou mají kolem sebe nějaké další křesťany – ať už třeba pouze v kostele na mši, nebo v širší rodině popř. mezi přáteli. Křesťané vždy vytvářejí společenství, společnost: od těch neformálních a málo vědomě propojených (např. lidé společně jsoucí v kostele na mši), přes různé skupinky křesťanských přátel, různá spolča, modlitební skupiny, přes širší či užší rodiny, pokud všichni její členové sdílejí stejnou víru, až po vysoce společensky formalizovaná a vyprofilovaná společenství jako řeholní řády ve sféře duchovní a např. katolické státy ve sféře světské. A každý člen této společnosti se s ní cítí být - více či méně – identifikován, participuje svou jedinečnou osobností na její společenské identitě a v tomto smyslu jakoby se i částečně vzdával své identity individuální v prospěch té společenské.
Čím je společnost filosoficky? Na prvním místě je společnost jsoucnem – jsoucnem živým, protože tvořeným živými členy, v našem případě dokonce členy lidskými, tedy vybavenými rozumem a vůlí. A jak zní velmi, velmi plausibilní a důvodná myšlenka Tomáše Akvinského, každé živé jsoucno touží zachovat samo sebe v bytí. Každé živé jsoucno, které bude cítit nějaké ohrožení své existence, se bude tomuto ohrožení bránit. A jelikož i společnost je živé jsoucno, bude se bránit ohrožení své existence, a to tím více a zuřivěji, čím víc považuje svou existenci za důležitou.
Jak a proč by se mohla bránit nějaká křesťanská společnost vůči něčemu, co by cítila jako své ohrožení? Vezměme si např. křesťanské společnosti starověku, středověku i novověku, stavěné dle Augustinova konceptu (jak o tom píše Paul Johnson ve svých dějinách křesťanství) jako uzavřené. Tyto společnosti se cítily ohrožovány jakýmkoliv nekatolictvím a kdo chtěl být jejím členem, musel být vůči tomu konformní. Kdo odmítl, byl ze společnosti vyloučen, vyvržen – typicky např. v době pobělohorské, v době násilné rekatolizace: kdo nechtěl přistoupit na katolickou víru, musel odejít ze země, ze státu, který stál na katolických základech. S podobnými situacemi se můžeme setkat např. v sektách či některých radikálních protestantských církvích. Již dávno jsem slýchával o případu/případech, kdy např. s člověkem, který odešel od Svědků Jehovových, jeho bývalí souvěrci absolutně přerušili veškeré společenské kontakty; a jelikož takový člověk často neměl jiné přátele a známé, než své (bývalé) souvěrce, ocitl se tak náhle ve společenském smyslu „na ulici“ - byl úplně sám a bez pomoci. Každý zná pojem exkomunikace – ex communio, tedy ven ze společnosti. (2) A podobné situace existují i mimo fenomén, kdy se nějaká společnost cítí být ohrožena: může se cítit být třeba „jen“ potupena či zneuctěna. Např. v islámu, když člen rodiny od muslimské víry odpadne, musí jej zbylá rodina dokonce zabít. Proč toto všechno zmiňuji?
AKTUALIZACE: Ze soukromých důvodů jsem se po čas rozhodl zbytek článku odstranit. Jeho torzo zde ale nechávám, abych jej nemusel úplně mazat.
Poznámky
(1) To, co píšu o křesťanech a křesťanství, samozřejmě platí nejen o něm, ale i o ostatních náboženstvích: ale proto, že jsem křesťan, omezuji se v textu na křesťanství.
(2) V souvislosti s fenoménem ohrožení společnosti či útoku na ni mne také velmi zaujala věta z článku o znásilněné italské ženě jménem Franca Viola, s jejímž příběhem doporučuji se seznámit. Cituji v angličtině: „The idea of rape as a violent crime against the person, rather than an offense to society or the family, was still only beginning to take shape in Italian law. “ Zvýraznění je moje. Bylo pro mne vcelku fascinujícím zjištěním, že fenomén znásilnění mohl být v minulosti chápán nikoliv jako útok primárně na jednotlivce, nýbrž jako útok na společnost, jejíž je ten jednotlivec součástí. Což možná svědčí o tom, že jsem/jsme dnes zakořeněn(i) v individualismu tak hluboce, že už si to přestáváme uvědomovat.
Jakub Moravčík
Čtyři roky pro Mariána Magáta: report z cesty na najvyšší súd

Minulé úterý jsem byl v Bratislavě na Nejvyšším soudu svou osobní účastí podpořit možná nejznámějšího slovenského politického vězně současnosti. Trochu opožděně přináším report z tohoto výletu.
Jakub Moravčík
Disidentské hudební recenze: 3. Jindra Kubánek není demokratátor.

Ve třetí a závěrečné recenzi seriálu zůstanu proti původnímu plánu u folku. I když, folku ... no ale k tomu se dostanu.
Jakub Moravčík
Plochozemci z ústavního soudu

Krátká glosa ohledně nedávného zamítnutí stížnosti bývalého místopředsedy KSČM Josefa Skály ústavním soudem
Jakub Moravčík
Disidentské hudební recenze: 2. Jorek a jeho Pětihlavá saň

Je tady druhý díl hudebně-recenzního miniseriálu, v němž recenzuji současná alba protisystémových muzikantů různých žánrů. Dnes ovšem stejně jako u prvního dílu ještě zůstanu u prostého písničkářského folku typu kytara+zpěv.
Jakub Moravčík
Disidentské hudební recenze: 1. Ráj Pavla J. Hejátka v nedohlednu

Rozhodl jsem se nastartovat nový blogový miniseriál (zatím to vypadá na plus mínus 3 díly), v němž bych rád představil některá současná alba anti-systémových, polistopadovému režimu oponujících muzikantů.
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nový poplatek za televizi a rozhlas: kdy se platí poprvé zvýšený a komu vznikne dluh
Od 1. května se zvýšil poplatek za televizi a rozhlas. Pro Českou televizi o 15 korun na 150 korun...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Česko dělá vše, aby zastavilo Rusko, řekl Zelenskyj. Pavel slíbil další podporu
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj je po necelých dvou letech znovu na návštěvě Česka, do...
Každé páté dítě v Česku ve věku 15 let se opíjí, výzva žádá omezení u alkoholu
Školáci v Česku pijí alkohol méně často než před patnácti lety, ale 73 procent dětí ve věku 15 let...
Hořel dům britského premiéra Starmera, který byl na návštěvě Ukrajiny
Aktualizujeme V domě britského premiéra Keira Starmera, který v těchto dnech navštívil Ukrajinu, hořelo. Patrně...
Putinův istanbulský tanec. Bojuje o přízeň Trumpa, velká čtyřka ho přitlačila ke zdi
Vladimir Putin opět prokázal, že se nenechá zahnat do kouta. Jen co ho největší evropské velmoci...
Proč jsou Velikonoce každý rok jindy a kdy budou v roce 2026
Termín Velikonoc je pohyblivý, protože závisí na datu prvního úplňku měsíce po jarní rovnodennosti....

Stavební pozemek, 5 862 m2, Kokořínsko
Medonosy - Osinalice, okres Mělník
4 200 000 Kč
- Počet článků 130
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 899x
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw